چری تیگو ۷ بخریم یا بیسو T5؟

چری تیگو 7 بخریم یا بیسو T5؟
از سال ۹۶، چینی ها در کنار عرضه خودروهای اقتصادی و متوسط در بازار ایران، فروش و تولید محصولات لوکس شان را نیز آغاز کردند و اکنون توانسته اند تعداد قابل توجه ای از مشتریان را به سوی خود بکشانند.

«پیش از آغاز این مقایسه، شما مخاطبان می توانید برای تماشای ویدیوی تست و بررسی چری تیگو ۷ و ویدیوی معرفی بیسو T5 بر روی لینک ها کلیک نمایید»

چری تیگو ۷ را می توان نخستین کراس اوور لوکس چینی در بازار ایران معرفی کرد که توانسته تا امروز با تیراژ به نسبت بالایی در خط تولید “مدیران خودرو” حضور داشته باشد. کوپا ۲۱۰T، بی وای دی S7، ام جی RX5، جک S7 و برخی کراس اوورهای دیگر چینی، این روزها به دنبال آن هستند که با مرتفع شدن تبادل مالی میان ایران و چین بتوانند با تیراژ بالا به صورت رسمی در بازار ما فعالیت کنند. اما در این میان نشان به نسبت جدیدی در چین ظهور کرده که می خواهد در بهار ۹۸ نخستین کراس اوور لوکس خود را به بازار ایران بفرستد. “بیسو” که یک نشان خودروسازی تازه تاسیس در چین به حساب می آید و جزو زیر مجموعه های گروه “بایک” است، فعالیت خود را با ساخت محصولات رده بالای این گروه خودروسازی بزرگ شروع کرده و چند وقتی است تولید آزمایشی بزرگ ترین کراس اوور خود، یعنی بیسو T5 را در تهران آغاز نموده است. شرکت “سیف خودرو” که به عنوان شریک تجاری بیسو شناخته می شود، در هفته های گذشته با دو برنامه پیش فروش، توانسته تعداد قابل توجه ای مشتری به سوی خود بکشاند و قصد دارد از پایان بهار سال آینده دو محصول این خودروساز چینی را به صورت مونتاژ داخل در اختیار مشتریان خود قرار دهد. اکنون می خواهیم بدانیم با تغییرهای قیمتی پدید آمده، در شرایط کنونی خرید چری تیگو ۷ جدید به صرفه تر است یا بیسو T5؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777


ویژگی های فنی کدام یک بهتر است؟


هر دوی این خودروهای به اصطلاح لوکس، در بحث پیشرانه چندان خاص و منحصر به فرد نیستند و نباید توقع اعداد و ارقام بالا را در بحث فنی از آن ها داشته باشیم. بیسو T5 و چری تیگو ۷ جدید هر دو به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو مجهز هستند که توان شان به چرخ های جلو می رسد. نبود سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ خودرو، از معایب و یا بهتر بگوییم از نقدهایی است که همچنان به این رده از کراس اوورهای چینی وارد است زیرا این خودروها از نظر قیمتی بالاترین سطح بازار چینی ها را به خود اختصاص داده اند و هنوز با توجه به سلیقه ایرانیان، عدم وجود سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل در آن ها دیده
می شود.
پیشرانه بیسو T5 می تواند ۱۵۰ اسب بخار را با ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و جعبه دنده ۸ دنده اتوماتیک وظیفه انتقال این نیرو را به محور جلو دارد. در تیگو ۷ جدید ما با ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر طرف هستیم که جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه در آن وظیفه انتقال نیرو را دارد. با توجه به وزن ۱۶۶۰ کیلوگرم T5 و وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم تیگو ۷، بدیهی است که کراس اوور لوکس چری می تواند شتاب بهتری را در اختیار راننده قرار دهد. از سویی نصب جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه در چری تیگو ۷ مزید بر علت است که به دلیل تعویض دنده های سریع تر و اتلاف نیروی کم تر، این خودرو بتواند به نسبت بیسو T5 با جعبه دنده اتوماتیک مکانیکی، چالاکی بیش تری داشته باشد.
اما از سویی با توجه به همین جعبه دنده اتوماتیک مکانیکی، به مراتب هزینه نگهداری از T5 کم تر از رقیب اش در چری است و با توجه به شرایط ایران، سازگاری بیش تری با جاده های کشور در این خودرو احساس می شود. جعبه دنده های اتوماتیک دو کلاچه در کنار این که تعویض دنده سریع تری دارند، اما به دلیل داشتن قطعه های استهلاکی میان مصرف هزینه نگهداری به مراتب بیش تری از خودروهای اتوماتیک معمولی دارند و همچنین در جاده های کوهستانی، افت عملکرد مفید خودرو در آن ها قابل لمس است. همچنین فرقی نمی کند که شما سوار بر یک خودروی آلمانی با جعبه دنده دو کلاچه باشید یا یک خودروی چینی، هر چه قدر به پایان عمر مفید کیت های کلاچ نزدیک می شوید، بازدهی فنی خودرو هم کاهش پیدا می کند. اما در بحث جعبه دنده های اتوماتیک مکانیکی با این که اتلاف انرژی در آن ها به نسبت دو کلاچه ها بیش تر است، اما به مراتب افت بازدهی در آن ها کم تر از دیگر جعبه دنده های اتوماتیک بوده و تعویض دنده نرم تری در آن ها احساس می شود. از سویی دیگر به دلیل ۸ دنده بودن بیسو T5 و نوع انتخاب ضریب دنده ها، فشار تحمیل شده روی پیشرانه کم تر از چری تیگو ۷ است بنابراین می توان توقع داشت در صورت برابری کیفیت هر دو پیشرانه، طول عمر بیش تری در نیروی محرکه T5 دیده شود.
اکنون باید خود تصمیم بگیرید که حاضر هستید با شتاب ضعیف تر برتری فنی را به بیسو T5 بدهید یا می خواهید در کنار داشتن شتاب قابل قبول تر در چری تیگو ۷ جدید، هزینه نگهداری بیش تری را نیز متحمل شوید.


ابعاد و اندازه کدام مناسب تر است؟


اگر بخواهیم بر مبنای کلاس بدنه، محصولات چری و بیسو را با هم مقایسه کنیم باید سری به بازار چین بزنیم و تیگو ۸ را در کنار T5 قرار دهیم. اما با توجه به محدودیت های بازار امروز کشور، می بینیم که لوکس ترین کراس اوور چری در ایران،
تیگو ۷ است و اگر بخواهد با لوکس ترین کراس اوور نشان تازه وارد بیسو رقابت کند، باید در کنار T5 قرار بگیرد. بدیهی است که در این بخش، بیسو T5 ارزش افزوده بیش تری برای مالک خود دارد زیرا این خودروی کراس اوور، ۷ نفره است و در بخش فضای بار، حجم کاربردی بیش تری در آن دیده می شود. تنها در بحث فاصله محوری بیسو T5 با عدد ۲۷۶۰ میلی متر،
۱۱ سانتی متر کشیده تر از چری تیگو ۷ است و می توان نتیجه گرفت برای ردیف دوم آن، فضای پای به مراتب بهتری نسبت به رقیب ساخت چری اش وجود دارد. T5 تنها ۷ میلی متر عرض بیش تری از تیگو ۷ دارد، اما در اندازه طولی، بیش از ۲۸ سانتی متر کشیده تر از تیگو ۷ بوده و ارتفاع آن نیز نزدیک به ۱۲ سانتی متر بیش تر است.
پس می توان نتیجه گرفت اگر فردی به دنبال خودرویی بزرگ تر است، بی شک باید به سراغ بیسو T5 بیاید. اما این را نیز در نظر داشته باشید که رانندگی در شهر با یک خودروی ۷ نفره کمی سخت تر از یک کراس اوور ۵ نفره است. بدیهی است که چری تیگو ۷ در شهری مانند تهران آسان تر به جای پارک دسترسی خواهد داشت و در گذر از مسیرهای باریک و پر پیچ و خم، آسایش بیش تری را در اختیار راننده قرار می دهد. همچنین در نظر داشته باشید که در تمام کراس اوورهای ۷ نفره موجود در بازار ایران، دو صندلی تاشو در ردیف سوم، بیش تر مناسب افراد کوتاه قد یا کودکان است و نمی توان توقع داشت افراد بالغ و درشت هیکل به راحتی در ردیف سوم جا شوند.
بنابراین در نهایت باید بگوییم اگر به دنبال یک کراس اوور لوکس چینی به نسبت جمع و جور هستید، می توانید چری تیگو ۷ را انتخاب کنید، اما اگر می خواهید یک کراس اوور بزرگ و جادارتر داشته باشید و سفرها را با فضای کابین و بار بیش تری تجربه کنید، می توانید به سراغ بیسو T5 بروید.


امکانات کدام یک بیش تر است؟


چری تیگو ۷ جدید نسبت به نمونه قبلی امکانات بیش تری را در کابین خود جای داده است و از سویی بیسو T5 هم به واسطه ۷ صندلی بودن باید امکانات بیش تری را نسبت به خودروهای ۵ صندلی داشته باشد. اما هنگامی که امکانات گوناگون این دو خودرو را کنار هم قرار می دهیم، برتری های مختلفی برای تیگو ۷ و T5 وجود دارد.
هر دوی این خودروها به سقف پانارومیک مجهز هستند و در نمونه های مرسوم شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای دارند. سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه ای، کامپیوتر سفر، سنسور نور، تریم داخلی چرم، فرمان کمکی برقی، سنسور باد لاستیک،
آینه های تاشوی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و… در
بیسو T5 و تیگو ۷ جدید مشترک است. اما T5 به دلیل ۷ صندلی بودن، مجهز به تنظیم دستی صندلی های ردیف دوم است و نمونه فول آپشن آن به در صندوق برقی مجهز شده است. همچنین امکان تنظیم نورپردازی پشت آمپر در این خودرو وجود دارد و دو صندلی جلو دارای تنظیم برقی و گرم کن است. امکان ضبط وقایع با دوربین جلو از قابلیت هایی است که در T5 وجود دارد. سنسور باران، رادار خطی، رادار نقطه ای، تهویه اتوماتیک تک کانال و مستقل ردیف های عقب از دیگر ویژگی هایی است که در این خودروی کراس اوور چینی وجود دارد.
اما تیگو ۷ هم به امکاناتی مانند سیستم تهویه دوگانه، کنترل حرکت در سراشیبی و رینگ های ۱۸ اینچی مجهز است. این در حالی است که چنین امکاناتی در بیسو T5 دیده نمی شود و رینگ آلیاژی ۱۷ اینچی روی آن نصب شده است. شاید اگر رینگ بزرگ تری روی بیسو T5 نصب می شد، نظر افراد بیش تری را به سوی این خودرو جلب می کرد و باعث می شد آن ها اصول طراحی یک کراس اوور را بیش تر در این خودرو ببیند. اما در نهایت می توان گفت بیسو T5 امکانات بیش تری دارد و با توجه به وجود برخی امکانات ایمنی و کنترلی به روز، می توان امتیاز این بخش را به این خودرو داد.


کدام یک ارزش افزوده بیش تری برای خرید دارد؟


اکنون اگر بخواهیم مقایسه بیسو T5 و چری تیگو ۷ جدید را بر اساس قیمت بسنجیم، می بینیم که حدود ۱۰۰ میلیون تومان T5 تازه وارد ارزان تر از تیگو ۷ است و بدیهی است که امکان خرید آن برای افراد بیش تری فراهم خواهد بود. اما با وجود قیمت به مراتب کم تر بیسو T5 نسبت به رقیب اش از کمپانی چری، می توان ارزش خرید این خودرو را با وجود شتاب ضعیف تر نسبت به تیگو۷، نبود برخی امکانات مانند کنترل حرکت در سراشیبی و چالاکی کم تر، بیش تر دانست.
البته مدیران خودرو با شرایط فروش اقساطی خود، همیشه توانسته مشتریان بسیاری را به سوی خود بکشاند و خدمات پس از فروش گسترده محصولات آن، توجیه خوبی برای بسیاری از خریداران است تا محصولات چری و ام وی ام را انتخاب کنند. از سویی دیگر، بسیاری طراحی چری تیگو ۷ را بیش تر از بیسو T5 قبول دارند و استایل یک کراس اوور را بیش تر در آن می بینند. با این که بر اساس استانداردهای جهانی جدید و همچنین سبک های برخی خودروسازان جهان، ترکیبی از ون های خانوادگی و کراس اوورها ایجاد شده تا بحث کاربردی بودن این دسته از خودروهای شاسی بلندنما بیش تر باشد. بیسو T5 نیز مانند رنو اسپس و برخی کراس اوورهای جدید ژاپنی این ترکیب طراحی را رعایت کرده و باید کمی زمان بگذرد تا مشتریان ایرانی هم با این سبک آشنا شوند.
هنگامی که بخواهیم در بحث کیفیت اظهار نظر کنیم، نمی توانیم تفاوت خاصی میان این دو خودرو قائل شویم. در بحث کیفیت دوربین های ۳۶۰ درجه تیگو ۷ کمی قوی تر ظاهر می شود و از سوی دیگر نیز کیفیت چاپ روی پلاستیک ها و دکمه های بیسو T5 قوی تر است. مواد به کار رفته در صندلی های T5 و همچنین رودری ها ضخامت بیش تری نسبت به تیگو ۷ جدید دارند اما ظرافت دوخت و جزییات نیز در تیگو ۷ بیش تر دیده می شود. در بحث کیفیت نیروی فنی و استهلاک هم باید منتظر باشیم تا هر دو خودرو چند سرویس دوره ای را در شرایط ایران بگذرانند. اما با توجه به پشتوانه بایک برای بیسو و همچنین استفاده از جعبه دنده AT در T5، می توان حدس زد استهلاک این خودرو نسبت به رقیب اش در چری کم تر خواهد بود.


ویژگی های مثبت چری تیگو ۷ جدید:

طراحی مناسب
اندازه مناسب برای استفاده شهری
شتاب قابل قبول
پایداری خوب
کیفیت قابل قبول
خدمات پس از فروش به نسبت گسترده
سواری نرم و قابل قبول


ویژگی های منفی چری تیگو ۷ جدید:

هزینه نگهداری نه چندان کم
جعبه دنده ۶ دنده دو کلاچه که استهلاک بالایی دارد
عدم رعایت برخی جزییات مانند نبود سنسورهای پارک همرنگ بدنه
کیفیت نه چندان خوب چاپ انجام شده روی دکمه ها
کولر نه چندان قوی
افت توان در ادامه دار بودن حرکت در جاده های کوهستانی


ویژگی های مثبت بیسو T5:

سواری نرم و به نسبت راحت
صندلی های بزرگ
هفت صندلی بودن و فضای بار بیش تر
امکانات ایمنی کامل تر از بیش تر رقیب ها
پایداری خوب
جعبه دنده هوشمند و با تعویض های نرم
استهلاک کم تر از برخی رقیب ها
کیفیت قابل قبول مواد ساخت
قیمت کم تر از رقیب های همکلاس
نفوذ صدای کم به درون کابین


ویژگی های منفی بیسو T5:

طراحی رادیکالی که شاید برای همگان جذاب نباشد
رینگ های کوچک تر از رقیب ها
عدم کیفیت کافی دوربین های ۳۶۰ درجه
نبود برخی امکانات در قامت یک کراس اوور مانند سیستم کنترل حرکت در سراشیبی
نیروی حرکتی پایین تر از برخی رقیب ها


آلبوم تصاویر چری تیگو ۷ جدید:


آلبوم تصاویر بیسو T5:

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.