رشد شاخص خودرویی های بورس تهران (۲۳ تیرماه ۹۹)

خودروهایی در بورس

روز میانی هفته کاری برای گروه خودرو و قطعات بازار سرمایه با بازگشایی نمادهای «خساپا» و «خبهمن» در کنار روند صعودی خودرو با افزایش داد و ستدها به پایان رسید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش «پایگاه خبری اسب بخار»، خساپا پس از بازگشت با ۴٫۹۳ درصد و خبهمن با ۲۲٫۱۴ درصد افزایش ارزش روزانه سهام خود همراه شدند. اما اثرگذاری خسپا بر شاخص گروه بیش تر از خبهمن بود. این نماد در کنار دو نماد خگستر و «خودرو» همچنان در قامت لیدر گروه خودرو و قطعات حاضر در بازار سرمایه نقش ایفا می کنند. در کنار این ها «خمحرکه» (نیرو محرکه) روز بسیار خوبی را پس از مدت ها سپری کرد، به نحوی که با تجربه کردن ۹۹٫۳۸ درصدی ارزش روزانه، در ۱۰۵ هزار نوبت ۴۵۲ میلیون سهمش به ارزش هزار میلیارد تومان خرید و فروش شد.

مدیران 777 مدیران 777

در این گروه معامله گران ۱۳۴ میلیون سهم خساپا را در ۱۸۴۹ نوبت و به ارزش ۵۷ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان دست به دست کردند. این میزان برای خودرو ۳۴۶ میلیون سهم بود که پس از ۱۱ هزار نوبت به ارزش ۲۰۱ میلیارد تومان ثبت شد. این دو نماد به ترتیب با رشدهای روزانه ۴٫۹۳ و ۴٫۸۶ درصدی همراه شدند.

خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، که با افزایش ارزش هر سهم به میزان ۴٫۹ همراه شده بود، از دیگر نمادهای پرداد و ستد تأثیرگذار این گروه بود. طی معاملات امروز در ۴۷ هزار نوبت ۴۴۲ سهم این نماد به ارزش ۴۲۶ میلیارد و ۳۳۳ میلیون تومان جا به جا شد.

«خپارس» (پارس خودرو) و «خزامیا» (پارس خودرو و زامیاد) هم دیگر نمادهای خودروساز بازار سرمایه بودند که روز کاری را با رشدهای نزدیک به ۵ درصد به پایان رساندند. در این گروه کمی بیش از ۶ میلیون سهم خپارس به ارزش ۱۱میلیارد و ۶۱ میلیون سهم زامیاد ۱۶۵ میلیارد توسط فعالان بازار دست به دست شد. همچنین در این گروه در ۲۶ هزار نوبت ۱۰۴ میلیون سهم گروه بهمن به ارزش ۳۰۳ میلیارد تومان خرید و فروش شد.

براساس این گزارش از دیگر نمادهایی که طی داد و ستدهای امروز رشد را تجربه کردند می توان به این نمادها اشاره کرد: «خریخت» (صنایع ریخته گری ایران) ۴٫۹۲، «خاذین» (سایپا آذین) ۴٫۶۵، «خکرمان» (گروه اقتصادی کرمان موتور) ۲٫۹۹، «خزر» (فنرسازی زر) ۳٫۵۳، «ورنا» (سرمایه گذاری رنا) ۴٫۵۷، «خشرق» (الکتریک خودرو شرق) ۳٫۸۴، «خاور» (ایران خودرودیزل) ۴٫۹۹، «خکمک» (کمک فنر ایندامین)۴٫۸۴٫

همچنین در این گروه نمادهای «ختوقا» (قعطعات اتومبیل ایران) ۰٫۵۹-، «خاهن» (آهنگری تراکتورسازی ایران) ۲٫۵، «خوساز» (محورسازان ایران خودرو) ۴٫۵-، «خرینگ» (رینگ سازی مشهد) ۴٫۴۶-، «خموتور» (موتورسازان تراکتورسازی ایران) ۴٫۸۴-، «ختراک» (ریخته گری تراکتورسازی ایران) ۰٫۸۷-، «خدیزل» (بهمن دیزل) ۲٫۹۵- و «خمحور» (تولید محورخودرو) ۲٫۱۴-، از جمله نمادهایی بودند که با افت ارزش روزانه سهام خود همراه شدند.

طی داد و ستدهای امروز در گروه خودرو و قطعات بازار سرمایه در ۲۹۱ هزار نوبت معاملاتی، ۱ میلیارد و ۹۱۴ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان خرید و فروش شد.

بر پایه این گزارش، امروز بازار سرمایه روزی پرنوسان را تجربه کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات صعودی بود، اما در ساعات میانی کاهش چشمگیری داشت و تا میزان ۱ میلیون و ۷۹۹ هزار واحد رسید، اما درنهایت در ساعات پایانی معاملات باز هم روند صعودی به خود گرفت.

شاخص کل این بازار با ۳۳۴۲ واحد صعود رقم ۱ میلیون و ۸۱۶ هزار واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱ میلیون معامله به ارزش ۱۸۹ هزار و ۹۳۶ میلیارد ریال انجام شد.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، ایران خودرو، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر مثبت و در مقابل معدنی و صنعتی گلگهر نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.