ایگنیس ۲۰۲۰، کوچک ترین کراس اوور سوزوکی معرفی شد + تصاویر

سوزوکی ایگنیس 2020

از سال ۲۰۰۰ تا امروز، سه نسخه متفاوت از «سوزوکی ایگنیس» به بازار جهانی معرفی شده است. این خودرو در نسخه های قدیمی به عنوان یک هاچ بک خانوادگی و یا ون خانوادگی جمع و جور شناخته می شد و در حال حاضر، در نسل جدید خود به یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک تبدیل شده است.

مدیران 777 مدیران 777

کمپانی «سوزوکی» ژاپن سرانجام پس از ۴ سال فیس لیفت «ایگنیس» را معرفی کرد. این خودرو که در بحث عملکرد بیش تر به یک هاچ بک شهری شباهت دارد، به خاطر برخی خطوط طراحی و ویژگی های ظاهری به یک کراس اوور کوچک شبیه شده است. ارتفاع از سطح زمین، زاویه ورود و خروج، باربند تزیینی، سبک دیفیوزرها و… از جمله مواردی است که ظاهر ایگنیس سوزوکی را به یک کراس اوور جمع و جور نزدیک کرده است. از سویی دیگر، در برخی مفاهیم و کلاس بندی خودروها، این محصول ژاپنی در جایگاه یک هاچ بک کراس قرار می گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

سوزوکی ایگنیس نسل جدید از سال ۲۰۱۶ پا به بازار جهانی گذاشته و در دو کشور ژاپن و هند تولید شده است. در نسخه ۲۰۲۰ این خودرو، تغییرات ظاهری به همراه ارتقای فنی رخ داده است که باعث شده این کراس اوور کوچک ظاهری جذاب تر را در بازار جهانی پیدا کند. ایگنیس در حال حاضر قابلیت سفارش گذاری را در نسخه بنزینی و دیزل دارد. این خودرو با یک پیشرانه ۱٫۳ لیتری دیزل با قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر تولید می شود و در برخی بازارها، یک موتور بنزینی ۱٫۲ لیتری در سه نسخه فنی بر روی سوزوکی ایگنیس نصب می شود.

این پیشرانه جزو سری K12 سوزوکی است و به “Dual Jet” معروف است، قدرتی در بازه ۸۲ تا ۸۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۰۷ تا ۱۱۳ نیوتن متر تولید می کند. در نسخه ۲۰۲۰ ایگنیس این پیشرانه آلایندگی کم تری دارد و به همین دلیل در بازار اروپا، مالیات های کم تری به مالکانش تعلق می گیرد.

نسخه کامل تر و به روزتر این خودرو به یک موتور برقی کوچک نیز مجهز است که تنها ۶٫۲ کیلوگرم جرم دارد و به وسیله ذخیره نیروی الکتریکی در باتری های لیتیومی، در کنار قدرت و شتاب بهتر به کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ایگنیس کمک می کند. موتور برقی سوزوکی ایگنیس ۲۰۲۰، که این کراس اوور کوچک را به یک خودروی هیبریدی (هایبریدی) تبدیل می کند، ۳ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر قدرت دارد. باید توجه داشت که در چند وقت اخیر کمپانی هایی مانند بنز، اسمارت، رنو، مزدا، تویوتا، هیوندای، کیا و… با معرفی نسل جدید فناوری خودروهای بنزینی – برقی سعی دارند با کم ترین هزینه، پیشرانه الکتریکی کوچکی را به محصولات بنزینی خود اضافه کنند. در حال حاضر، سوزوکی نیز ایگنیس را به این فناوری مجهز کرده است و باعث شده آلایندگی و مصرف سوخت شهری این خودرو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. یکی از مزیت های این سیستم هیبریدی، عدم نیاز به استفاده از جعبه دنده های مخصوص است. به طوری که مشتریان ایگنیس هیبریدی می توانند این کراس اوور کوچک ژاپنی را با جعبه دنده ۵ سرعته دستی هم سفارش گذاری کنند. این جعبه دنده دستی توان ترکیبی پیشرانه ها را به چرخ های جلوی سوزوکی ایگنیس ۲۰۲۰ منتقل می کند. همچنین این امکان فراهم است تا در این خودرو، انتقال قدرت توسط جعبه دنده اتوماتیک CVT انجام شود و همچنان توان پیشرانه ها به چرخ های جلو برسد.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد سوزوکی ایگنیس ۲۰۲۰، امکان عرضه گسترده آن در نسخه دودیفرانسیل است. کمپانی سوزوکی ژاپن که تخصص خوبی در ساخت محصولات دودیفرانسیل دارد، این کراس اوور کوچک را هم به سیستم ۴WD هوشمند مجهز کرده و در صورت تمایل خریداران، ایگنیس در نسخه دودیفرانسیل تولید می شود. اما باید دقت کرد که سوزوکی ایگنیس دودیفرانسیل فعلاً با جعبه دنده دستی تولید می شود و همچنان اولویت انتقال قدرت پیشرانه ها (برقی و بنزینی) به چرخ های جلو اختصاص دارد و تنها در شروع حرکت و یا شرایط خاص، سیستم هوشمند انتقال نیروی این خودرو توان را به چرخ های عقب نیز می رساند.

امکانات سوزوکی ایگنیس ۲۰۲۰ در نسخه فول و دودیفرانسیل:

فرمان کمکی برقی

تهویه الکتریکی

تریم داخلی چرم و پارچه

کروزکنترل

سامانه پیشگیری از تصادف

رادار خطی

نمایشگر لمسی

رهیاب ماهواره ای

دوربین عقب

کامپیوتر سفر

کنترل حرکت در سراشیبی

سیستم کنترل پایداری

کنترل شروع حرکت در سربالایی

حالت رانندگی آفرود (انتقال قدرت بهتر میان چهار چرخ)

تهویه اتوماتیک

سنسور نور و باران

و…

یکی از نکات جالب در مورد سوزوکی ایگنیس ۲۰۲۰، قیمت تمام شده آن برای مشتریان هندی، آفریقایی، ژاپنی، پاکستانی، اروپایی و… است. در حال حاضر، کمپانی سازنده این خودرو، ایگنیس را با استانداردهای مختلف ایمنی و آلایندگی تولید می کند و در کشورهایی که استانداردهای اجباری سخت گیرانه ای وجود ندارد، نمونه پایه این خودرو را با قیمتی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ دلار عرضه می کند. نمونه فول آپشن اتوماتیک و تک دیفرانسیل ایگنیس بنزینی قیمتی در بازه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۵۰ دلار را دارد و نمونه های هیبرید و دودیفرانسیل آن با قیمتی در محدوده ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار به فروش می رسند.

این قیمت ها نشان می دهد که اگر تحریم ها وجود نداشت و کمپانی سوزوکی برنامه توسعه محصولاتش را در ایران با «ایران خودرو» پیش می برد، امکان داشت که سوزوکی ایگنیس ۲۰۲۰ هیبریدی (تک دیفرانسیل و یا دودیفرانسیل) با قیمتی مشابه و کارخانه ای خودروهایی مانند رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک، برلیانس H320 کراس اتوماتیک، پژو ۲۰۷i اتوماتیک و… وارد بازار کشور شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.