سیتروئن C5 ایرکراس هیبریدی معرفی شد + تصاویر

سیتروئن C5 ایرکراس هیبریدی معرفی شد + تصاویر
کمپانی فرانسوی «سیتروئن» به عنوان یکی از زیرمجموعه های اتحاد PSA، به تازگی نمونه هیبرید بزرگترین کراس اوور خود را معرفی کرده است. سیتروئن C5 ایرکراس هیبریدی، خودرویی است که بزودی با مدل ۲۰۲۰ پا به بازار جهانی خواهد گذاشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بر خلاف اینکه توقع می رفت تا کمپانی سیتروئن، C5 ایرکراس هیبرید را در نمونه دو دیفرانسیل و یا دو دیفرانسیل الکتریکی عرضه کند، شاهد آن هستیم که این خودروساز فرانسوی فناوری هیبرید را بر اساس خودروهای دیفرانسیل جلو برای این کراس اوور در نظر گرفته است. در سیتروئن C5 ایرکراس هیبرید (هایبرید) از پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوی جدید گروه PSA استفاده شده است. این پیشرانه که نمونه ارتقا یافته THP165 است، می تواند بر روی اکثر محصولات پژو، سیتروئن و دی اس که با نمونه های بنزینی عرضه می شوند قدرتی حدود ۱۸۰ تا ۱۸۶ اسب بخار را تولید نمایند. اما با توجه به چرخه های احتراق متفاوت خودروهای بنزینی نسبت به نمونه های هیبریدی، این پیشرانه توان تولید ۱۷۶ تا ۱۷۸ اسب بخار را دارد. همچنین در کنار آن یک موتور الکتریکی ۸۰ کیلوواتی (۱۰۷٫۲ اسب بخار) نصب شده است. با توجه به سبک سامانه فنی سیتروئن C5 ایرکراس هیبرید، در زمان استفاده هم زمان از پیشرانه بنزینی و الکتریکی حداکثر قدرت ۲۲۲ تا ۲۲۵ اسب بخار قابل بهره برداری است. این توان با گشتاور نزدیک به ۳۲۰ نیوتن متر از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. جعبه دنده استفاده شده در C5 ایرکراس هیبرید مشابه به جعبه دنده خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ جدید، ۵۰۸ جدید، C5 ایرکراس بنزینی، دی اس ۷ (بازار اروپا) و… است و تنها قابلیت بازیافت انرژی در آن تعبیه شده است.


C5 ایرکراس هیبرید در اصل خودرویی پلاگین هیبرید به حساب می آید و مالکان این خودرو می توانند تا با توجه به سبک شارژ شدن (شارژ سریع و شارژ معمولی)، باتری های این کراس اوور فرانسوی را طی ۲ تا ۴ ساعت به حداکثر ظرفیت برسانند. با شارژ کامل باتری های سیتروئن C5 ایرکراس می توان ۵۰ کیلومتر را بدون نیاز به روشن بودن پیشرانه بنزینی طی نمود. در صورت شارژ شدن باتری های این خودرو با برق شهری، C5 ایرکراس هیبریدی می تواند در یک سیکل ترکیبی مصرف بنزین ۱٫۷ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت نماید. در شرایط عادی هم بدون در نظر گرفتن شارژ کامل باتری ها با برق شهری، این خودرو می تواند تا مصرف بنزین کمتر از ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را در رانندگی شهری داشته باشد.
در بحث ظاهری تفاوت خاصی میان نمونه بنزینی و هیبریدی رخ نداده و تنها برخی جزئیات در C5 ایرکراس هیبریدی به روز شده است. همچنین اضافه شدن نشان «ḧ» بر روی گلگیرهای جلو و «ḧybrid» بر روی درب صندوق تشخیص نمونه هیبریدی این خودرو را ساده تر می نماید.
سیتروئن C5 ایرکراس هیبرید با مدل ۲۰۲۰ قیمتی در بازه ۳۵ هزار تا ۴۴ هزار پوند را دارد. بهایی که برای داشتن یک کراس اوور تک دیفرانسیل و حتی هیبریدی تا حدی زیاد است. اما کمپانی سازنده این خودرو بر اساس سیاست های جدید گروه PSA، امکانات مختلفی را برای این محصول در نظر گرفته است.
نمونه های فول آپشن سیتروئن C5 ایرکراس دارای ویژگی های زیر هستند:
ترکیب رنگ دوگانه بدنه و کابین
چراغ روشنایی روز
چراغ های تطبیق پذیر جلو
سنسور نور و باران
تریم داخلی چرم و جیر
نمایشگر لمسی
صفحه اطلاعات خودروی تمام دیجیتال
فرمان کمکی برقی
رینگ های آلیاژی
استارت دکمه ای
تنظیم حالت رانندگی
سیستم کنترل پایداری الکتریکی
رادار خطی
رادار نقطه کور
ترمز پیشگیری از تصادف
نور بالای اتوماتیک
کروز کنترل هوشمند
رانندگی خودکار سطح ۳ اتونوموس
صندلی راننده برقی
گرمکن صندلی های جلو
سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه
دنده پشت فرمان
کامپیوتر سفر
شارژ بی سیم تلفن همراه
سقف پانورامیک
ترمز پارک برقی
اتوهلد
و…

مختصری در مورد سیتروئن C5 ایرکراس:
C5 ایرکراس بزرگترین کراس اوور کمپانی سیتروئن به حساب می آید که سبک جدید طراحی های این خودروساز فرانسوی را در خود نشان می دهد. این خودرو با مدل ۲۰۱۸ به بازار جهانی معرفی شد و توانست تا در بازار اروپا فروش خوبی را برای کمپانی سازنده داشته باشد. اطلاعات موجود حاکی از آن است که سیتروئن برنامه داشته تا C5 ایرکراس را در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران رونمایی نماید. حتی چیدمان نمونه های C5 ایرکراس در غرفه سیتروئن نمایشگاه آفتاب برنامه ریزی شده بود و قرار بود تا نمونه های اولیه و نمایشگاهی این خودرو پیش از معرفی رسمی جهت آماده سازی به ایران ارسال شوند. اما خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم های صنعت خودرو باعث شد تا کمپانی سیتروئن از رونمایی C5 ایرکراس در ایران منصرف شود و عملا امکان این کار را نداشته باشد. برای همین با لغو این اتفاق، رونمایی محصول جدید سیتروئن در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ ثبت شد.


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.