آریزو 6 GT و کی ام سی J7 ؛ تقابل دو سدان چینی 

آریزو 6 GT و کی ام سی J7

آریزو ۶ GT جدیدترین محصول مدیران خودرو و فونیکس است، که در اصل، فیس لیفتی از آریزو ۶ پرو محسوب می شود و به‌زودی وارد بازار خواهد شد. کی ام سی J7 نیز لوکس‌ترین سدان کرمان موتور در بازار ایران است که از اواسط سال ۱۴۰۱ میهمان جاده‌های کشور شده است.

مدیران 777 مدیران 777

خودروهای سدان همیشه جزو پرطرف‌دارترین کلاس‌های خودرویی در سراسر دنیا بوده اند و حتا با حضور سگمنت‌هایی نظیر کراس اوورها و یا خودروهای شاسی بلند همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. در بازار ایران طی سال‌های اخیر به دلایل مهمی همچون ممنوع بودن واردات خودرو فرصت بزرگی به خودروهای چینی رسیده است تا خود را بیش از پیش نشان دهند و بازار را تصاحب کنند. از جمله شرکت‌هایی که سال‌هاست در ایران فعالیت زیادی دارند کرمان موتور و مدیران خودرو هستند، که هر کدام محصولاتی را از برندهای مطرح چینی وارد ایران کرده اند و به فروش می‌رسانند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

کی ام سی J7 در مردادماه سال ۱۴۰۱ توسط کرمان موتور در ایران رونمایی شد و تاکنون تبدیل به لوکس‌ترین و جدیدترین سدان کرمان موتور شده است. کرمان موتور سال‌هاست شریک تجاری برند جک در ایران است و محصولات مختلفی از این خودروساز چینی را وارد ایران کرده است. KMC J7 در اصل Sehol A5 Plus نام دارد که در ایران با برند کی ام سی به فروش می‌رسد. 

حتما ببینید: تست و بررسی کی ام سی J7

سهول (Sehol) جوینت ونچری مشترک میان جک و فولکس واگن است که محصولاتش با مهندسی فولکس و ساخت جک در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. J7 اولین محصول این جوینت ونچر در ایران است و به واسطه سابقه خوب برند چری طی سال‌های اخیر توانسته است به فروش نسبتاً موفقی دست پیدا کند. 

آریزو ۶ GT نیز این سوی میدان جدیدترین محصول مدیران خودروست که قرار است با برند فونیکس در ایران به فروش برسد. آریزو ۶ GT در واقع نسخه فیس لیفت آریزو ۶ پرو است که در اواسط مهرماه ۱۴۰۲ در پیست آزادی به اصحاب رسانه معرفی شد و قرار است به‌زودی به سبد محصولات فونیکس اضافه شود. این خودرو نسخه کامل‌تر و قوی‌تر آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو است، که در دیگر بازارها با نام آریزو ۵ GT و اومودا S5 عرضه شده است. 

حتما ببینید: تست درایو آریزو ۶ جی تی در پیست آزادی

تاکنون، آریزو ۶ GT قوی‌ترین سدان مدیران خودروست که از همین نظر می‌تواند تبدیل به یک برگ برنده برای این برند در ایران شود. فونیکس برند لوکس مدیران خودروست و این شرکت برخی از محصولات رده بالای چری را با این برند در ایران به فروش می‌رساند. 

مقایسه آریزو ۶ GT و کی ام سی J7 در بخش طراحی ظاهری

از نظر طراحی ظاهری با دو خودروی کاملاً جدید و مدرن روبه‌رو هستیم که در آن ها جدیدترین ترندهای روز طراحی خودرو دیده می‌شود. آریزو ۶ GT در بخش طراحی، به‌خصوص در نمای جلو نسبت به قبل کاملاً دگرگون شده و ظاهر بسیار اسپرت و زیبایی را به خود گرفته است. در نمای جلوی این سدان اسپرت اولین موردی که به چشم می‌خورد جلوپنجره بسیار بزرگ و پهن این خودروست که به واسطه سبک طراحی و خطوط تند و تیزش شبیه به محصولات لکسوس شده است. چراغ‌های جلو نیز به دنبال این تغییر ظاهری باریک و خشن را پیدا کرده‌اند. 

در بخش عقب تغییر چندانی نسبت به نسخه پرو رخ نداده است و همان چراغ‌های به‌هم پیوسته بزرگ را شاهد هستیم که تنها گرافیک داخلی آن ها کمی متفاوت شده است. همچنین خروجی‌های اگزوز نیز به صورت دوبل در دو طرف خودنمایی می‌کنند، اما نکته این‌جاست که درون آن ها خبری از اگزوز خودرو نیست! کاری که بسیاری از چینی‌ها در محصولات‌شان انجام داده و حالا تبحر زیادی پیدا کرده‌اند. در نمای کناری نیز رینگ‌ها ظاهر اسپرتی به خود گرفته اند و کالیپرهای ترمز نیز به رنگ نارنجی درآمده‌اند.  

در این سوی میدان، کی ام سی J7 از نظر ظاهری کاملاً متفاوت با خودروی رقیب است، ابتدا باید بگوییم که با یک سدان معمولی روبه‌رو نیستیم و J7 در دسته سدان‌های فست بک قرار دارد و این یعنی درِ صندوق با شیشه عقب به صورت یک‌جا باز می‌شوند. در نمای جلوی این خودرو، چراغ‌های اصلی بسیار باریک و کشیده طراحی شده اند و توسط یک نوار LED به یکدیگر متصل شده‌‌اند. گرافیک و مدل روشن شدن این چراغ‌ها نیز مدل خاصی دارد. در بخش سپر نیز جلوپنجره اصلی خودرو به صورت کشیده و بزرگ طراحی شده و به سبب فرورفتگی‌های مختلف درون سپر، ظاهر اسپرتی را به این خودرو داده است. 

در نمای عقب، چراغ‌های اصلی کاملاً هماهنگ با چراغ‌های جلو طراحی شده اند و همان گرافیک را درون خود می‌بیند. چراغ‌های مه‌شکن به صورت عمودی در دو طرف سپر طراحی شده و زیر درِ صندوق نیز محل نصب پلاک قرار گرفته است. انتهای سپر نیز علاوه بر یک دیفیوزر بزرگ و ساده دو خروجی واقعی اگزوز تعبیه شده است که حس خوبی را به بیننده القا می‌کند. 

مقایسه آریزو ۶ GT کی ام سی J7 در بخش کابین

در بخش کابین نیز مانند طراحی ظاهری با دو محصول کاملاً متفاوت روبه‌رو هستیم. درون کابین فونیکس آریزو ۶ GT داشبورد نسبت به نسخه معمولی و پرو کاملاً دگرگون شده و بیش تر ادوات کابین شبیه به خانواده تیگو ۸ فونیکس شده است. خوشبختانه آریزو ۶ GT با تریم قرمز و مشکی عرضه خواهد شد، که یک نکته مثبت محسوب می‌شود. 

در بخش داشبورد درون جدیدترین سدان مدیران خودرو شاهد سیستم مالتی مدیا یکپارچه با صفحه کیلومترشمار خودرو هستیم که بخش زیادی از داشبورد میانی را تصاحب کرده‌اند. غربیلک فرمان نیز شبیه به فونیکس FX شده است و از طریق کلیدهای روی آن می‌توان بخش‌های زیادی از خودرو را کنترل کرد. همچنین نورپردازی‌های مختلف نیز درون داشبورد و کابین این خودرو وجود دارد. 

از نظر فضای کابین اما تفاوتی میان آریزو ۶ GT با نسخه‌های قبلی وجود ندارد و فضا در هر دو ردیف خودرو مناسب و جادار است. در بخش صندوق نیز همچنان یک حجم قابل قبول در دسترس است که سبب می‌شود خانواده‌ها نیز به سمت این خودرو بروند. 

کی ام سی J7 نیز در این سوی میدان داخل کابین خود طراحی به‌روزی را شاهد است؛ داشبورد میانی به سبک خودروهای جدید مرسدس S کلاس میزبان یک صفحه نمایش مستطیلی کشیده و بزرگ عمودی است که از کنسول میانی شروع شده و تا بالای داشبورد ادامه پیدا کرده است. از طریق این صفحه نمایش تمام لمسی و البته تنها یک سری کلیدهای پیانویی، که در انتهای آن قرار گرفته‌اند، تمامی قسمت‌های ایمنی، رفاهی و خصوصاً سیستم تهویه مطبوع  خودرو قابل کنترل هستند. 

همچنین کلاستر این خودرو به صورت تمام دیجیتالی است و گرافیک قابل قبولی دارد. درون کابین این خودرو خبری از رنگ‌های مختلف نیست و تریم داخلی آن مشکی است که برخی قطعات دکوراتیو نیز به صورت کرومی در داشبورد تعبیه شده‌اند. به لطف ابعاد و فاصله بین دو محور مناسب KMC J7 فضای کابین این خودرو کاملاً جادار و مناسب است و همچنین متریال به کاررفته درون داشبورد و اتاق خودرو کیفیت مطلوبی دارند. 

مقایسه مشخصات فنی آریزو ۶ GT کی ام سی J7

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرو قسمت فنی و مشخصاتی است که هر خودرو زیر کاپوت خود دارد. فونیکس آریزو ۶ GT در بخش فنی حالا حرف‌های بیش تری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد، چراکه قوای فنی آن شبیه به فونیکس تیگو ۸ پرو شده است. زیر کاپوت این سدان اسپرت یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDi) قرار گرفته است که حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه تر ۷ سرعته منتقل می شود و خبری از گیربکس‌های CVT با شبیه سازی ۹ سرعته دیگر محصولات مدیران خودرو نیست. 

این مشخصات فنی سبب شده است شتابی که از این خودرو به دست می آید حدود ۸ ثانیه باشد و به همین دلیل با یک خودروی تند و تیز روبه‌رو هستیم. در این خودرو هندلینگ خوبی وجود دارد، اما متأسفانه به دلیل تورشن بیم بودن تعلیق عقب حرکت‌های عرضی در آن وجود دارد، اما تعلیق جلو از نوع مک فرسون است و سواری نرمی دارد. همچنین ترمزهای خودرو نیز قابل اطمینان و مناسب هستند. 

شتاب KMC J7
شتاب KMC J7

کی ام سی J7 نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده است که فناوری GDi را نیز با خود به همراه دارد. این پیشرانه ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۲ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر (WDCT) این توان را به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌کند. با توجه به مشخصات ذکرشده نتیجه گیری می‌شود که آریزو ۶ GT در این بخش کمی قوی‌تر از J7 است. 

اما به لطف این مشخصات فنی قابل قبول KMC J7 شتابی حدود ۸ ثانیه را دارد و از این نظر، یک خودروی تند و تیز محسوب می‌شود. نکته مثبت دیگر این خودرو سیستم تعلیق آن است. در چرخ‌های جلوی کی ام سی J7 سیستم تعلیق مک فرسون و در چرخ‌های عقب آن سیستم تعلیق مولتی لینک به کار رفته و سبب شده است پایداری این خودرو در جاده بالا رود، بنابراین J7 از آریزو ۶ GT خودرویی چسبنده‌تر است. ترمز‌های این خودرو نیز قوی و قابل قبول است و می‌توان روی آن ها حساب باز کرد. 

امکانات رفاهی و ایمنی آریزو ۶ GT کی ام سی J7

کی ام سی J7 در بخش امکانات خودرویی تقریباً کامل است و به آپشن‌هایی نظیر کروزکنترل، سنسورهای پارک، سانروف پانورامیک، شارژر وایرلس، مانیتور ۱۰.۴ اینچی ایستاده، پشت آمپر دیجیتال ۷ اینچی با سه گرافیک مختلف، فرمان دی-کات، دریچه تهویه مطبوع مختص سرنشینان عقب، اهرم تعویض دنده الکتریکی، کول باکس، فرمان سه حالته، کنترل کشش و پایداری ، آینه‌های تاشونده برقی با گرم‌کن، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌ راننده، تهویه اتوماتیک لمسی دوگانه، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰، دوربین عقب و جلو، نورپردازی آپشنال داخلی و شیفتر پشت فرمان تجهیز شده است. 

این سوی میدان، آریزو ۶ GT نیز به امکاناتی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خط خوان،  رادار نقطه کور، رادار DOW، ترمز اضطراری اتوماتیک، صندلی های برقی جلو، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، سانروف برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، استارت دکمه ای، قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، شارژر بی سیم تلفن همراه، فرمانبر صوتی، جلو آمپر دیجیتال، تنظیم حالت رانندگی، دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز شده است. 

مزایا و معایب آریزو ۶ GT

  • شتاب بالا
  • مشخصات فنی قابل قبول
  • امکانات رفاهی مناسب
  • خدمات پس از فروش خوب
  • تعلیق عقب ساده
  • حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

مزایا و معایب KMC J7

  • طراحی زیبا
  • امکانات رفاهی و ایمنی خوب
  • پیشرانه قدرتمند
  • خدمات پس از فروش مناسب
  • هزینه نگهداری نسبتاً بالا
  • حساسیت پیشرانه GDi
  • ناهماهنگی گیربکس و پیشرانه

سوالات متداول

کی ام سی J7 چه مشخصاتی دارد؟

سدان KMC J7 به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو TGDi مجهز است که ۱۸۴ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر تولید می کند. همچنین جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه (WDCT) توان را به چرخ های J7 منتقل می کند و می تواند در شرایط ایده آل، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در کم‌تر از ۸ ثانیه ثبت کند.

فونیکس آریزو ۶GT چه مشخصاتی دارد؟ 

برای فونیکس آریزو ۶ جی تی از پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ تیگو ۸ پرو استفاده شده است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر است و یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه وظیفه انتقال قدرت در این خودرو را برعهده دارد.

۴.۵ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.