اکسپنگ G9؛ کراس اوور برقی و ایمن چینی

اکسپنگ G9
اکسپنگ G9

کمپانی چینی اکسپنگ که به عنوان یکی از برترین برقی سازهای دنیا شناخته می شود، بالاخره کراس اوور جدید و خاص خود را راهی بازار کرد. در ادامه به بررسی اکسپنگ G9 خواهیم پرداخت.

آریزو 8 آریزو 8

اکسپنگ G9 اولین محصول کمپانی اکسپنگ است که از ابتدا برای بازار چین و بازارهای هدف دیگر طراحی شده و فروشی بین المللی را دنبال می کند. G9 پرچم‌دار خودروهای اکسپنگ است که با استانداردهای روز طراحی شده و پنج ستاره ایمنی را از مؤسسه یوروانکپ دریافت کرده است. همان طور که می دانید استانداردهای ایمنی یوروانکپ حالا بسیار سختگیرانه تر از قبل شده و این یعنی اکسپنگ G9 خودرویی بسیار ایمن است.

طراحی اکسپنگ G9

یکی از بازارهای هدف این خودرو بازار اروپاست؛ بازاری که خودروهای برقی متنوعی در آن حضور دارند و همین رقابت را بسیار مشکل می سازد. در همین راستا، کمپانی اکسپنگ G9 را طوری طراحی کرده است که ضمن داشتن المان های مدرن، زیبایی را هم در این خودرو ببینیم. طراحی جلو منحصر به فرد و انقلابی است و خطوط طراحی طوری در کنار هم قرار گرفته اند تا این خودرو به راحتی قابل تشخیص باشد و G9 شبیه به هیچ خودروی دیگری نباشد. در پایین چراغ های جلو سنسورهای لیدار قرار گرفته است و به کارگیری دو سنسور لیدار در جلو باعث تقویت عملکرد نیمه خودران در این خودرو می شود.

دستگیره های درِ خودرو پنهان طراحی شده اند و خودرو به رینگ های ۲۱ اینچی مخصوص آیرودینامیکی مجهز شده است. خطوط کناری و حالت طراحی شیشه جلو کمی ما را به یاد کیا سورنتو می اندازد و از نظر اندازه هم این خودرو در همان رده قرار می گیرد. سقف تمام شیشه ای پانارومیک باعث می شود نورطبیعی خوبی را در اتاق اکسپنگ G9 داشته باشیم و از ستون B تا ستون انتهایی شیشه یکپارچه را داریم تا طراحی کناری این خودرو نسبت به هم‌رده هایش کاملاً متمایز باشد. نمای عقب طراحی سبک جلو را ادامه می دهد، با این تفاوت که تحدب را در قسمت درِ صندوق می بینیم. چراغ های عقب تمام ال ای دی هستند و به صورت خطی و به هم پیوسته طراحی شده اند و در پایین، سپر مشکی براق را می بینیم که با المان های طراحی بدنه تناسب دارد.

ابعاد

اکسپنگ G9 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۸۹۱، ۱۹۳۷ و ۱۶۸۰ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۹۹۸ میلی متر اعلام شده است. برای درک بهتر ابعاد این کراس اوور لازم است بدانید اکسپنگ G9 قدری از ب ام و X5 کوچک تر است.

اکسپنگ G9
اکسپنگ G9

فضای داخلی و سیستم خودران

در بخش داخلی XPeng G9 هم درست مانند ظاهر بیرونی آن شاهد طراحی ساده اما آینده نگرانه و مملو از تکنولوژی هستیم. در پشت فرمان شاهد یک کلاستر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی هستیم که باید آن را کوچک ترین صفحه نمایش داخلی اکسپنگ دانست، چراکه در کنار آن شاهد تعبیه یک هایپر اسکرین با دو نمایشگر ۱۴.۹۶ اینچی هستیم که یکی در مرکز داشبورد و دیگری به صورت یکپارچه روبه‌روی سرنشین کناری قرار گرفته است.

دو پد شارژر وایرلس، دو کاپ هلدر گرم‌کن دار، سیستم دستیار صوتی، سیستم خودران XPILOT متشکل از ۳۱ سنسور ۲ لیدار و ۵ رادار موج میلی متری با قابلیت رانندگی خودکار در شهر و… از امکانات ویژه اکسپنگ G9 به شمار می روند.

مشخصات فنی اکسپنگ G9

کراس اوور برقی اکسپنگ G9

برای اکسپنگ G9 دو نسخه در نظر گرفته شده است؛ نوع اول یک موتور الکتریکی بر روی محور عقب دارد و حداکثر قدرت آن، عدد قابل توجه ۳۱۳ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر است. این مدل دارای شتاب صفر تا صد ۶.۴ ثانیه است؛ نوع دوم دارای دو موتور الکتریکی و حالت رانندگی چهار چرخ محرک است. حداکثر قدرت ترکیبی این دو موتور، ۵۵۱ اسب بخار و گشتاور آن هم ۷۱۷ نیوتن متر اعلام شده است. نمونه دو موتور دارای شتاب صفر تا صدی معادل با ۳.۹ ثانیه است. نهایت سرعت هر دو نسخه روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. نسخه تک موتور این خودرو در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش ۷۰۲ کیلومتر است و این عدد برای نسخه دو موتور ۶۵۰ کیلومتر عنوان شده است.

نسخه پایه G9 با باتری های ۷۸.۲ کیلووات ساعتی‌ دارای برد حرکتی معادل با ۵۷۰ کیلومتر است، همچنین این نمونه یعنی نمونه محور عقب دارای یک نسخه با برد بلند نیز است که ظرفیت باتری های آن به ۹۸ کیلوات ساعت و برد آن به ۷۰۲ کیلومتر افزایش می یابد. اکسپنگ G9 چهار چرخ محرک هم با باتری های ۹۸ کیلووات ساعتی‌ دارای برد حرکتی ۶۵۰ کیلومتر است و در مدت زمان ۵ دقیقه به میزان ۲۰۰ کیلومتر شارژ می شود.

زمان عرضه و قیمت

قیمت پایه اکسپنگ G9 در نسخه محور عقب با برد کوتاه ۴۳۷۰۰ دلار و در نمونه برد بلند، ۴۹۳۵۰ دلار تعیین شده است؛ این عدد برای نمونه های پرفورمنس با دو موتور، به ۵۶۴۰۰ دلار و بالاخره در فول ترین مدل به لحاظ تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی به ۶۶۳۰۰ دلار افزایش می یابد.

محمدرضا پاداش، رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

اکسپنگ G9 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

برای اکسپنگ G9 دو نسخه در نظر گرفته شده است؛ نوع اول یک موتور الکتریکی بر روی محور عقب دارد و حداکثر قدرت آن، عدد قابل توجه ۳۱۳ اسب بخار است.
نوع دوم دارای دو موتور الکتریکی و حالت رانندگی چهار چرخ محرک است. حداکثر قدرت ترکیبی این دو موتور، ۵۵۱ اسب بخار اعلام شده است.

چه اجزایی سیستم نیمه خودران اکسپنگ G9 را تشکیل می دهند؟

سیستم خودران XPILOT متشکل از ۳۱ سنسور ۲ لیدار و ۵ رادار موج میلی متری با قابلیت رانندگی خودکار در شهر می باشد

اکسپنگ G9 چه قیمتی دارد؟

قیمت پایه اکسپنگ G9 در نسخه محور عقب با برد کوتاه، ۴۳۷۰۰ دلار و در نمونه برد بلند، ۴۹۳۵۰ دلار تعیین شده است؛ این عدد برای نمونه های پرفورمنس با دو موتور، به ۵۶۴۰۰ دلار و بالاخره در فول ترین مدل به لحاظ تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی به ۶۶۳۰۰ دلار افزایش می یابد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.