دایون Y5 ؛ بررسی مشخصات و امکانات رفاهی

دایون Y5

در این مطلب به سراغ معرفی کامل دایون Y5 و بیان تمام مشخصات فنی و ویژگی های این شاسی بلند شاسی مستقل بازار آمده ایم.

مدیران 777 مدیران 777

شرکت کیان موتور وارنا، که در سال های گذشته به عنوان عرضه کننده محصولات بورگوارد در ایران شناخته می شد، با ممنوع شدن واردات خودرو نتوانست مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد؛ به همین سبب، اکنون این شرکت با تولید و مونتاژ دایون Y5 در کارخانه صنایع خودروسازی ایلیا به بازار برگشته است و در گام نخست، یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و اتوماتیک را به فروش می رساند. دایون Y5 مانند پیکاپ V5 دارای ساختار مشترک با محصولات فودی و دانگ فنگ است و در جایگاه یک شاسی بلند آفرودی دو دیفرانسیل قرار می گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
دایون Y5

کمپانی دایون چین

کمپانی خودروسازی دایون در سال ۱۹۸۷ با هدف تولید گسترده خودرو و موتورسیکلت و خدمات رسانی در زمینه های مختلف خودرویی تأسیس شد و با موفقیت هایی که در طی این سال ها کسب کرد، در زمره ۵۰۰ کمپانی خصوصی برتر در چین قرار گرفت. این کمپانی به بیش از ۱۰۰ کشور در آمریکای جنوبی، آسیا، اروپا و آفریقا صادرات داشته است. در سال ۲۰۱۵ شرکت دایون هفتمین تولیدکننده برتر چین شد و خودروهای سنگین تولیدشده توسط این کمپانی، به عنوان طلایه دار صنعت خودروی سنگین چین انتخاب شدند.

حتما ببینید : تست و بررسی دایون Y5 در کویر

کمپانی دایون به نوآوری مستقل اهمیت زیادی می دهد و به طور متوالی خودروهای سنگین با مصرف بنزین، گاز، انرژی هیدروژن، انرژی جدید، اتوبوس و اتومبیل های سواری تولید کرده است که از نظر اقتصادی، ایمنی و راحتی دارای مزایای رقابتی آشکاری هستند. طی سال های اخیر گروه تولیدی دایون علاوه بر خودروهای سنگین و موتورسیکلت، به تولید خودروهای SUV، پیکاپ و خودروهای الکتریکی نیز روی آورده است.

مشخصات فنی دایون  Y5

دایون Y5 به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز است. این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد. کد فنی پیشرانه دایون ۴K21 است و در آن از ساختار زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده شده است. حداکثر قدرت این پیشرانه ۲۰۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن هم ۲۸۰ نیوتن متر اعلام شده است‌.

حتما بخوانید : مقایسه دایون Y5 و یواز پاتریوت

این خودرو یک SUV شاسی مستقل به حساب می آید و همین مسئله باعث می شود در جایگاه یک خودروی آفرودی قرار بگیرد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین و زومکس است و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است. دیفرانسیل عقب دایون Y5 به قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب مجهز است و دیفرانسیل مرکزی این شاسی بلند چینی در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین تنظیم می شود. مصرف سوخت ترکیبی دایون با این مشخصات فنی ذکرشده، برابر با ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ابعاد و اندازه دایون  Y5

دایون Y5 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۷۷۱، ۱۸۷۰ و ۱۸۲۸ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۷۹۰ میلی متر اعلام شده است. فاصله این خودرو از سطح زمین نیز ۲۱۷ میلی متر است و باک سوخت دایون Y5 هم ۷۲ لیتر گنجایش دارد.

امکانات ایمنی و رفاهی دایون Y5

در دایون Y5 شاهد به کارگیری امکانات ایمنی و رفاهی شامل نمایشگر لمسی، هفت صندلی، صندلی راننده برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه مدیریت تعادل، استارت دکمه ای، سانروف، دوربین عقب، ره‌یاب ماهواره ای، آینه های تاشوی برقی، تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، تریم داخلی چرم، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، تهویه الکتریکی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، دو عدد ایربگ، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تایرهای  M+S، ترمزهای ABS ،EBD ،BA و… هستیم. گفته می شود که در سری جدید دایون Y5 صنایع خودروسازی ایلیا، قابلیت کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی اضافه خواهد شد.

تغییرات کابین برای دایون  Y5

خودروسازی ایلیا از اواسط بهار ۱۴۰۱ از داشبورد جدیدی برای دایون Y5 استفاده کرد که برخلاف داشبورد نسخه قبلی این خودرو، تعداد دکمه های فیزیکی به حداقل رسیده است و کنترل اکثریت قسمت ها با یک پنل لمسی صورت می پذیرد. صنایع خودروسازی ایلیا همچنین مالتی مدیای Y5 را ارتقا داده و ویژگی جدید میرور لینک نیز به این سیستم افزوده شده است. در نهایت و به عنوان آخرین موردی که در کابین دایون Y5 تغییر یافته است، می توان به بلندگوهای سیستم صوتی اشاره داشت که در نمونه جدید کیفیت صدای بالاتری دارند.

دایون Y5 پلاس

صنایع خودروسازی ایلیا این امکان را برای مشتریان فراهم نموده است تا بتوانند در هنگام خرید دایون Y5، نسخه پلاس آن را سفارش گذاری کنند. در این نسخه با پرداخت هزینه، مشتریان می توانند در خودروی خود از امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰، رادار نقطه کور و سنسور پارک جلو و عقب بهره مند شوند.

حتما ببینید : شتاب دایون Y5

جدول مشخصات و ویژگی های دایون

نام خودرودایون Y5
شرکت تولیدکنندهایلیا موتور
حجم موتور۱۹۹۷ سی سی توربوشارژ
شتاب صفر تا صد۱۱.۳
حداکثر قدرت۲۰۲ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۸۰ نیوتن متر
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
حداکثر سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
جعبه دنده۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکدو دیفرانسیل
سگمنتشلسی بلند شاسی مستقل
ابعاد بدنه۴۷۷۱*۱۸۷۰*۱۸۲۸ میلی متر
فاصله محوری۲۷۹۰ میلی متر
وزن خودرو۱۹۰۰ کیلوگرم
ابعاد تایر۲۴۵/۷۰ R17
مصرف سوخت ترکیبی۹.۳ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک سوخت۷۲ لیتر

آلبوم تصاویر

دایون Y5 چه مشخصاتی دارد؟

دایون Y5 به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ مجهز است. این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد. کد فنی پیشرانه دایون ۴K21 است و در آن از ساختار زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده شده است. حداکثر قدرت این پیشرانه ۲۰۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور آن هم ۲۸۰ نیوتن متر اعلام شده است‌. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین است و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است.

دایون Y5 چه امکاناتی دارد؟

در دایون Y5 شاهد به کارگیری امکانات ایمنی و رفاهی شامل نمایشگر لمسی، هفت صندلی، صندلی راننده برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه مدیریت تعادل، استارت دکمه ای، سانروف، دوربین عقب، ره‌یاب ماهواره ای، آینه های تاشوی برقی، تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، تریم داخلی چرم، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، تهویه الکتریکی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، دو عدد ایربگ، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تایرهای M+S، ترمزهای ABS ،EBD ،BA و… هستیم.

با عضویت در کانال تلگرام اسب بخار از جدیدترین اخبار روز خودرو مطلع شوید

۴.۴ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.