بیشترین مشکلاتی که در مورد خانواده ی سمند گفته می شود، چیست؟

بیشترین مشکلاتی که در مورد خانواده ی سمند گفته می شود، چیست؟
سمند اولین خودروی ملی ایران شناخته می شود که از اوایل دهه ی ۸۰ شمسی با به بازار کشور گذاشته است. نسخه ها و نمونه های ارتقا یافته ی این خودرو مانند سورن، دنا و دنا پلاس جز خانواده ی سمند به حساب می آیند و در این سال ها سعی داشته اند تا بازار صادراتی محصولاتی ایرانی را ارتقا دهند. گاهی خانواده ی سمند فروش قابل قبولی را به عنوان یک نشان خودروسازی ناشناخته در برخی کشورهای در حال توسعه داشته و گاهی هم در رقابت با محصولات نه چندان خاص برخی خودروسازان، شکست های سختی را خارج از مرزهای ایران تجربه کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با این حال خانواده ی سمند به عنوان خودروهای اقتصادی بازار ایران، از ابتدا تا به امروز فروش بالایی را داشته اند و از ناوگان تاکسیرانی گرفته، تا ناوگان پلیس و بهشت زهرا از آن استفاده شده است. حضور گسترده ی این خودروی ملی سدان در جاده های کشور باعث شده تا با معرفی هر نمونه از آن، برخی حواشی مطرح شود. این حاشیه ها که اکثرا به ایرادات فنی سمند، دنا، سورن و… اشاره می کنند، در روزهای اول صحیح هستند و بعد از چند ماه بر طرف می شوند. اما باقی ماندن برخی صحبت ها در ذهن مردم باعث می شود تا بسیاری هنوز فکر کنند که این خانواده از نسل محصولات ملی، برخی از آن اشکلات عجیب و غریب گذشته را دارند و گاهی هم اطلاعات و حرف های غلط در ذهنشان نقش بسته است. البته نمی توان منکر آن شد که هنوز مشکلات فنی شایعی در گروه سمند دیده می شود و جالب است که بعد از گذشت سال ها، گویا راه حلی قطعی برای حل آن به دست نیامده است. اما وقتی پای صحبت کارشناسان فنی می نشینیم، می گویند که خانواده ی سمند، خودروهای عادی و اقتصادی مشتریان ایرانی را تامین می کنند و نباید توقع خاصی از آن ها داشت. برخی از بزرگترین اشکالاتی که اکثرا میان مالکان خودروهای سمند، دنا، سورن و… مطرح می شود، ناشی از دستکاری مالکان در ساختار خودرو است و می بینیم که با خارج کردن خودرو از حالت استاندارد، به ایرادهای عجیبی برخورده اند. در اصل شاید کمی دستکاری در سیم کشی، برنامه ریزی موتور، تغییر در سیستم تعلیق و… در هر خودرویی، آن را آنچنان با مشکلات خاصی رو به رو نکند. اما خانواده ی سمند جز آن دسته از محصولات اقتصادی است که حساسیت بالایی به دستکاری های خودسر و یا دستورهای خارج از سامانه ی طراحی شده ی کمپانی دارد و برای همین ایرادهای عجیبی را از خود نشان می دهد.
اما اگر از ایرادهای که به خاطر دستکاری در محصولات خانواده ی سمند پدید می آید بگذریم، برخی مشکلات هم به واقع در این خودروهای اقتصادی دیده می شود. به عنوان مثال تا به امروز پیشرانه ی ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپ، ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و ۱٫۷ لیتری ۱۶ سوپاپ بر روی این گروه خودرویی نصب شده است. اما بیشترین حواشی و گاهی حرف های ناصحیح در مورد پیشرانه ی EF7 زده می شود که بر روی سمند، سورن، دنا و دنا پلاس نصب است. بر روی سورن و دنا پلاس نمونه ی توربوی این پیشرانه قابل سفارش است که در مطالب قبلی به مسائل فنی آن پرداخته ایم. در ابتدا باید توجه داشته باشیم که EF7 قویترین نمونه ی فنی تنفس طبیعی قابل سفارش برای خانواده ی سمند است. اما آنچنان بازدهی بالایی با توجه به معیارهای روز ندارد. ولی در هر صورت می تواند از پس سمند، سورن، دنا و دنا پلاس بر آید. این پیشرانه مصرف سوخت منطقی دارد و شتاب و قدرت قابل قبولی را هم در اختیار راننده می گذارد. اما بسیاری فکر می کنند که همچنان پیشرانه ی EF7 یک محصول خام و پر از ایراد است و دائما به مشکل های غیر قابل حل بر می خورد. برخی هم فکر می کنند که این موتور بر اساس احتراق با CNG طراحی شده و آنچنان مناسب نیست. درست است که در میان محصولات داخلی، پیشرانه ی EF7 بیشترین هماهنگی با سوخت CNG را دارد، اما نباید فراموش کرد که این موتور بر اساس احتراق بنزینی طراحی شده و در اصل بازدهی اصلی خود را با بنزین دارد. لذا وقتی شما از این پیشرانه در محصولات تکسوز خانواده ی سمند استفاده می کنید، نباید نگران مشکلات شایع پیشرانه های دوگانه سوز باشید.
اما در نظر داشته باشید که پیشرانه EF7 تا حدی نسبت به فشارهای بالا حساس است و اگر این فشار از جانب راننده به صورت دائمی اعمال شود، باعث می شود که در هر سرویس دوره ای با میزان بیشتری از کاهش سطح روغن طرف شوید. بسیاری از تعمیرکارهای این پیشرانه می گویند که به خاطر فشار آوردن نه چندان درست، بعد از چند هزار کیلومتر احتمال دارد که در کنار عدم رسیدگی درست به خودرو، بخار روغن از حد مجازش در سمند، سورن، دنا و دنا پلاس بیشتر شود و حتی گاهی به کمپرس موقت و دائم ختم شود.
یکی دیگر از مشکلات شایع در خانواده ی سمند، بحث سیستم برق و مالتی پلکس آن است. این سیستم قرار است که کنترل بیشتری بر سامانه های الکتریکی خودرو داشته باشد. اما کافی است که یکبار با خطایی مواجه شود و شما به جای رفع این ایراد به صورت تعریف شده، راهی سنتی و غیر رسمی را انتخاب کنید. از اینجاست که داستان شما با مشکلات برقی عجیب و غریب سورن، دنا، دنا پلاس و سمند آغاز می شود. بسیاری از افراد هستند که بر روی خودروهای خانواده ی سمند از لامپ های زنون، هدلایت، LED و… استفاده می کنند و یا با دستکاری در سیستم برق سعی دارند خروجی بهتری را برای سیستم صوتی خود فراهم کنند. همچنین برخی افراد با نصب قطعاتی مانند پاور ویندوز و دزدگیر به صورت غیر حرفه ای باعث می شوند که مشکلات برقی و خطاهای مختلف در خودرویشان نمایش داده شود. پیشنهاد این است که اگر قصد دستکاری در سیستم نوردهی، صوتی و امنیتی خانواده ی سمند دارید، حتی به میزان تعریف شده ی ورودی و خروجی های برق دقت نمایید و از نصاب قطعات بخواهید که هیچ سیم کشی اضافه ای را برای دور زدن دستورهای کامپیوتری سمند، سورن، دنا و دنا پلاس در خودروی شما انجام ندهد و یا این سیم کشی های غیر رسمی را به صورت تعریف شده به عملگرهای خودرو بفهماند.
اما اصلی ترین دلیلی و یا حواشی که باعث شده تا بسیاری هزینه ی نگهداری خانواده ی سمند را بالا بدانند، زمانی پدید می آید که این خودروها کارکردی بیش از ۵۰ هزار کیلومتر را پیدا کرده اند و حال باید برای تعویض برخی قطعه های میان مصرف و یا کم مصرف آماده شوند. در این مرحله چون سمند، دنا، دنا پلاس و سورن به عنوان خودروهای اقتصادی ایران خودرو از دوره ی گارانتی ۴۰ هزار کیلومتر خارج شده اند، مالکان تمایل دارند تا برای صرفه جویی در وقت و هزینه تعمیرات و سرویس های دوره ای خودرویشان را نزد تعمیرگاه ی شخصی و افراد آشنا انجام دهند. اینجاست که گاهی انتخاب قطعات یدکی نامناسب و یا غیر اصل باعث می شود تا هزینه های جاری این گروه خودرویی به جای کم شدن دائما افزایش پیدا کند. به عنوان مثال وقتی زمان تعویض تسمه تایم پیشرانه ی EF7 می رسد، تعمیرکارها و فروشندگان لوازم یدکی سمند قطعه های مختلفی را با قیمت های گوناگون به مالکان پیشنهاد می دهند و حال اگر مشاوره ی درست در اختیار افراد قرار نگیرد، می تواند هزینه ی سربار دارنده ی خودرو را افزایش دهد. برخی مواقع هم پیش آمده که با معرفی یک لنت ترمز به عنوان گزینه ای بهتر برای خانواده ی سمند، شاهد بودیم که در کمتر از چند هزار کیلومتر نه تنها لنت از بین رفته است بلکه دیسک خودرو هم آسیب دیده و این دیدگاه برای مالک پیش آمده که دیسک های این خودروی اقتصادی عمر مفید بالایی را ندارد.
تسمه تایم، شمع، صفحه کلاچ، فیلترها، لنت، پمپ بنزین، سنسورها، دیسک چرخ، پلوس، قطعات الکتریکی و… از جمله لوازم یدکی سمند هستند که اگر در هنگام خرید به اصالت و یا کیفیت آن دقت نشود، به راحتی می تواند شما را با پیشرانه ی EF7 و این گروه خودرویی با مشکل های پر هزینه ای مواجه کند.

مدیران 777 مدیران 777

بخش رپورتاژ:
این روزها وقتی هم با تعمیرکارها و یا مالکان خودروهای معیوب گروه سمند و EF7 صحبت می کنید، از نبود قطعات با کیفیت و یا سخت پیدا شدن لوازم یدکی خوب برای خودرویشان گلایه دارند. این در حالی است که با توجه به ارتقای فضای کسب و کار و وجود دنیای مجازی، می توان راحتترین راه را برای خرید و انتخاب لوازم یدکی خودروها پیدا کرد.
بدیهی است که امروز یکی از راه های پیدا کردن لوازم یدکی اورجینال و با کیفیت، خرید از طریق نمایندگی های مجاز خودروسازان و یا تامین کنندگان قطعه است. زیرا شما می توانید قطعه را با هلوگرام اصلی و یا حداقل با قیمت رسمی خریداری کنید و وارد دلال بازی های این بازار پرتقاضا نشوید.
اما از طرف دیگر می توان با توجه به فناوری های جدید در زمان صرفه جویی کرد و خدمات بهتری را در خرید قطعه به دست آورد. فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی مانند « توربویدک » یکی از راه های این چنینی هستند. این فروشگاه اینترنتی که در حال حاضر بیش از پنج هزار قلم کالا در وبسایت خود آماده برای فروش دارد، به صورت شبانه روزی سفارش مشتریان را به صورت اینترنتی دریافت می کند و قطعه های خودروی مورد نظر را به هر نقطه از کشور ارسال می نماید. با توجه به نوع ارتباط ” توربویدک ” با تولیدکنندگان و تأمین کنندگان لوازم یدکی خودرو، این فروشگاه اینترنتی توانسته بخش عمده ای از نیاز بازار را در کم ترین مدت به دست مشتریان برساند و از سویی حجم قابل توجه ای از سفارش های این فروشگاه مجازی به تعمیرگاه های سراسر کشور اختصاص دارد. با توجه به قابلیت های این فروشگاه اینترنتی، اکنون ” توربویدک ” تصمیم گرفته است در گام نخست برای تعادل بخشیدن به قیمت قطعات خودرو، فروش لوازم یدکی سمند را با شرایط ویژه ای آغاز کند. در این طرح فروش ویژه، مالکان انواع نسخه های سمند از جمله سمند سورن، دنا، دنا پلاس و با هرگونه پیشرانه و شناسه ی فنی ای، می توانند راحتتر لوازم یدکی و قطعه های مورد نیاز خودروی خود را با برندهای مختلف در این وب سایت سفارش گذاری کنند. همچنین امکان مقایسه قطعه های مشابه به هم در توربویدک وجود دارد و سامانه مشاوره آن توانسته وجه تمایز این فروشگاه اینترنتی باشد.
در کمپین فروش لوازم یدکی سمند، شما می توانید قطعه ها را با ضمانت اصالت خریداری کنید. همچنین با توجه به همکاری مستقیم ” توربویدک ” با تأمین کنندگان لوازم یدکی، در حال حاضر بهای تمام لوازم یدکی سمند در این فروشگاه اینترنتی بهترین قیمت بازار است و در کنار آن تخفیف های مختلفی در این سایت برای رفاه حال مشتریان در طول زمان در نظر گرفته می شود.
با آغاز طرح ویژه فروش لوازم یدکی سمند ، شاهد هستیم که استقبال قابل توجه ای از فروشگاه اینترنتی ” توربویدک ” شده و در حال حاضر تیم پشتیبانی این توزیع کننده لوازم یدکی خودرو به صورت مجازی، سعی دارد موجودی کالاهای خود را برای مالکان خودروهای سمند تا پایان این کمپین تأمین کنند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.