نشان بایک؛ یکی از بزرگان صنعت خودروی چین

نشان بایک

بایک یکی از بزرگ ترین خودروسازان چین است که همیشه جایگاه خوبی در بحث تولید خودروهای چینی داشته و در بسیاری از بازارهای غیر چینی نامی آشنا است.

مدیران 777 مدیران 777

شاید برای ما ایرانی ها نشان بایک (BAIC) با مدل های سابرینا و BJ40 شناخته شود، اما باید بدانید که سبد محصولات بایک بسیار گسترده تر از آن تصور شماست. بایک در واقع یک هلدینگ بزرگ صنعتی در چین است که زیرمجموعه های زیادی دارد و ارزش سهام بالایی هم در بین قدرت های خودرویی در چین دارد. حالا که روز به روز چینی های بازار ایران بیش تر می شوند و برای اولین بار یک آفرودر متمایز چینی با نام BJ40 قرار است به بازار ایران بیاید، تصمیم گرفتیم نگاهی عمیق تر به نشان و کمپانی بایک داشته باشیم و با آن آشنا شویم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تاریخچه و قراردادهای همکاری مشترک

نشان بایک

گروه خودروسازی بایک یا همان هلدینگ بایک در سال ۱۹۵۸ تأسیس شد و در ابتدا شرکت خودروسازی پکن (BAW) نام داشت و اولین محصولش خودرویی براساس GAZ-21 (محصول اتهاد جماهیر شوروی آن زمان) بود، اما کم کم این خودروساز هم مثل دیگر خودروسازان چینی توانست با سرمایه گذاری های سنگین و عقد قراردادهای همکاری مشترک با مرسدس بنز و هیوندای، به جایگاه خوبی در بحث فروش و توسعه محصول رسید. بایک معمولاً در بین پرتیراژترین های چین است و دلیل آن هم عرضه بالای کارخانه مشترک هیوندای بیجینگ و نشان BAW است. پس با نشانی طرف هستیم که هم عرضه بالایی دارد و هم به دلیل داشتن شرکای تجاری قوی در چین، در بحث توسعه محصول هم بسیار قدرتمند است. دلیل مهم دیگر در پیشرفت بایک به سال ۲۰۰۹ برمی گردد. در آن زمان، بایک با جدیت به دنبال خرید یک نشان خودرویی اروپایی بود، اما شکست خورد و سرانجام با جنرال موتورز به توافقی رسید که از تکنولوژی و طراحی های Saab در خودروهای قدیمی استفاده کند، اما اجازه استفاده از این نشان را نداشت و محصولات را به صورت ری‌برندشده در چین عرضه می کرد، اما همین تولید باعث شد کیفیت محصولات بایک به مرور بیش تر شود.

بایک و زیرمجموعه هایش

در سبد گروه خودروسازی بایک محصولات مختلف از اتوبوس و کار و تجاری گرفته تا سواری تولید می شود. این گروه در تولید ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی، کشنده و کامیونت ها دستی بر آتش دارد و از طرف دیگر، خودروهای سواری بنزینی و برقی را هم تولید می کند. علاوه بر این، تولید خودروهای نظامی هم با نشان بایک انجام می شود و در چین هم تولید مرسدس بنز و هیوندای را انجام می دهد. این تنوع محصول نشان می دهد باید زیرمجموعه های زیادی را برای این گروه خودروسازی داشته باشیم. نشان های Arcfox، بیجینگ، سری BJ ،BAW، رویژیانگ و فوتون از جمله زیرمجموعه های مهم گروه خودروسازی بایک هستند. بایک بزرگ ترین سهام‌دار فوتون است و بر همین اساس، این نشان را زیرمجموعه بایک در نظر می گیرند.

تخصص در ساخت SUV

اگرچه هنوز چینی ها در ساخت SUV یا شاسی مستقل ها بسیار جای پیشرفت دارند، اما همین حالا هم برخی از چینی ها مدل های شاسی بلند بسیار خوبی در سبد محصولات خود دارند. گریت وال و بایک بالاترین کیفیت را در SUVهای چینی ارائه می دهند. دلیل قدرت بایک در ساخت شاسی بلند و توسعه سری BJ قرارداد همکاری مشترک قدیمی این نشان با جیپ است. سال ها پیش بایک با جیپ برای تولید شاسی بلندهای جیپ همکاری مشترک داشتند و همان قرارداد بعدها به قرارداد با بنز تبدیل شد. همکاری قدیمی با جیپ باعث می شود همه سری BJ و به خصوص BJ40 را جیپ چینی بنامند و حتا خطوط طراحی هم بسیار شبیه به مدل های جیپ است. با این تفاصیل، بایک BJ40 اگرچه یک خودروی چینی است اما از بهترین های چین است و در بسیاری از بازارهای هدف خودرویی شناخته شده و کارآمد به حساب می آید. قرار است دیار خودرو این خودرو را به بازار ایران عرضه کند. در حال حاضر، قیمتی کم تر از ۲ میلیارد برای BJ40 پیش بینی می شود، اما باید دید بازار به این خودرو چه واکنشی خواهد داشت و چه قیمتی برای این شاسی بلند چینی در بازار خواهیم داشت.

۴.۲ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.