دومین کراس اوور خودروسازی فردا معرفی شد + تصاویر

فردا SX5

شرکت خودروسازی فردا (فردا موتورز) به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کرده و در کنار معرفی «فردا SX6»، کراس اوور دیگری را با نام «فردا SX5» به نمایش گذاشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ شوروم مرکزی این شرکت هم که در خیابان شریعتی تهران فعالیت می کند، در حال حاضر SX6 و SX5 را در معرض دید عموم قرار داده است. اما با توجه به اطلاع رسانی های اولیه خودروسازی فردا، در گام نخست «فردا SX6» پا به بازار می گذارد و سپس «فردا SX5» یا همان Farda SX5 به خط تولید سمنان می رود. شرکت خودروسازی فردا به تازگی پروژه ای را برای عرضه محصول با نشان اختصاصی خود آغاز کرده است. پیش از این شاهد بودیم که برخی خودروسازان بخش خصوصی و دولتی با عقد قراردادهای متفاوت با شرکای خارجی، این سیاست کاری را در پیش می گرفتند. تولید محصولات برلیانس با نشان پارس خودرو، زوتی با نشان سایپا، کوپا با نشان ریگان، چری با نشان ام وی ام و… از جمله اقدامات مشابه به رویکرد خودروسازی فردا به حساب می آید.

حال این شرکت خودروساز بخش خصوصی با عقد قراردادهای مهندسی و مشارکت در تولید با گروه DFM (دانگ فنگ موتور) و شرکت های زیر مجموعه ای چون «لیوژو»، به سمت تولید خودروهایی با نشان اختصاصی خود رفته است. SX6 اولین محصولی است که به کارخانه سمنان خودروسازی فردا آمده و در حال حاضر تولید آزمایشی آن آغاز شده است.

دومین مستقل خودروسازی فردا بر مبنای سری «جویِر» دانگ فنگ است و این بار جویر X5 در جایگاه یک کراس اوور جمع و جور برای تولید با نشان فردا انتخاب شده است. این خودرو با توجه به ابعاد و اندازه و ویژگی هایش در جایگاه کراس اوورهای اقتصادی و تک دیفرانسیل قرار می گیرد. با توجه به سیاست های خودروسازی فردا، جویر X5 با نام «فردا SX5» به بازار ایران عرضه می شود و برخی تمایزها نسبت به بازار جهانی برای این کراس اوور کوچک در نظر گرفته شده است.

SX5 خودروسازی فردا به پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه ۴A92 نام دارد که ۱۲۲ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک CVT وظیفه دارد تا توان این پیشرانه را به چرخ های جلوی فردا SX5 برساند. جرم ۱۳۴۵ کیلوگرمی و از سویی ترکیب پیشرانه ۱۲۲ اسب بخار (تا ۱۲۳ اسب بخار) با جعبه دنده CVT این احتمال را به وجود می آورد که SX5 شتابی در حد و اندازه کراس اوورهای چینی چون جک S3 و ام وی ام X33S داشته باشد.

فردا SX5

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی فردا SX5 ویژگی های زیر را دارا است:

فرمان کمکی برقی

سانروف

نمایشگر لمسی

سنسور پارک و دوربین عقب

کیسه هوای سرنشینان جلو

تریم داخلی چرمی

استارت دکمه ای

سامانه کنترل کشش و پایداری

سنسور باد لاستیک

چراغ روشنایی روز

تهویه الکتریکی دستی

در معرفی اولیه فردا SX5 و کاتالوگ منتشر شده برای این کراس اوور جمع و جور، اشاره ای به برخی امکانات رفاهی مانند کروز کنترل، سنسور نور، اتوهلد و… نشده است. از سویی جویر X5 در برخی بازارها امکان سفارشی گذاری در نمونه ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای را هم دارد که گویا قرار است تا با نشان فردا، با دو کیسه هوا به بازار ایران عرضه شود.

فردا SX5

قیمت فردا SX5 چقدر است؟

شرکت خودروسازی فردا هنوز قیمت رسمی را برای کراس اوورهای مونتاژی خود اعلام نکرده است. در گام نخست هم قرار است تا SX6 به فروش برسد و برای همین شاید در روزهای آتی خبری از قیمت گذاری SX5 نباشد. با این وجود در بازار جهانی جویر X5 با پیشرانه ۱٫۶ لیتری قیمتی در بازه ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار و ۴۵۰ دلار (حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار یوان) دارد. در برخی کشورها هم گروه دانگ فنگ این کراس اوور را با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو و جعبه دنده CVT ( مشخصات فنی مشابه به فردا SX6) به بازار عرضه می کند و این نسخه را در تیپ فول آپشن با قیمت ۱۸ هزار و ۵۶۰ دلار به فروش می رساند.

برای همین با توجه به قیمت جهانی نسخه مشابه به فردا SX5، احتمال آن زیاد است که این کراس اوور با قیمتی مشابه به ام وی ام X33S و جک S3 به خط تولید سمنان این خودروساز بخش خصوصی برود.

کاتالوگ فردا SX5

لازم به ذکر است که با توجه به عدم قطعیت در مشخصات فنی و سطح امکانات فردا SX5، امکان عدم تطابق تصاویر زیر نیز با نمونه نهایی تولید شده وجود دارد. برخی از تصاویر زیر مربوط به دانگ فنگ جویر X5 در بازارهای مختلف است که به امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک و… مجهز هستند.

پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.