مقایسه KMC J7 و فونیکس آریزو ۶ پرو؛ کدام سدان لوکس چینی؟

KMC J7 و فونیکس آریزو ۶ پرو
KMC J7 و فونیکس آریزو ۶ پرو

در این محتوا به سراغ دو سدان جدید KMC J7 و فونیکس آریزو ۶ پرو در بازار ایران آمده ایم؛ دو سدانی که هر دو از کشور چین هستند و در نبود برند هایی چون کیا و هیوندای در بازار ایران، با دست پر و با امید بسیار برای سهم خواهی از بازار به میدان آمده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این مقایسه، در یک سو آریزو ۶ پرو را داریم که به واسطه حضور نمونه پیش از فیس لیفت در بازار ایران شاید برای بسیاری شناخته شده و نام آشنا به نظر برسد، اما در سمت دیگر میدان شاهد حضور KMC J7 هستیم که تنها چند روز از رونمایی آن می گذرد و به نظر آماده رقابتی سخت و نفس گیر است.

طراحی ظاهری

KMC J7 کرمان موتور
KMC J7 کرمان موتور

کار را با عضو تازه وارد یعنی KMC J7 آغاز می کنیم. در J7 شاهد زبان طراحی جدیدی هستیم که در آن سعی شده است از ترندهای روز بیش ترین استفاده شود. به عنوان مثال، چراغ های جلو با طرحی خشمگین و زیبا توسط یک نوار ال ای دی باریک که از بالای جلوپنجره عبور می کند، به یکدیگر وصل شده اند. جلوپنجره و ورودی هوای روی سپر، گرافیک عمودی دارند و گرافیک داخلی چراغ ها نیز بسیار زیباست.

KMC J7 کرمان موتور
KMC J7 کرمان موتور

در نمای کناری بیش از هر چیز رینگ های مشکی خودرو و حالت فست بک آن جلب توجه می کند و دستگیره درها حالتی متفاوت و زیبا دارند. یک نوار کرومی با گذر از زیر پنجره های کناری امتداد یافته و به شیشه عقب متصل می شود. در نمای عقب هم شاهد چراغ های به هم پیوسته و گرافیک کاملاً به روز برای آن ها هستیم. در دو طرف سپر مه شکن های عمودی طراحی شده و یکپارچه بود در صندوق و شیشه عقب هم حالت زیبایی را پدید آورده است. لازم به ذکر است که طرح چراغ های عقب J7 را در خودروی سهول X8 پلاس نیز مشاهده می کنیم که نشان از زبان طراحی مشترک در خودروهای سهول (زیرمجموعه لوکس کمپانی جک) است.

KMC J7 کرمان موتور
KMC J7 کرمان موتور

به سراغ آریزو ۶ پرو می آییم. در این خودرو با طراحی ساده تر و شاید کمی ماندگار تر مواجه هستیم که در نگاه اول، به خصوص، دماغه خودرو با آن جلوپنجره بزرگ و هشت ضلعی اش ما را به یاد محصولات هیوندای می اندازد. لوگوی فونیکس در مرکز جلوپنجره به شکلی متعارف جانمایی شده است و دی لایت های نواری در دو طرف سپر خودنمایی می کنند و به صورت مجزا از چراغ های جلو طراحی شده اند.

آریزو ۶ پرو
آریزو ۶ پرو

نمای کناری خودرو کاملاً یک سدان معمول و متعارف است و نسبت به آریزو ۵ شاهد اورهنگ های کشیده تری هستیم. رینگ های تراش خورده دورنگ هم از دیگر نکات حائز اهمیت در نمای کناری آریزو ۶ پرو به حساب می آیند.

آریزو ۶ پرو
آریزو ۶ پرو

در بخش عقب، مشابه با رقیب شاهد استفاده از چراغ های به هم پیوسته هستیم، با این تفاوت که رنگ زمینه چراغ ها مشکی است و اگزوزها نیز برعکس J7، فیک هستند.

آریزو ۶ پرو
آریزو ۶ پرو

در کل باید اذعان کرد که هر دو خودرو در زمینه طراحی ظاهری نمره بالایی را دریافت می کنند، اما J7 دارای ترندهای به روزتر و طراحی گیراتری است و در مقابل، آریزو ۶ دارای سبک طراحی ساده تر و شاید کمی ماندگارتر.

نمای داخلی دو خودرو

به سراغ بخش داخلی دو رقیب می رویم. با باز کردن درها متوجه همان تفاوت سبک ظاهری خواهید شد؛ جایی که در KMC J7 سعی شده است با به کارگیری عناصری نظیر مانیتور عمودی، فرمان دوشاخه، سقف پانوراما و مواردی از این دست، یک طرح کاملاً مطابق با ترندهای روز طراحی خلق شود.

کابین آریزو ۶ پرو
کابین آریزو ۶ پرو

اما در مقابل، با قرار گرفتن در کابین آریزو ۶ به سرعت حس و حال خودروهای کره ای را درخواهید یافت. داشبورد عریض و کوتاه آریزو ۶ در قسمت میانی به کنسول بین دو صندلی که ارتفاع بلندی دارد، متصل شده و مانیتور افقی و کلاستر دیجیتالی اش هم در یک نوار مشکی سرتاسری جانمایی شده اند.

امکانات ایمنی و رفاهی

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی KMC J7 می توان به مواردی نظیر شش عدد ایربگ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل کشش، دوربین ۳۶۰، سنسور نور و باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، استارت و ورود بدون کلید، سقف پانوراما، آینه‌های تاشو برقی، مانیتور عمودی، کنسول میانی مجهز به سردکن، شارژر وایرلس، کلاستر دیجیتال، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی راننده، صندلی راننده برقی، شارژر وایرلس، صندوق عقب برقی، نورپردازی داخل کابین، سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به دریچه عقب و… اشاره کرد.

فونیکس آریزو ۶ پرو هم در زمینه امکانات با دست پر به میدان آمده است و دارای مواردی همچون شش عدد کیسه هوا، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، نمایشگر چندمنظوره مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره ‌ای، کلاستر دیجیتال، سیستم پایش فشار و دمای باد تایرها، دوربین‌های پیرامونی، سنسورهای پارک، صندلی ‌ها با روکش چرمی در قسمت جلو مجهز به گرم‌کن، تنظیمات برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع الکتریکی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، آینه‌های تاشو برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، نورپردازی داخلی، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترلی، چراغ‌های اتوماتیک جلو، چراغ روشنایی در روز، سانروف برقی دوحالته، رادار هشدار تغییر لاین و… است.

مشخصات فنی و یک تفاوت اساسی

در زمینه مشخصات فنی هر دو سدان چینی موجود در این رقابت دارای پیشرانه های ۱.۵ لیتری توربوشارژ هستند. پیشرانه ۱.۵ لیتری J7 از نوع GDI است و حداکثر قدرت تولیدی آن ۱۷۲ اسب و گشتاور تولیدی اش نیز ۲۸۰ نیوتن متر اعلام شده است، اما در خصوص آریزو ۶ این اعداد به ترتیب ۱۵۶ اسب و ۲۳۰ نیوتن متر هستند که هر دو مورد نسبت به حریف به طور نسبتاً چشمگیری پایین تر قرار می گیرند. اما این پایان ماجرا نیست، چراکه در KMC J7 شاهد استفاده از یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه هستیم، حال آن که، گیربکس آریزو ۶ پرو از نوع CVT با تعویض مصنوعی ۹ سرعته است و در این زمینه نیز برتری از نظر سرعت و دقت در تعویض ها، معکوس ها و لذت رانندگی بی تردید با J7 خواهد بود.

اما از نظر مصرف سوخت ترکیبی، آریزو ۶ قدری بهتر از J7 عمل خواهد کرد، که دلیل آن هم همان گیربکس CVT است که همواره تلاش می کند دور موتور را در پایین ترین و مقرون به صرفه ترین حالت ممکن حفظ کند، اما خبری از لذت رانندگی نیست.

حدود قیمت

به نظر می رسد قیمت تمام شده دو خودروی مورد بررسی در کارخانه برای مشتریان به ترتیب برای J7 و آریزو ۶ پرو ارقامی حدود ۱,۲۵۰ و ۱،۰۶۰ باشد، که طراحی ظاهری و داخلی زیباتر J7 شاید بسیاری را برای اضافه پرداخت حدود ۲۰۰ میلیون تومانی مجاب کند.

سخن پایانی

در پایان باید گفت چنان چه به دنبال یک سدان خانوادگی با طراحی ظاهری و داخلی اسپرت و گیرا هستید و لذت رانندگی و توانایی های حرکتی برای‌تان بسیار حائز اهمیت است، سدان J7 به عنوان یک گزینه صفرکیلومتر می تواند انتخاب مناسبی باشد، اما در مقابل، اگر قدری سن شما بالاتر از دوران جوانی رفته و سواری نرم تر و کم استهلاک تر و طراحی ساده تر و ماندگارتر برای‌تان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، آریزو ۶ پرو گزینه مناسب شماست.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

سدان KMC J7 چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود.

آریزو ۶ پرو چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر است و نیروی تولیدی پیشرانه از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.

۴.۲ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.