بررسی آمار فروش فیات تیپو ۲۰۲۳ 

فیات تیپو 2023
فیات تیپو ۲۰۲۳

فیات تیپو ۲۰۲۳ یکی از خودروهایی است که قرار است به زودی توسط شرکت پارسیان موتور به صورت وارداتی به بازار ایران بیاید و نحوه فروش آن هم از طریق بورس کالا اعلام شده است.

مدیران 777 مدیران 777

در این محتوا قصد داریم جایگاه جهانی فیات تیپو و آمار و ارقام فروش این سدان ایتالیایی را در سطح بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

فیات دوباره در ایران

فیات تیپو 2023
فیات تیپو ۲۰۲۳

به تازگی، سخن گوی وزارت صمت اعلام کرده است به زودی، محصولات فیات ایتالیا به بازار ایران خواهند آمد. بررسی ها نشان می دهد شرکت واردکننده پارسیان موتور خواهد بود و اولین محموله از فیات های وارداتی در راه ایران هستند. در این دور از واردات دو خودروی فیات تیپو در جایگاه یک سدان اقتصادی (البته نه در ایران) و فیات ۵۰۰ به عنوان یک هاچ‌بک کوچک برای بازار ایران برگزیده شده اند. 

فیات تیپو

تیپو را می بایست نامی به نسبت قدیمی در سبد محصولات فیات دانست که در یک دوره از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۰۰ روی خطوط تولید این کمپانی بود و پس از آن تا سال ۲۰۱۵ این نام و این خودرو از سبد محصولات فیات حذف شد. فیات تیپو اما بار دیگر در سال ۲۰۱۵ و به عنوان جانشین Linea معرفی شد. در بازار ترکیه این سدان با نام فیات Egea هم شناخته می شود و در بازار آمریکای جنوبی و خاورمیانه این خودرو به صورت ریبج شده و با نام دوج نئون به فروش می رسد.

بازارهای صادراتی تیپو

فیات تیپو 2023
فیات تیپو ۲۰۲۳ 

فیات تیپو به صورت گسترده در ترکیه به تولید می رسد و در کشور هایی چون آرژانتین، اتریش، بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلوونی، اسپانیا، انگلیس، سوئد، آفریقای جنوبی و… با نام هایی چون تیپو و Egea به فروش می رسد.

آمار فروش تیپو در سطح جهانی

کابین فیات تیپو 2023
کابین فیات تیپو ۲۰۲۳ 

فیات تیپو در سال ۲۰۲۱ موفق به ثبت آمار فروش بسیار خوب ۷۱۷۴۱ دستگاهی در ترکیه شد و پس از آن در کشورهای ایتالیا و مصر به ترتیب با تعداد ۱۶۵۸۸ و ۱۲۱۹۷ دستگاه فروش، از جمله خودروهای بسیار موفق در بازار این دو کشور به شمار می آمد. همچنین فیات تیپو در سال ۲۰۲۲ در ترکیه به تعداد ۶۸۷۷۹ دستگاه به فروش رسیده است که نشان از تقاضای بالای این خودرو و کیفیت آن دارد، چراکه در بازاری مانند ترکیه، اکثر برندهای اروپایی و گاه آمریکایی حضوری فعال و گسترده دارند؛ به طور مثال، رقبای تیپو مانند پژو ۳۰۱ و سیتروئن C4 نیز در این کشور حاضر هستند که هر دو دارای برندی معتبر و باسابقه و مشخصات قابل قبولی است و به همین سبب آمار فروش بالای تیپو را باید در ویژگی های ذاتی این خودرو در کنار قیمت مناسبش جست‌وجو کرد‌.

مشخصات فنی تیپو

این خودرو با پیشرانه های مختلف دیزل، بنزینی و هیبرید به بازارهای هدف می آید، اما در مورد ایران احتمالاً یکی از دو پیشرانه بنزینی در نظر گرفته شده باشد. در نسخه پایه پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۲۷ نیوتن متر را دارد. در نسخه توربوی همین پیشرانه خروجی ها به ۱۲۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر می رسد و در هر دو نسخه قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

اما پیشرانه ای که احتمال حضور آن در ایران بسیار بیش تر است موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۰۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد.

قیمت تیپو در ترکیه

کابین فیات تیپو 2023
کابین فیات تیپو ۲۰۲۳ 

فیات تیپو در کشور ترکیه بسته به نوع پیشرانه و سطح تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، برچسب قیمتی مابین ۱۳ تا ۲۱ هزار دلار را به خود می بیند که این اعداد حتا در نمونه فول یا همان ۲۱ هزار دلاری، نشان از مواجهه با یک خودروی اقتصادی و در عین حال برخوردار از اصالت ایتالیایی دارد. به موارد بالا می توان سواری نرم و کیفیت متریال فیات تیپو را نیز افزود که قطعاً در آمار فروش شگفت انگیز این محصول در ترکیه بی تأثیر نیستند.

فیات تیپو در ایران چه مشخصاتی خواهد داشت؟

پیشرانه ای که احتمال حضور آن در ایران بسیار بیش تر است موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۰۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد.

فیات تیپو چه قیمتی دارد؟

فیات تیپو در کشور ترکیه بسته به نوع پیشرانه و سطح تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی، برچسب قیمتی مابین ۱۳ الی ۲۱ هزار دلار را به خود می بیند.

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.