خودرویی های پشت چراغ قرمز بورس (۲۵تیرماه ۹۹)

بورس خودرو

امروز گروه خودرو و قطعات حاضر در بازار اوراق بهادار با افت شاخص و منفی شدن لیدرهای این بازار مواجه شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در حالی که طی دو هفته اخیر خودرویی های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران با سرعت در حال رشد بودند به نظر می رسد نزدیک بودن مجمع و رشد ۴۰۰ درصدی طی ماه های اخیر موجب شده است که طی داد و ستدهای امروز ترمز آن ها کشیده شود و زیان ده شوند.

مدیران 777 مدیران 777

این امر موجب شد سهام خودرویی ها در صف فروش قرار بگیرند و بسیاری از سهام داران در صدد فروختن این سهام بودند، به نحوی که طی ۳۱۶ هزار نوبت کمی بیش از سه و نیم میلیارد سهام خودرویی های بورس تهران به ارزش ۲۲۴۲ میلیارد تومان خرید و فروش شود.

در این گروه «ایران خودرو»، که طی هفته های اخیر هر روز رشدهای نزدیک به ۵ درصد را ثبت می کرد، با افت ارزش روزانه سهام خود به میزان ۰٫۹۸ همراه شد. البته در ساعات ابتدایی کار، این رقم ۴٫۹۱ درصد بود که با حمایت سهام داران از میزان آن کاسته شد. طی داد و ستدهای امروز ۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم این نماد به ارزش ۹۷۰ میلیارد تومان خرید و فروش شد.

دیگر صدرنشین این گروه «خساپا» نیز با افت ارزش روزانه معادل ۴٫۴۷ همراه شد. طی داد و ستدهای امروز ۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون سهم این نماد به ارزش ۶۹۶ میلیارد تومان در ۹۷ هزار نوبت دست به دست شد.

به نظر می رسد بسیاری از دارندگان سهام خودرویی پس از کسب سود از سبد سهام خود با شایع شدن ادامه افت این سهام در روزهای ابتدایی هفته آتی، پیش از برگزاری مجمع اقدام به فروش سهام خود کرده اند. به نحوی که با یک حساب ساده متوجه می شویم که کمی بیش از ۹۰ درصد از داد و ستدهای این گروه به سهام دو خودروساز بزرگ کشور اختصاص یافته است.

در این گروه «خبهمن» نیز با افت همراه شد و رقم ۴٫۹۸ درصد را ثبت کرد. در مقابل اما «خمحرکه» (نیرومحرکه) و «ختوقا» (قطعات اتومبیل ایران) با افزایش ارزش روزانه سهام خود همراه شده و به ترتیب ۴٫۹۷ و ۴٫۶۴ درصد رشد را ثبت کردند.

«ورنا» (سرمایه گذاری رنا) و «خاهن» (آهنگری تراکتورسازی ایران) نیز از دیگر نمادهای سودده امروز بودند که هر کدام به ترتیب ۳٫۷۱ و ۱٫۸۱ درصد با افزایش ارزش روزانه سهام خود همراه شدند.

طی داد و ستدهای امروز در میان خودروسازان غیر از «خپارس» و «خزامیا»، که نمادهایشان بسته است، «خکرمان» (گروه اقتصادی کرمان موتور)، «خکاه» (سایپا دیزل) و «خاور» (ایران خودرو دیزل) با رشد همراه شدند و دیگر دیزلی این گروه، «بهمن دیزل» افت کرد.

بر پایه این گزارش، بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و درحالی که تا شاخص بورس تا ۱ میلیون و ۸۴۵ هزار واحد صعود کرده بود، در نهایت تا محدوده ۱ میلیون و ۸۴۳ هزار واحد کاهش یافت.

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۱۳۱۷ واحد کاهش رقم ۱ میلیون و ۸۴۳ هزار واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۲ میلیون معامله به ارزش ۲۰۵ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر مثبت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید نسبت به سایر نمادها بیش ترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.