دنا پلاس به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز می شود + ویدیو

دنا پلاس به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز می شود + ویدیو
در روزهای برگزاری سومین نمایشگاه خودروی تهران، گروه صنعتی “ایران خودرو” پیاپی ویدیویی روی نمایش گر غرفه خود درباره تست و بررسی عملکرد سیستم کنترل پایداری الکتریکی دنا پلاس را به نمایش می گذاشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پخش این ویدیو در غرفه A5 شهر آفتاب باعث شد خبرنگار “اسب بخار” پیگیر این آپشن ایمنی در خودروی دنا پلاس شود. با توجه به صحبت های انجام شده با غرفه داران بخش قطعه های ایران خودرو، یعنی “ساپکو”، مشخص شد که چند وقتی است این شرکت پروژه سیستم کنترل پایداری الکتریکی برای خودروهای اش را آغاز کرده است. دنا پلاس جزو آن دسته از محصولاتی است که نمونه های آزمایشی مجهز به TCS آن تولید شده و چندی پیش، تست عملکرد آن در پیست آزمایشی شرکت “بارز” در کرمان برگزار شده است.
به گفته کارکنان ساپکو، پروژه ایمن سازی محصولات داخلی ایران خودرو چند سالی است که آغاز شده و تا امروز تست های عملکرد سیستم های کنترل پایداری خودروهایی همچون رانا، دنا پلاس و… نیز به مراحل نهایی خود نزدیک شده است. اما با توجه به نتایج مثبتی که در تست عملکرد سیستم TCS دنا پلاس به دست آمده است، به احتمال زیاد نخستین خودروهای داخلی ایران خودرو که مجهز به این سامانه ایمنی می شوند، از خانواده سمند، سورن و دنا خواهند بود.
دنا پلاس به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز می شود + ویدیو
چندی پیش یکی از مراکز تست فنی و ایمنی اروپایی به درخواست یکی از رسانه های خارجی، سمند را برای تست تصادف و پایداری در اختیار گرفت. در آن تست این خودرو به دلیل نداشتن سامانه کنترل پایداری الکتریکی نتیجه مطلوبی را ثبت نکرد و نتوانست ثبات خوبی در جاده تست نشان دهد.
اکنون تجهیزات برگزاری تست های فنی و عملکرد سامانه های کنترل پایداری به ایران آمده است و خودروسازان می توانند در داخل کشور تست های فنی خود را برگزار کنند. همان گونه که در ویدیو مشخص است، تجهیزات کنترلی هوشمند مخصوص برای تست پایداری روی ستون فرمان دنا پلاس نصب شده و فرمان های لازم برای انجام تست را به شکل هوشمند به خودرو می دهد.
هنگامی که ویدیوی تهیه شده از سوی ایران خودرو را تماشا می کنید، به خوبی مشخص است که دارا بودن سیستم TCS برای دنا پلاس تا چه حد می تواند به ایمنی این خودرو اضافه کند. بر اساس استانداردهای جهانی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی تا ۲۵% می تواند از سوانح رانندگی و تلفات جاده ای بکاهد.
هنگامی که سیستم کنترل پایداری الکتریکی دنا پلاس غیر فعال می شود، می بینیم که در جاده های لغزنده و غیر لغزنده، در سرعت بالا تغییر مسیرهای ناگهانی به خودرو اعمال می شود، امکان کنترل و حفظ دنا پلاس در مسیر به صفر می رسد و این خودرو دور خود می چرخد. اما وقتی سیستم TCS روی این خودرو فعال است، پایداری این خودرو در شرایط سخت هم تضمین شده است و دنا پلاس می تواند تست های مختلف پایداری و فرمان پذیری را با قبولی پشت سر بگذارد.
وقتی سیستم های کنترل پایداری مانند TCS و ESP به خودرو اضافه می شود، به دلیل تغییر ساختار سامانه ترمز، اصلاح خوبی در این بخش صورت می گیرد و ترمزگیری خودروهای مجهز به این سامانه ها به مراتب بهتر و قوی تر از نمونه های فاقد سیستم کنترل پایداری الکتریکی می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت اگر در آینده نزدیک دنا پلاس به TCS مجهز شود، نه تنها پایداری آن به مراتب بهتر از نمونه های کنونی می شود بلکه سیستم ترمز آن نیز قوی تر شده و عملکرد دقیق تری در استفاده از آن احساس می شود.
سامانه TCS که مخفف Traction Control System است، می تواند هنگام حرکت از هرزگردی بیهوده چرخ ها جلوگیری کند و از سویی در صورت منحرف شدن خودرو، پایداری آن را به حالت ثبات باز گرداند. جالب است بدانید که چند سالی است، تامین کنندگان قطعه های ایران خودرو در ساخت صفحه کیلومتر و آمپر محصولاتی همچون دنا، دنا پلاس، سمند، سورن، پژو ۲۰۷i و… نشان سیستم کنترل پایداری را قرار می دهند، اما تا امروز به صورت تجاری سازی شده و رسمی، هیچ کدام از خودروهای داخلی سازی شده تیراژ بالای ایران خودرو به سیستم های کنترل پایداری مجهز نشده اند.
پیش از تماشای ویدیو باید اعلام کرد که در روزهای برگزاری سومین نمایشگاه خودروی تهران، خبرنگاران و رسانه ها سعی داشتند فایل اصلی ویدیوی مورد نظر را برای پخش در رسانه های خود از ایران خودرو تحویل بگیرند، اما با پیگیری های انجام شده تا امروز این ویدیو به دست ما نرسیده است و پایگاه خبری “اسب بخار” به ناچار هنگام پخش ویدیوی عملکرد TCS در نمایش گر غرفه ایران خودرو، از آن تصویر برداری کرد. بنابراین بدیهی است که کیفیت این ویدیو خوب نباشد.


پایگاه خبری اسب بخار
عکس های نمایشگاهی: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.