آیا مشتریان رنوهای سایپا و پارس خودرو به خودروهای شان می رسند؟

تکرار بدعهدی خودروسازان به بهانه تحریم
در شرایطی که بسیاری از رسانه ها به نقل از مدیران “سایپا” و “پارس خودرو”، عدم امکان تحویل رنو ساندرو و تندر ۹۰ را به مشتریان مخابره می کنند، برخی رفتارها و تحرک های فعالان بازار به گونه ای است که بخشی از این صحبت ها را تکذیب می نماید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما نباید فراموش کرد که مشکل اصلی برای تحویل خانواده رنو L90 و B90 همچنان ادامه دارد و نمی توان آن را رد کرد. بدیهی است که سایپا و پارس خودرو نمی توانند به تمام تعهدهای خود برای تحویل رنوهای ثبت نامی پاسخ دهند، به همین دلیل اعلام کرده اند مشتریان یا از طرح های تبدیل استفاده کنند یا وجه اولیه خود را دریافت کنند. اما همه می دانیم که این شرکت توان آن را دارد تا به بخشی از تعهدهای خود عمل کند و خودروهای رنو را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.
اگر امکان تحویل خودروهای رنو وجود نداشته باشد، بدیهی است که دلالان و بر هم زنندگان نظم بازار خودرو، هیچ گاه نباید به سراغ خرید حواله های رنو ساندرو و تندر ۹۰ بروند زیرا قرار نیست این خودروها را تحویل بدهند و چرا باید فردی این حواله ها را با قیمت هایی به مراتب بالاتر خریداری کند؟
اما می بینیم با وجود افت قیمت حواله رنوهای پارس خودرو به دلیل اعلام خبر عدم امکان تحویل از سوی گروه خودروسازی سایپا، همچنان دلال ها از خرید و فروش این برگه ها دست نمی کشند و از هفته گذشته فعالیت شان برای خرید حواله های رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر ۹۰ و پارس تندر بیش تر شده است!
وقتی به سراغ این دلال ها می روید تا بدانید با چه منطقی اشتیاق بیش تری برای خرید حواله های خودروهای غیر قابل تحویل دارند، متوجه برخی حاشیه های جالب می شوید که امروز بیش تر مصرف کنندگان واقعی این خودروها از آن خبر ندارند. در چند روز گذشته دلالان هجوم خود را به خرید حواله های تابستان ۹۷ خانواده رنو L90 و B90 آغاز کرده اند. با این که در شرایط کنونی این افراد به مشتریان عدم ارزش این حواله ها را گوش زد می کنند و می گویند باید با قیمتی به مراتب کم تر برای فروش بگذارند، این دلالان به فروشندگان حواله های تابستان ۹۷ می گویند حواله ها را با قیمتی کم تر از ۵۰ میلیون تومان خریدار هستیم. فروشنده حواله نیز با توجه به شرایط کنونی و صحبت های مختلف رسانه ها و مسئولان، می بیند که شاید با این کار بتواند ارزش سرمایه خود را بیش تر حفظ کند، حتا احتمال دارد احساس یک معامله شیرین به او دست بدهد! اما دلال ها در چند روز گذشته برای خرید حواله ها یک پرسش مشترک را از مالکان می پرسند. آن ها به صاحبان حواله ها می گویند که آیا در یک سال گذشته خودرویی دیگر هم خریداری کرده اید یا خیر؟ البته به صورت واضح تر می پرسند که آیا در یک سال گذشته با کد ملی خود خودرویی از گروه سایپا خریداری و یا ثبت نام کرده اید؟
اگر مالک حواله پاسخ منفی به پرسش دلال بدهد، او با پیگیری از کارشناس نمایندگی سایپا، هنگام تنظیم سند جدید برای خرید خود اطمینان حاصل می کند. اما اگر فروشنده حواله به سوال دلالان پاسخ مثبت بدهد و یا بگوید که چند حواله رنو دارد، آن ها از خرید خود منصرف می شوند. دلیل اشتیاق دلال ها برای خرید حواله رنو تندر ۹۰ و ساندرو چیست و چرا این پرسش ها را پیش از پرداخت وجه از مشتریان می پرسند؟
با پیگیری های انجام شده از برخی نمایندگی های سایپا و پارس خودرو و همچنین برخی نمایشگاه داران، مشخص شد که گویا چنین رویکردی از سوی دلالان در روزهای گذشته باب شده است. پیگیری های پایگاه خبری “اسب بخار” به واسطه پیام برخی مخاطبان و همکاران به این نتیجه ختم شد که گویا خبر یا بهتر بگوییم شایعه ای جدید در بازار خودرو میان دلالان پیچیده است. آن ها می گویند گویا سایپا می خواهد اولویت تحویل خودرو را به مصرف کنندگان واقعی بدهد و با بررسی پیشینه خرید خودروی مشتریان منتظر، خودروها را به دست افرادی برساند که در یک سال گذشته خودرویی را خریداری نکرده اند.
اگر این خبر غیر رسمی صحت داشته باشد، گروه خودروسازی سایپا راهکار قابل قبولی را برای شناسایی مصرف کنندگان واقعی انتخاب کرده است و حداقل در این میان، خودروهای محدود برای تحویل در اختیار دلالان و سرمایه گذاران قابل شناسایی قرار نمی گیرد. اما شاید این تنها حدس و گمان برخی دلالان و نمایندگی ها باشد و چنین رویکردی از سایپا و پارس خودرو در هفته های آینده دیده نشود. اما اگر قرار است چنین رویکرد قابل قبولی اتفاق افتد، بهتر است این گروه خودروسازی به صورت رسمی این خبر را اعلام کند و از نگرانی بخش عمده ای از مصرف کنندگان واقعی خودروهای رنو بکاهد.

مدیران 777 مدیران 777

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.