مزایا و معایب خرید بسترن B50F، یک گزینه دست دوم جذاب

بسترن B50F

برخی خودروسازان چینی به شکل خاص تری در ایران حضور دارند. در واقع، برخلاف چینی هایی همچون «چری»، «لیفان»، «جک» و… که با تمام قوا وارد میدان شده اند و تعداد زیادی محصول را با همکاری شرکای ایرانی روانه بازار کرده اند، برخی دیگر از شرکت ها هم هستند که ترجیح داده اند به صورت محدود و گزیده به عرضه خودرو در ایران بپردازند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کمپانی چینی «فاو» (FAW) قطعاً یکی از آن هاست. شرکتی که اگرچه زیرمجموعه های آن، همچون «هایما»، حضور پررنگی در ایران دارند، اما خود کمپانی اصلی در طول بیش از ۶ سال حضور در بازار کشورمان، تنها امتیاز تولید دو محصول با نشان خودش را به «بهمن موتور» داده است. آن دو محصول هم در کلاس سدان های سگمنت C جای دارند و با وجود گمانه زنی های فراوان پیرامون ورود کراس اوور فاو به ایران، هیچ گاه چنین اتفاقی نیافتاد و عملاً این برند چینی از بخش پرسود بازار خودروی ما بی بهره ماند. با این حال، هر دو سدان “B50” و “B30” مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گرفتند. B50 که نسل اولش در تیراژی محدود پا به خیابان های ما گذاشت، با عرضه نسخه فیس لیفت جانی دوباره در بازار گرفت و به عنوان یک چینی قابل احترام ماندگار شد. B30 هم در سال های اخیر با توقف تولید “B50F”، به نوعی، جانشینی این خودرو را بر عهده گرفت. اگرچه امروز مدل های صفرکیلومتر B50F در بازار یافت نمی شوند، اما در بازار دست دوم ها، همچنان گزینه ای قابل تأمل برای کسانی است که به دنبال یک سدان نیمه لوکس نسبتاً بی دردسر می گردند.

ظاهر شیک و به روز

از خودرویی که بر روی پلت فرم نسل پیشین مزدا ۶ ساخته شده است و طراحی آخرین فیس لیفت آن به سال ۲۰۱۳ باز می گردد، نباید انتظار مدرن بودن داشت. اما B50F از آن خودروهایی است که سبک طراحی اش تا سال ها قدیمی نمی شود. اگرچه از سال ۲۰۱۶ که فاو نسل دومش را معرفی کرده، زبان طراحی آن را به کلی دگرگون کرده است، اما هنوز هم می توان نسل اول را به چشم یک سدان زیباروی شرقی نگاه کرد. نکته مثبتی که در طراحی B50F به چشم می خورد، بدنه تراش خورده با خطوط منطقی است که برخلاف سایر خودروهای چینی، ظاهری پرزرق و برق و بی هویت ندارد. کشیدگی چراغ های جلو زیبایی چهره خودرو را دوچندان کرده است. ابرویی تعبیه شده در کاسه چراغ ها هم بیش تر به این زیبایی دامن می زند. جلوپنجره مستطیلی بسترن با خطوط کرومی، اگرچه ساده است، اما تناسب خوبی با چراغ ها و سایر اجزا دارد. مه شکن های پایین سپر هم به جذابیت چهره خودرو افزوده اند. در بخش کناری با یک طراحی پخته و شکیل مواجه ایم. رینگ ها به رنگ کروم مشکی و از طرح تراش خورده هستند و تم اسپرت چهره B50F را تکمیل تر می کنند. در نمای عقب شاهد تغییرات کم تری نسبت به مدل های قبل از فیس لیفت هستیم. چراغ های عقب B50F طراحی خاص و زیبایی دارند که سبب می شوند این خودرو از هر خودروی دیگری در نمای عقب، متمایز شود. گرافیک چراغ های عقب در عین سادگی زیباست. خطوط درِ صندوق هم جذاب طراحی شده اند. پایین سپر عقب یک دیفیوزر دیده می شود که ای کاش محلی هم در آن برای قرار گرفتن سراگزوزهای اسپرت در نظر گرفته می شد.

کابین مدرن با کیفیت نازل!

فاو در فیس لیفت B50 طراحی داخلی این محصول را هم به کلی از نو تعریف کرد. طراحی کابین B50F همچون ظاهر بیرونی خودرو، هنوز پس از گذشت چند سال قدیمی نشده است و حرف هایی برای گفتن دارد. سبک طراحی داشبورد و دریچه های تهویه را همچنان می توان بدیع و جذاب دانست. چیدمان کلیدهای کنسول هم حس خوبی به سرنشینان می دهد. طراحی سردنده و غربیلک فرمان قابل قبول است. نشان دهنده های پشت آمپر هیجان انگیزترین بخش کابین هستند و با ترکیب نورپردازی سفید و قرمز، بسیار چشم نواز به نظر می آیند. رنگ بندی کابین به صورت کرم – مشکی است. کیفیت متریال داخلی اصلاً چنگی به دل نمی زند! فریب عکس های کابین B50F را نخورید! پلاستیک های داشبوردش از آن چه فکر می کنید نامرغوب ترند. روی چرم صندلی ها که اصلاً حساب باز نکنید! خیلی زود دچار پوسیدگی می شوند و کیفیت اولیه خودشان را از دست می دهند. اگر روزی بسترن B50F خریدید، بهتر است از روز اول به فکر نصب روکش های محافظ برای صندلی ها باشید. کمبود مانیتور فابریک از اساسی ترین نقاط ضعف کابین B50F است که البته با هزینه اضافی در بازار جبران می شود!

شتاب رضایت بخش

فاو در بسترن B50F افزون بر تغییرات ظاهری، ترجیح داد از پیشرانه قوی تری هم برای این خودرو استفاده کند. به این ترتیب، پیشرانه ۱.۶ لیتری سابق، جای خودش را به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری داد. پیشرانه ای که با تنفس طبیعی و بدون نیاز به توربو، ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت و گشتاور از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شوند. با وجود این که سه سال از زمان توقف تولید این خودرو می گذرد، همان طور که می بینیم، هنوز هم مشخصات فنی آن برای یک سدان سگمنت C مطلوب و قابل قبول است. گیربکس ۶ سرعته B50F از ساخته های «آیسین» ژاپن به شمار می رود و کیفیت و کارایی بالایی دارد. بازدهی پیشرانه بسترن هم اگرچه به اندازه پیشرانه های توربو شارژ جدید نیست، اما برای دوران عرضه این خودرو در بازار و با توجه به وزن آن کاملاً کفایت می کند. آن چه توانایی های حرکتی B50F را بالا برده، هماهنگی خوب گیربکس آیسین با پیشرانه ۱.۸ لیتری است. این همخوانی بالا سبب ساز شتاب صفر تا صد ۱۰.۰ ثانیه ای شده است که البته در برخی تست های عملی تا ۱۱.۰ ثانیه هم افزایش می یابد. علاوه بر واکنش خوب پدال گاز در دورهای پایین، در دور بالا هم گشتاور مناسبی در اختیارتان قرار دارد و می توانید به راحتی مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را با بسترن B50F تجربه کنید.

سواری و هندلینگ قابل قبول

رینگ های ۱۶.۰ اینچی بسترن سبب شده اند لاستیک های B50F در نگاه اول، فاق کوتاه به نظر بیایند. همین فاق کوتاه بودن می تواند به خشکی سواری خودرو منجر شود. در حالی که، ارتفاع B50F از زمین هم در مقایسه با سایر سدان های چینی بازار کم تر است. اما نترسید! اثری از خشکی «مزدا ۳» و گیر کردن های مداوم کف این خودرو به زمین در بسترن B50F وجود ندارد! نمی گوییم که خودروی نرمی است، اما می تواند یک سواری متوسط رو به بالا را برای شما به همراه داشته باشد. در هر حال، بهتر است همواره ملاحظه ارتفاع کم آن از زمین را بکنید تا برای تان دردسر ساز نشود. در بهترین توصیف می توان سواری بسترن B50F را چیزی نزدیک به «کیا سراتو» توصیف کرد. متأسفانه جعبه فرمان B50F از نوع هیدرولیک است. این فرمان هیدرولیک هم اگرچه عملکرد معقولی دارد، اما هرگز نمی تواند نرمی فرمان های الکتریکی را برای راننده تداعی کند. مهندسان فاو با تجهیز B50F به سیستم کنترل کشش (TCS)، توانایی های حرکتی این خودرو را بهبود بخشیده اند. اما ای کاش در همین حین، سیستم کنترل پایداری (ESP) را هم بر روی خودرو قرار می دادند! واقعاً جای این آپشن در سدان نیمه اسپرتی همچون بسترن B50F خالی است. اما در همین شرایط هم با هندلینگ بدی مواجه نیستیم! در زیر پوسته ظاهری بسترن، قطعات مشترک بسیاری با مزدا وجود دارند. به گونه ای که بخش زیادی از سیستم تعلیق این خودرو به طور یکسان با مزدا ۶ طراحی شده است. مزدا را نیز که همه به هندلینگ مثال زدنی خودروهایش می شناسند. با این اوصاف، بسترن B50F حتا در نبود ESP هم پایداری خوبی از خودش نشان می دهد، چه بسا که ارتفاع کم آن از زمین هم به ایجاد حس چسبندگی بیش تر کمک شایانی کرده است.

امکانات رفاهی معمولی، ایمنی کامل

پیش از مطالعه فهرست آپشن های بسترن B50F باید این نکته را در نظر داشته باشید که با خودرویی چینی طرف هستید که تولید آن در سال ۲۰۱۷ برای همیشه متوقف شده است. با توجه به نیاز بازار خودرو در آن سال ها، امکانات رفاهی B50F را نمی توان ناقص دانست. فقط شاید در مقایسه با رقبای جدیدتر کم و کاستی هایی احساس شود. کروزکنترل، سنسورهای پارک عقب، سیستم کنترل کشش، سنسور فشار باد لاستیک ها، مه شکن های جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، روشن شدن چراغ های مه شکن جلو در پیچ، چراغ بدرقه، روکش چرمی فرمان و صندلی ها، اینترفیس، ۸ بلندگو، تهویه اتوماتیک، تنظیم ۶ حالته برقی صندلی راننده، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، ایزوفیکس در صندلی های عقب، سان روف الکتریکی و آینه وسط الکتروکرومیک فهرست داشته های این سدان شرقی را تشکیل می دهند. از میان این امکانات، شاید جذاب ترین آن ها، آینه الکتروکرومیک باشد که به قابلیت مکالمه بلوتوثی و قطب نما هم مجهز شده است. در بحث ایمنی بدون شک، وجود ۴ کیسه هوا، بسترن B50F را از بسیاری رقبای آن که فقط ۲ ایربگ دارند، جلو می اندازد. ضمن این که، سازه اتاق و شاسی خودرو با تکنولوژی «مزدا» و «فورد» طراحی شده است که قطعاً از نظر استانداردها در درجه بالاتری نسبت به پلت فرم های خودساخته چینی ها قرار می گیرد.

خدمات مناسب و بازار فروش متوسط

گروه بهمن تاکنون نمره های بالایی در ارزیابی های انجام شده از خدمات پس از فروش شرکت های ایرانی کسب کرده است. معمولاً مشتریان این شرکت از کیفیت خدمت رسانی نمایندگی ها ابراز رضایت می کنند. بهمن خودرو با وجود کنار گذاشته شدن B50F از برنامه تولید برای همیشه، همچنان از صاحبان خودروهای فروخته شده پشتیبانی می کند. البته قطعات B50F و کلاً برند فاو در شهرستان ها به آسانی سایر برندهای چینی یافت نمی شوند. در بازار دست دوم این خودرو، معمولاً کسانی که تجربه خرید خودروهای چینی را دارند به سراغ آن می آیند. اکثر افراد هم به توصیه مالکان B50F که احتمالاً از اقوام و آشنایان بوده اند، روی به خرید آن می آورند. اما از میان سایر خریداران، کم تر پیش می آید کسی به صورت خودجوش مشتری B50F باشد.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار 

۱.۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.