تکنولوژی های به کاررفته در شیشه جلوی خودروها

تکنولوژی شیشه خودرو
تکنولوژی شیشه خودرو

شاید به کارگیری تکنولوژی در شیشه جلوی خودرو کمی عجیب به نظر بیاید، اما در واقع چنین نیست. افزایش روز به روز لوازم الکترونیکی و تکنولوژی جدید موجب شد شیشه جلوی خودرو نیز دارای لوازمی شوند که به راننده کمک می کنند تا رانندگی و کنترل خودرو برای او راحت تر شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با گسترش روز به روز تکنولوژی در صنعت خودروسازی شاهد فراگیر شدن آن در بخش های مختلف خودرو هستیم. یکی از بخش هایی که کم تر در این زمینه به چشم می آید، شیشه جلوی خودرو (Windshield) است، اما حقیقت غیر از چیزی است که ما فکر می کنیم.

در ادامه برخی از تغییرات شناخته شده و معروف در این زمینه را بررسی می کنیم.

قرارگیری سنسور نور (Light Sensor)

سنسور نور
سنسور نور

مدل های جدید خودروهایی که تولید می شوند، آپشنی به نام اتولایت (Auto Light) دارند که با توجه به میزان نور محیطی، که خودرو در آن جا قرار می گیرد، چراغ های خودرو را خاموش و یا روشن می کند.

عملکرد این سیستم به سنسوری نیاز دارد تا بتواند میزان نور محیط را بسنجد و با استفاده از داده های آن تشخیص دهد که چراغ ها در چه وضعیتی (خاموش و یا روشن) قرار گیرند.

سنسور نور در خودروهای مختلف ممکن است در نقاط مختلفی نصب شود، هر شرکت با توجه به نیاز و محدودیت خود سنسور را جانمایی می کند.

سنسور نور
سنسور نور
  • بر روی داشبورد و در کنار لبه شیشه جلو
تکنولوژی شیشه خودرو
تکنولوژی شیشه خودرو
  • در صورت مجهز بودن خودرو به سنسور باران، سنسور نور در کنار سنسور باران قرار می گیرد.

قرارگیری سنسور باران (Rain Sensor)

عملکرد سنسور باران شباهت زیادی به عملکرد سنسور نور دارد. این سنسور با تشخیص میزان نور برگشتی از شیشه جلو (Windshield)، تشخیص می دهد که میزان بارش باران در چه اندازه است و متناسب با میزان بارش، دور برف پاک کن را تنظیم می کند. محل قرارگیری این سنسور عموماً پشت آینه وسط و بین آینه و شیشه جلوست. اگر خودرو علاوه بر سنسور باران به سنسور نور نیز مجهز باشد، این دو سنسور در کنار هم قرار می گیرند.

تکنولوژی شیشه خودرو
تکنولوژی شیشه خودرو

شیشه های مخصوص سیستم هدآپ (HUD)

در خودروهایی که دارای سیستم کمکی هدآپ هستند، از شیشه هایی استفاده شده است که از نظر ساختار با شیشه های خودروهای دیگر فرق دارند. در شیشه خودروهای مجهز به سیستم هدآپ از یک لایه فیلم مخصوص استفاده شده است که بین دو لایه شیشه قرار می گیرد و تصویر تولیدی توسط پروژکتور هدآپ را واضح تر نمایش می دهد، به این نمونه شیشه، شیشه ها پولاریزه شده (Polarized Windshield) می گویند.

شیشه پولاریزه
شیشه پولاریزه

شیشه های منعکس کننده امواج مادون قرمز (Infrared-Reflective Windshield Glass)

این شیشه ها امواج مادون قرمز نور خودرشید را فیلتر می کنند و به نورهای مرئی اجازه عبور می دهند، به این ترتیب، داخل خودرو بیش تر از قبل قابل رؤیت می شود. این شیشه ها حدود ۵۰ درصد از امواج مادون قرمز را بازتاب می کنند که این بازتاب باعث می شود دمای کابین حدود ۵.۵ درجه سلسیوس کاهش یابد. کاهش دمای درون کابین موجب کاهش دمای اجزای درون کابین، مانند غربیلک فرمان، دسته دنده و ترمزدستی نیز می شود. این بخش ها در روزهای گرم سال بسیار داغ می شوند، به حدی که نمی توانیم به آن ها دست بزنیم. این شیشه از بیرون به رنگ ارغوانی دیده می شود و به جذابیت خودرو اضافه می کند.

شیشه IR
شیشه IR

یکی از مهم ترین مزیت های جلوگیری از ورود امواج مادون قرمز این است که نیاز به روشن کردن تهویه کم تر می شود و در نتیجه، مصرف سوخت نیز کاهش می یابد.

در خودروهایی که دارای شیشه های IR هستند، باید از ریموت کنترل هایی استفاده شود که امواج شان قوی تر از امواج مادون قرمز باشد تا امواج تولیدی ریموت کنترل بتواند از شیشه عبور کند و دستور لازم را به گیرنده برساند.

ریموت کنترل IR
ریموت کنترل IR

به طور کلی، اگر خودروی شما مجهز به این سنسورها یا شیشه جلوی آن از نوع خاصی بود و ناچار به تعویض شیشه و قطعات مرتبط با آن شدید، بهتر است از قطعات اصلی (OEM Parts or Original Equipment Manufacturer) برای خودروی خود استفاده کنید، زیرا قطعات تقلبی کارایی خوبی ندارند. برای مثال، اگر از سنسور نور مشابه سنسور اصلی استفاده کنید ممکن است پس از مدتی عملکرد مناسبی نداشته باشد و در مواقعی که نیاز است، اطلاعات دقیق به سیستم کنترلی ندهد و چراغ خودرو را در زمان مناسب روشن و یا خاموش نکند. مسئله دیگر قرارگیری مناسب و درست شیشه در جای خود است که می تواند در عملکرد سنسور تأثیرگذار باشد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.