ترامپچی امپو؛ سدان هیبریدی جذاب گک وارد بازار چین شد

ترامپچی امپو هیبریدی
ترامپچی امپو هیبریدی

ترامپچی امپو هیبریدی یکی از سدان های جذاب و خوش قیافه شرکت مادر گک (GAC) محسوب می شود که این روزها می توان آن را در بازار چین پیش خرید کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ترامپچی یکی از برندهای زیرمجموعه گک محسوب می شود که سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه خودروی گوآنژو برای اولین بار از محصول سدان خود با نام امپو (Empow) رونمایی کرد. این محصول بر پایه پلتفرم جهانی گک ساخته شده بود که در آن سال جدید محسوب می شد و می توانست پیشرفت خوبی برای آن شرکت به شمار رود. سال بعد در نمایشگاه خودروی شانگهای نسخه بنزینی این خودرو معرفی شد و توانست با استقبال خوب بازدیدکنندگان روبه‌رو شود.

ترامپچی امپو هیبریدی
امپو هیبریدی

مشخصات فنی امپو هیبریدی

 این خودروی هیبریدی توانسته است برای بخش پیشرانه برقی خود از یک موتور الکتریکی ساخت شرکت جنرال موتورز آمریکا استفاده کند و از طرفی دیگر، در قسمت موتور احتراقی از یک موتور بنزینی نسل جدید بهره می برد که محصول خود کمپانی گک است. این موتور بنزینی یکی از خاص ترین و پربازده ترین خودروهای دنیا محسوب می شود زیرا بازده حرارتی آن به عدد ۴۲.۱ درصد می رسد.

پیشرانه ترامپچی امپو هیبریدی
پیشرانه امپو هیبریدی

همان طور که پیش تر گفته شد موتورهای داینامیک فورس تویوتا توانستند به بازده حرارتی ۴۱ درصدی برسند، اما نسل چهارم موتورهای گک با نام ۲.0ATK رکورد داینامیک فورس ها را زدند. همان طور که از نام نسل چهارم موتورهای گک پیداست می توان فهمید که اساس عملکرد این موتورها چرخه اتکینسون است که در نوع خود یکی از بهینه ترین چرخه ها محسوب می شود.

با توجه به هماهنگی موجود میان موتورهای بنزینی و هیبریدی ترامپچی امپو، مصرف سوخت آن به ۳.۶ لیتر در صد کیلومتر رسید و از طرفی، توانست شتاب صفر تا صد ۷.۳ ثانیه ای را ثبت کند.

حتماً بخوانید:

خودروی هیبرید (Hybrid) چیست؟

موتورهای داینامیک فورس تویوتا چه ویژگی هایی دارند؟

چرخه اتکینسون (Atkinson Cycle) در موتورهای احتراق داخلی چیست؟

طراحی کابین و بدنه امپو هیبریدی

ترامپچی امپو هیبریدی
امپو هیبریدی

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۷۰۰، ۱۸۵۰ و ۱۴۳۲ میلی متر است که این ابعاد امپو را در مزر بین سدان های کامپکت و سایز متوسط (Mid-size) قرار می دهد، اما طبق گفته های شرکت، امپو در کلاس سدان های کامپکت قرار می گیرد تا بتواند خواسته مشتریان از یک سدان کامپکت را به خوبی برآورده کند.

با نگاه به ترامپچی امپو متوجه می شویم که با یک سدان معمولی طرف نیستیم و حالت فست بک (Fast Back) آن توانسته است رخ اسپرت به خودرو ببخشد و به جذابیت آن اضافه کند. از طرفی، به کار رفتن خطوط مشکی طویل در بدنه خودرو موجب شده است خودرو به صورت دورنگ به چشم بیاید که این روزها در بسیاری از محصولات دنیا شاهد آن هستیم.

بخش مهم در طراحی آیرودینامیکی این خودرو ضریب درگ (Drag Coefficient) پایین آن است. این ضریب در بیش تر خودروها مقدار ۰.۳ را به خود اختصاص داده است، اما در ترامپچی امپو هیبریدی ضریب درگ ۰.۲۶ است. کاهش میزان ضریب درگ یک خودرو به معنی کم تر شدن نیروهای مقاومی است که در اثر حرکت آن به وجود می آید.

حتماً بخوانید: ضریب درگ خودرو چیست؟

چراغ های جلو و عقب امپو همانند بسیاری دیگر از خودروهایی که این روزها رونمایی می شوند به صورت کشیده طراحی شده اند تا بتوانند حس خشن تری از یک خودروی هیبرید را به بیننده القا کنند.

نکته جالب دیگر در مورد این خودرو قرارگیری ۴ عدد سر اگزوز واقع در عقب خودروست که مشابه آن را به سختی می توان در یک خودروی هیبرید دید.

فضای درون کابین با صندلی های چرمی سفیدرنگ پر شده است و در کنار آن کنسول وسط، بخش زیرین داشبورد و قسمت هایی از رودری ها با چرم آبی رنگ پوشیده شده اند تا همراه با بخش های تیره داشبورد بتوانند کابینی جذاب و جوان پسندانه را در اختیار مشتریان قرار دهد.

کابین ترامپچی امپو هیبریدی
کابین امپو هیبریدی

امکانات رفاهی امپو هیبریدی

این روزها بسیاری از خودروسازان با تقلید از کلاستر یکپارچه مرسدس بنز، برای خودروهای خود از این آپشن استفاده می کنند و امپو نیز از آن ها مستثنا نیست. در کنار کلاستر یکپارچه امکاناتی مانند ترمز پارک برقی، حالت های رانندگی و… نیز در خودرو دیده می شود که به کارگیری آن ها برای رقابت بین خودروسازان جزو ملزومات محسوب می شود.

کابین ترامپچی امپو هیبریدی
کابین امپو هیبریدی

پیش بینی حضور امپو هیبریدی در بازار ایران

به طور کلی، با توجه به ظاهر جذاب و همچنین هیبرید بودن ترامپچی امپو می توان پیش بینی کرد که حضورش در بازار ایران می تواند با استقبال خوبی روبه‌رو شود، البته اگر پس از وارد شدن به ایران با قیمت های گزاف و نامعقول به فروش نرسد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

مشخصات فنی امپو هیبریدی:

امپو هیبریدی به یک موتور ۲ لیتری بنزینی و یک موتور برقی شرکت جنرال موتورز مجهز شده است که عملکرد این دو موتور با هم موجب شده است این خودرو بتواند مصرف سوخت ۳.۶ لیتر در صد کیلومتر و همچنین شتاب صفر تا صد ۷.۳ ثانیه ای را به ثبت برساند.

طراحی کابین و بدنه امپو هیبریدی:

این خودرو جزو بزرگ ترین سدان های کامپکت محسوب می شود که دارای طراحی فست بک است و می تواند قشر جوان جامعه را به خود جذب کند. یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی آیرودینامیکی این خودرو رساندن ضریب درگ آن به عدد ۰.۲۶ است.

پیش بینی حضور امپو هیبریدی در بازار ایران:

به طور کلی، با توجه به ظاهر جذاب و همچنین هیبرید بودن امپو می توان پیش بینی کرد که حضورش در بازار ایران می تواند با استقبال خوبی روبه‌رو شود، البته اگر پس از وارد شدن به ایران با قیمت های گزاف و نامعقول به فروش نرسد.

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.