هونگچی E-QM5 و JMEV Yi ؛ مقایسه تاکسی برقی ایران خودرو و گروه بهمن

هونگچی E-QM5 و JMEV Yi
هونگچی E-QM5 و JMEV Yi

به تازگی، دو غول خودروسازی بخش دولتی و خصوصی، ایران خودرو و گروه بهمن، در راستای اهداف وزارت صمت، اقدام به معرفی تاکسی های برقی برای کلان‌شهر های ایران کرده اند. در این محتوا قصد داریم دو خودروی هونگچی E-QM5 و JMEV Yi را با یکدیگر مقایسه کنیم‌.

مدیران 777 مدیران 777

گروه بهمن تحت برند بی ام کارز قصد دارد مدل هایی از هونگچی را به ایران بیاورد، که یکی از آن ها نسخه تمام برقی E-QM5 است. هونگچی یکی از برندهای باسابقه چینی است که تأمین خودروهای امنیتی و ریاست جمهوری چین را نیز برعهده دارد. در طرف مقابل، گروه صنعتی ایران خودرو براساس سیاست های وزارت صمت در تأمین خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی کلان شهرها، به تأمین خودرو برقی برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کلان‌شهرها اقدام کرده است. این خودرو از برند نوپای JMEV چین است که در واقع، جوینت ونچر رنو و جیانگ لینگ به شمار می آید. ایران خودرو، که پیش‌تر در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو اقدام به معرفی خودروهای برقی داخلی همچون تارا و ری را کرده بود، تا زمان به بار نشستن کامل پروژه‌ های داخلی مذکور، برای حمایت از ناوگان تاکسی‌رانی و رونق حمل و نقل عمومی پاک، اقدام به واردات تعدادی خودروی برقی کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مشخصات فنی هونگچی E-QM5 و JMEV Yi

هونگچی EQM5
هونگچی EQM5

خودرو برقی هونگچی E-QM5 یک سدان لوکس است که در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار رونمایی شد. این خودرو دارای پلتفرم مشترکی با هونگچی H5 است و به نوعی نسخه برقی H5 به شمار می آید. هونگچی E-QM5 دارای یک پیشرانه برقی با نهایت قدرت ۱۸۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر و پک باتری ۵۴ کیلووات ساعتی است. قدرت تولیدی پیشرانه به سبک خودروهای برقی به صورت پیوسته به محور جلو انتقال می یابد. این خودرو در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش مسافتی معادل با ۴۳۱ کیلومتر است.

واردات تاکسی برقی
واردات تاکسی برقی

تاکسی برقی ایران خودرو، دارای ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعت است که با یک بار شارژ کامل در شرایط استاندارد، قادر به پیمایش ۴۰۰ کیلومتر است. پیشرانه JMEV قادر به تولید حداکثر توان ۱۱۰ کیلووات معادل ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر است و حداکثر سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز نه و نیم ثانیه به ثبت رسیده است.

این محصول برقی وارداتی، دارای سه سال گارانتی یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است و باتری آن نیز دارای گارانتی شش ساله یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش. گروه صنعتی ایران خودرو با دارا بودن گسترده ترین شبکه خدمات پس از فروش در کشور، برگ برنده ویژه ای را برای ارائه این محصول در اختیار دارد. هر چند خدمات خودروهای برقی در ایران موضوعی کاملاً جدید است.

ابعاد دو خودرو

هونگچی E-QM5 دارای ۵,۰۴۰ میلی متر طول، ۱,۹۱۰ میلی متر عرض و ۱,۵۶۹ میلی متر ارتفاع است و فاصله محوری آن هم ۲,۹۹۰ میلی متر اعلام شده است. سدان برقی ایران خودرو، JMEV Yi، دارای ابعادی به طول ۴۶۷۵ میلی متر، عرض ۱۸۳۵ میلی متر و ارتفاع ۱۴۸۰ میلی متر و فاصله محوری آن هم ۲۷۵۰ میلی متر است، که در این زمینه، به میزان ۲۴۰ میلی متر فاصله محوری کم‌تری نسبت به هونگچی دارد.

کدام یک از این دو تاکسی برقی موفق تر خواهند بود؟

اگر صرفاً خود خودروها را در کفه ترازو قرار دهیم و روی کاغذ مقایسه کنیم، بی تردید برنده این رقابت تمام چینی، هونگچی E-QM5 خواهد بود. این خودرو با بهره گیری از برندی معتبرتر، مشخصات فنی قوی تر و فاصله محوری بیش تر، قطعاً گزینه جذاب تری برای کاربری تاکسی های برقی در کلان شهرهای ایران است، اما از طرف دیگر، گستردگی شبکه خدمات ایران خودرو و طراحی زیباتر محصولش (هر چند طراحی بحثی سلیقه ای است)، در کنار قیمت جهانی پایین تر، می تواند قواعد بازی را بر هم زند. البته در هر صورت، خدمات خودروهای برقی در ایران، موضوعی کاملاً جدید است، که باید دید بزرگ ترین خودروساز کشور و خاورمیانه یعنی ایران خودرو و یکی از غول های بخش خصوصی یعنی گروه بهمن، در این زمینه چگونه می توانند عمل کنند و تا چه حد موفق ظاهر خواهند شد.

طبق برنامه ‌ریزی ‌های صورت گرفته، این خودروها پس از امضای قرارداد با شهرداری ‌های مراکز استان ‌ها به ویژه شهر تهران، وارد ناوگان تاکسی‌رانی شده است و به ارائه خدمات حمل و نقل عمومی خواهند پرداخت.

هونگچی E-QM5 چه مشخصات فنی دارد؟

هونگچی E-QM5 یک سدان لوکس است، که در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار رونمایی شد. این خودرو دارای پلتفرم مشترکی با هونگچی H5 است و به نوعی، نسخه برقی H5 به شمار می آید. هونگچی E-QM5 دارای یک پیشرانه برقی با نهایت قدرت ۱۸۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر و پک باتری ۵۴ کیلووات ساعتی است. قدرت تولیدی پیشرانه به سبک خودروهای برقی به صورت پیوسته به محور جلو انتقال می یابد. این خودرو در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش مسافتی معادل با ۴۳۱ کیلومتر است.

سدان JMEV Yi چه مشخصات فنی دارد؟

تاکسی برقی ایران خودرو، دارای ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعت است، که با یک بار شارژ کامل در شرایط استاندارد، قادر به پیمایش ۴۰۰ کیلومتر است. پیشرانه JMEV قادر به تولید حداکثر توان ۱۱۰ کیلووات معادل ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر و حداکثر سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن نیز نه و نیم ثانیه به ثبت رسیده است.

هونگچی E-QM5 و JMEV Yi چه ابعادی دارند؟

هونگچی E-QM5 دارای ۵,۰۴۰ میلی متر طول، ۱,۹۱۰ میلی متر عرض و ۱,۵۶۹ میلی متر ارتفاع است و فاصله محوری آن هم ۲,۹۹۰ میلی متر اعلام شده است. سدان برقی ایران خودرو دارای ابعادی به طول ۴۶۷۵ میلی متر، عرض ۱۸۳۵ میلی متر و ارتفاع ۱۴۸۰ میلی متر و فاصله محوری آن هم ۲۷۵۰ میلی متر است، که در این زمینه، به میزان ۲۴۰ میلی متر فاصله محوری کم تری نسبت به هونگچی ای کیو ام ۵ دارد.

۳.۷ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.