رانا پلاس پانوراما چه تفاوت‌هایی با پژو ۲۰۷ پانوراما دارد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

رانا پلاس پانوراما و پژو ۲۰۷ پانوراما دو محصول نسبتا جدید از آبی پوشان ایران خودرو است که در بازار خودروی کشور حضور موفقی داشته‌اند. در این محتوا قصد داریم به مقایسه این دو برادر تنی پرداخته و ببینیم هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند.

رانا پلاس پانوراما
رانا پلاس پانوراما

محصولات پژو در ایران جزو موفق‌ترین خودروها بوده و دین بزرگی به گردن خودروهای ملی دارند! از پژو ۴۰۵ که محرک اصلی ساخت اولین خودروی ملی ایران یعنی سمند بود تا پژو ۲۰۶ که تبدیل به پرفروش‌ترین هاچ بک بازار ایران شد و مدل‌های مختلفی بر اساس آن تاکنون در ایران توسط ایران خودرو تولید شد. همچنان بسیاری از خودروهای ایران خودرو که با نام خودروی ملی ساخته می‌شوند پایه‌ای فرانسوی داشته و چهره و طراحی ظاهری آنها البته گاه گدار پلتفرمشان نیز دستخوش تغییر می‌شوند. در این میان دو خودروی رانا پلاس پانوراما و پژو ۲۰۷ پانوراما دو محصول نسبتا جدید و البته پرطرفدار ایرانی هستند که بر روی خط تولید ایران خودرو قرار دارند. 

رانا پلاس پانوراما در اصل محصولی جدید از خانواده رانا ایران خودرو محسوب می‌شود که در اوایل دهه ۱۴۰۰ شمسی روانه بازار شد. رانا پلاس نسل جدید خودروی رانا بود که با تغییرات نه چندان زیادی نسبت به نسل قبلی توسط ایران خودرو رونمایی شد. اما خود رانا چه ریشه‌ای دارد؟ رانا در اصل نسخه جدیدی از پژو ۲۰۶ صندوقدار بود که ایران خودرو قصد داشت آن را با قیمتی از کمتر از پژو ۲۰۶ SD روانه بازار کند. پس از حضور موفقیت آمیز رانا در سال ۱۴۰۰ نسل جدید آن توسط ایران خودرو و با اضافه شدن پسوند “پلاس” تحت عنوان رانا پلاس رونمایی شد. اکنون این خودرو در دو تیپ رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما به فروش می‌رسد. 

پژو ۲۰۷ نیز خودروی هاچ بک دیگری از ایران خودروست که با نسخه فرانسوی و اصلی‌اش تفاوت بسیاری دارد. پژو ۲۰۷i ایران خودرو نماینده شایسته‌ای بود که توانست راه موفقیت آمیز پژو ۲۰۶ را ادامه دهد. بنابراین به سراغ پژو ۲۰۶ پلاس فرانسوی رفت و آن را با نام ۲۰۷i در سال ۱۳۸۹ در دو تیپ دستی و اتوماتیک تولید نمود. سرانجام در سال ۱۳۹۵ ایران خودرو دستی به سر و روی پژو ۲۰۷ کشید و آن را با ظاهری جذاب و جوان پسند روانه بازار کرد. تاکنون تیپ‌های مختلفی از پژو ۲۰۷ جدید به تولید رسیده که یکی از آنها پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای یا همان پژو ۲۰۷ پانوراما است. این نسخه در دو تیپ دستی و اتوماتیک اکنون در بازار خودروی کشور حضور داشته و فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. 

طراحی ظاهری

پژو ۲۰۷ پانوراما در بخش ظاهری بیشترین تفاوت را با رانا پلاس پانوراما دارد. پژو ۲۰۷ پانوراما خودرویی هاچ بک بوده و رانا پلاس پانوراما با اینکه فضای کابین مشترکی دارند اما یک خودروی سدان محسوب می‌شود. پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای در نمای جلو ظاهری جذاب و پویا را داشته که نقطه قوت آن را می‌توان گرافیک چراغ‌های جلو دانست. میان چراغ‌ها همچنان همان لوگوی قدیمی پژو قرار گرفته و بر روی سپر نیز علاوه بر چراغ‌های مه‌شکن، ورودی هوای موتور تعبیه شده است. رانا پلاس سقف شیشه‌ای اما در نمای جلوی خود ظاهر ساده‌تری دارد که بیشتر مورد توجه خانواده‌هاست. ابعاد چراغ‌های اصلی نسبت به رانا تغییری نداشته اما گرافیک بروزتری را نسبت به قبل پیدا کرده است. همچنین پوزیشن لایت نیز در این خودرو حضور دارد. میان چراغ‌ها یک جلوپنجره نسبتا باریک و کشیده تعبیه شده و بر روی سپر هم چراغ‌های مه‌شکن و ورودی هوای ثانویه قرار گرفته‌اند. ضمنا در نسخه‌های جدید رانا پلاس چراغ دیلایت داخل قاب چراغ مه‌شکن حضور دارد. 

در نمای جانبی همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم بیشترین تفاوت میان این دو خودرو مشخص است. پژو ۲۰۷ در دسته خودروهای هاچ بک قرار گرفته و رانا پلاس نیز یک خودروی صندوقدار است. با توجه به اینکه سرمنشاء هر دو یک خودرو بوده بنابراین قالب و ظاهر درب‌های هر دوی این خودروها مشابه یکدیگر است. دیگر تفاوت میان این دو عضو خانواده ایران خودرو به تایرها باز می‌گردد. رانا پلاس سقف شیشه‌ای همچنان از قالپاق استفاده می‌کند اما پژو ۲۰۷ پانوراما خوشبختانه مجهز به رینگ است. 

در نمای عقب نیز پژو ۲۰۷ نسبت به نسخه قبلی کاملا بروز شده و نمای جذاب و جوان پسندی دارد. باقی موارد تفاوتی با دیگر نسخه‌های پژو ۲۰۷ نداشته و از همان طاهر پیروی می‌کنند. این سوی میدان باز هم تفاوت بزرگی میان رانا پلاس و رانا قدیمی وجود نداشته و تنها گرافیک چراغ‌های اصلی کمی بروز شده‌اند. همچنان درب صندوق حالت ساده‌ای داشته و محل نصب پلاک نیز بر خلاف پژو ۲۰۷ بر روی سپر قرار دارد. 

کابین

در مقایسه پژو ۲۰۷ پانوراما و رانا پلاس پانوراما از نظر کابین بیشترین تفاوت میان رانا پلاس و پژو ۲۰۷ وجود داشته و نماینده ایرانیزه شده پژو را می‌توان خودرویی لوکس‌تر نامید چرا که امکانات بیشتری در کابین آن تعبیه شده است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم ابعاد و اندازه کابین هر دو خودرو یکسان بوده اما ظاهر داشبورد متفاوت است. در پژو ۲۰۷ داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ به همراه بخش کنترل، دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو قرار گرفته‌اند.

اما در رانا پلاس خبری از سیستم مالتی مدیا نیست و تنها یک ضبط بلوتوثی ساده در این خودرو حضور دارد. علاوه بر سیستم ضبط خودرو در داشبورد میانی مانند خانواده پژو ۲۰۶ یک صفحه نمایش دیجیتالی کوچک، سیستم تهویه مطبوع دستی و دریچه‌های دایره‌ای تهویه وجود دارند. همچنین صفحه کیلومتر شمار در دو خودرو متفاوت بوده اما غربیلک فرمان جزو قسمت‌هایی است که در هر دو خودرو مشابه است. نکته مشترک دیگری که در کابین هر دو خودرو وجود دارد متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق آنهاست که کیفیت چندان بالایی نداشته و بیشتر از پلاستیک خشک تشکیل شده‌اند.

مشخصات فنی

تفاوت پژو ۲۰۷ پانوراما با رانا پلاس پانوراما در بخش مشخصات فنی به اوج خود می‌رسد. پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌‌ای به همان پیشرانه معروف TU5 مجهز شده است. این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. البته طبق اعلام ایران خودرو این شرکت قصد دارد تا پژو ۲۰۷ پانوراما را با پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس ۶ سرعته دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کند. لازم به ذکر است که بر خلاف نسخه‌های قبلی سیستم فرمان این خودرو از نوع برقی شده که یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

در طرف مقابل رانا پلاس پانوراما زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه TU5 که با نام TU5 پلاس شناخته می‌شود را دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری حداکثر توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. در این خودرو شاهد یک گیربکس جدید هستیم که از نوع ۶ سرعته دستی بوده و نیرو را به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌کند. البته قرار است تا نسخه اتوماتیک AMT رانا پلاس سقف شیشه‌ای نیز وارد بازار شود. فرمان در این نسخه برقی بوده و در مجموع رانا پلاس پانوراما از پژو ۲۰۷ پانوراما خودرویی قوی‌تر اما به مراتب سنگین‌تر است.    

امکانات ایمنی و رفاهی

در مقایسه بین پژو ۲۰۷ پانوراما و رانا پلاس پانوراما از نظر امکانات، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای به امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سقف شیشه ای با سایه بان دستی، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سنسور پارک و دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، تریم پارچه ای صندلی ها، دو کیسه هوا و … مجهز شده است. البته با توجه به استانداردهای جدید که خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند در آینده نزدیک باید شاهد حضور آپشن‌های ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری در این خودرو نیز باشیم.

این سوی میدان اما رانا پلاس پانوراما امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی های تاشو عقب، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، بلوتوث، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، سقف شیشه ای با سایه بان دستی و… را داراست. البته نسخه‌های جدید این خودرو به سیستم کنترل پایداری و چراغ مخصوص روز نیز مجهز شده‌اند. 

مزایا و معایب رانا پلاس پانوراما

گیربکس ۶ سرعته 

پیشرانه بروز شده TU5 پلاس

امکانات بیشتر از رانا پلاس سقف فلزی

بازار پر رونق

خدمات پس از فروش خوب

عایق بندی ضعیف کابین

کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین

فضای محدود ردیف عقب

مزایا و معایب پژو ۲۰۷ پانوراما

امکانات رفاهی زیاد

طراحی ظاهری خوب

بازار پر رونق

خدمات پس از فروش گسترده

فضای محدود کابین و صندوق

پایداری ضعیف

کیفیت پایین متریال کابین

تعلیق خشک

سوالات متداول

پژو ۲۰۷ پانوراما چه مشخصاتی دارد؟

پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌‌ای در حال حاضر به همان پیشرانه معروف TU5 مجهز شده است. این پیشرانه از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود.

رانا پلاس پانوراما چه مشخصاتی دارد؟

رانا پلاس پانوراما زیر کاپوت خود جدیدترین عضو خانواده TU5 که TU5 پلاس نام دارد را داشته که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با حداکثر توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است. در این خودرو شاهد یک گیربکس جدید هستیم که از نوع ۶ سرعته دستی بوده و نیرو را به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌کند.

رانا پلاس پانوراما چه امکاناتی دارد؟

دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی های تاشو عقب، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، بلوتوث، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، سقف شیشه ای با سایه بان دستی، سیستم کنترل پایداری و چراغ مخصوص روز از جمله امکانات رانا پلاس پانوراما است.

پژو ۲۰۷ پانوراما چه امکاناتی دارد؟

فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سقف شیشه ای با سایه بان دستی، رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سنسور پارک و دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، اپل کارپلی و اندروید اتو، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، تریم پارچه ای صندلی ها، دو کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری امکاناتی است که بر روی پژو ۲۰۷ پانوراما به کار رفته است.

۳.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.