آینده قیمت خودرو در گرو چه موادی است؟

مواد اولیه

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار در قیمت هر محصولی قیمت مواد اولیه است. در صنعت خودروسازی نیز قیمت ورق آهن و به‌صورت تخصصی‌تر قیمت ورق گالوانیزه که از آن در ساخت بدنه خودرو و قطعات مختلف اتومبیل استفاده می‌شود تأثیر بسزایی دارد. فولادی که از آن برای ساخت ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند از کالاهایی است که قیمتش متناسب با نوسان ارز و نرخ دلار تغییر می‌کند. بنابراین می‌تواند به‌شدت روی قیمت خودرو تأثیر بگذارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تأثیر قیمت مواد اولیه بر قیمت خودرو

هرچند قیمت خودرو کاملاً وابسته به قیمت مواد اولیه مانند قیمت ورق فولاد و ورق گالوانیزه است، اما پیش‌بینی قیمت خودرو در آینده بر این اساس کار آسانی نبوده و باید فاکتورهای تأثیرگذار بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند. بااین‌حال این کارشناسان می‌گویند اگر بتوان قیمت دلار را کنترل نمود، ممکن است بتوان تا حدودی قیمت خودرو را نیز در آینده کنترل کرد. با این وجود، شدت نوسان قیمت خودرو و دلار یکسان نخواهد بود.

مدیران 777 مدیران 777

تأثیر توافقنامه برجام بر قیمت مواد اولیه و قیمت خودرو

به‌ محض خروج آمریکا از برجام، صنعت و بازار خودرو در ایران به ‌شدت دچار نوسان و آشوب شد. شرایط افزایش دلار نیز به این موضوع کمک کرد تا به ‌صورت ناگهانی قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت خودروهای داخلی مانند قیمت ورق گالوانیزه و به‌طورکلی ورق‌های آهنی به‌شدت افزایش پیدا کردند. از طرفی تولید کاهش یافته و نرخ قیمت خودرو در بازار نجومی شد؛ به‌همین‌دلیل این بحران در صنعت خودرو شدت بیشتری پیدا کرد.
درواقع بعد از خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکای صنعت تولید خودرو از ایران رفتند و ازطرفی به‌دلیل تحریم و بلوکه شدن حساب‌های بانکی شرکت‌های خودروسازی داخلی برای تأمین برخی قطعات دچار مشکل شدند. همه این موارد نیز از پارامترهای مهم در کنار افزایش دلار برای افزایش قیمت خودرو می‌باشد. 
به‌علاوه نرخ تورم در سال ۹۹ بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده است و درآمدهای ارزی نیز به‌خاطر موارد مختلف و بالأخص شیوع کرونا کاهش پیدا کرد. همه این موارد نیز مزید بر علت شد تا قیمت‌های باورنکردنی برای خودروها اعلام گردد. بنابراین در آینده نیز اگر این موارد حل نشوند، حتی با کاهش نرخ دلار نمی‌توان انتظار کاهش آن‌چنانی قیمت مواد اولیه و قیمت خودرو را داشت. 

مواد اولیه

تأثیر مستقیم قیمت ورق گالوانیزه بر خودرو از نگاه کارشناسان

تأمین مواد اولیه مهم‌ترین اصل در صنعت خودروسازی است. مثلاً برای اتومبیل از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. اگر تأثیر قیمت ورق را بر روی خودرو بررسی کنیم متوجه می‌شوید که قیمت ورق گالوانیزه نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. درنتیجه قیمت خودرو نیز به‌راحتی افزایش پیدا می‌کند. به‌همین‌دلیل قیمت دلار نیز عامل به‌شدت تأثیرگذاری بر قیمت خودرو بوده و در آینده نیز خواهد بود. به‌عنوان مثال در سال گذشته قیمت هر دلار ۱۳ هزار تومان بوده است که در سال ۹۹ به ۳۰ هزار تومان هم رسید و ازاین‌رو قیمت‌های نجومی برای خودرو در ایران اعلام گردید. 
از طرفی قوانینی که در ایران مبنی بر ممنوعیت واردات برخی مواد اولیه و خودروها وجود دارد نیز در افزایش ناگهانی قیمت خودرو در آینده بی‌تأثیر نخواهد بود. هرچند ممنوعیت واردات به دلیل حمایت از خودروی ایرانی بوده است، اما در افزایش قیمت خودرو نیز تأثیرگذار است. 

رکود بازار این صنعت به دلیل آینده قیمت خودرو

با توجه به همه مواردی که گفته شد و کاهشی که در چند روز اخیر در قیمت دلار وجود داشته است، انتظار می‌رود در چند هفته آینده قیمت مواد اولیه شامل قیمت ورق فولاد، ورق گالوانیزه و … نیز کاهش یافته و درنتیجه قیمت خودرو نیز کاهش یابد. اما درحال‌حاضر بازار خودرو در رکود کامل به سر می‌برد. زیرا از طرفی قیمت‌ها باتوجه به کیفیت و امکانات خودرو بسیار بالا هستند و مردم قدرت خرید آن را ندارند و از طرفی افرادی که تصمیم به خرید خودرو دارند منتظرند تا نهایت کاهش قیمت خودرو اتفاق بیفتد. درواقع مردم منتظر ایجاد ثبات در قیمت خودرو در چند هفته آینده هستند؛ اما مشخص نیست این ثبات دقیقا چه مدت زمانی نیاز دارد.

وجود دلالان در بازار خودرو به جای مصرف‌کنندگان

در صنعت تولید خودرو زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و قیمت قطعات برای تعمیر خودروهای خارجی سرسام‌آور می‌شود پیش‌بینی منطقی این است که بسیاری از مصرف‌کنندگان نتوانند از عهده این مخارج بربیایند و تقاضا کاهش پیدا کند. اما طبق گزارش چند هفته گذشته نه‌تنها تقاضا کاهش پیدا نکرده است، بلکه به‌شدت تقاضا و درخواست در سایت‌های پیش‌فروش بالا بوده است؛ تا حدی که برای انتخاب مشتری از روش قرعه‌کشی استفاده کردند. این موضوع تنها نشان‌دهنده وجود دلالان زیاد در بازار خودرو است که به‌جای مصرف‌کننده واقعی خودرو را به‌صورت پیش‌فروش ثبت‌نام می‌کند. 

عامل دونرخی شدن قیمت خودرو چیست؟

با اینکه قیمت مواد اولیه مانند قیمت ورق فولاد تأثیر زیادی در قیمت خودرو دارد، اما نمی‌توان این همه افزایش قیمت را تنها به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه دانست. یکی از موارد مخرب در این صنعت که باعث افزایش قیمت آن می‌شود همان‌طور که در قسمت قبلی توضیح دادیم وجود دلالان است. بدتر از آن اینکه شاهد دونرخی شدن قیمت اتومبیل هم بوده‌ایم. کارشناسان عامل این موضوع را تقاضای سفته‌بازی مردم می‌دانند، زیرا مردم می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند. 
بااین‌وجود حتی با بررسی این پارامترها به‌دلیل نوسان شدید روی همه عوامل پیش‌بینی قیمت خودرو در آینده کار آسانی نیست. به‌خصوص که در حال حاضر بازار خودرو مانند بازار ارز و مسکن به یکی از بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. درنتیجه بیشتر تحریک‌پذیر بوده و در برابر افزایش قیمت‌های ناعادلانه و ناگهانی مقاومتی نشان نمی‌دهد. 
نتیجه
همان‌طور که گفتیم به‌دلیل نوسانات بسیار زیاد در پارامترهای مؤثر بر قیمت خودرو نمی‌توانیم تنها با تکیه بر قیمت مواد اولیه آینده قیمت خودرو را پیش‌بینی کنیم. اما انتظار داریم با افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی و کاهش نرخ دلار قیمت مواد اولیه نیز کاهش پیدا کرده و شاهد کاهش قیمت اتومبیل باشیم؛ اما بااین‌وجود نمی‌توان نرخ این کاهش را تعیین کرد. 

منبع : مرکزآهن

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.