در مسیرهای برفی و یخی چگونه رانندگی کنیم؟ + ویدیو

رانندگی در برف
رانندگی در برف

با فرا رسیدن روزهای سرد سال بیش تر معابر و خیابان های شهرهای سردسیر ایران دچار یخ زدگی می شوند و سطح آن ها با برف پوشیده می شود. در این حالت بهتر است با رعایت برخی نکات رانندگی از سر خوردن و یا هرزگردی چرخ ها جلوگیری کنید و رانندگی ایمن تری داشته باشید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نحوه ترمز گیری

یکی از بخش های مهم رانندگی در جاده های یخ زده و پوشیده از برف این است که پدال ترمز را تا آخر فشار ندهید، زیرا در این حالت، چرخ های خودرو قفل می کنند و با توجه به لغزنده بودن سطح جاده، خودرو سر می خورد. یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر فشار دادن کامل پدال ترمز به وجود می آید این است که فرمان پذیری خودرو نیز به طور کلی از بین می رود و خودرو در حالی که دارد سر می خورد، تغییر مسیر نمی دهد و با هر زاویه فرمان باز هم مستقیم بر روی مسیر می لغزد.

زمانی که در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است ابتدا با حفظ آرامش، کمی پدال ترمز را فشار دهید و سپس با تنظیم پدال ترمز در یک موقعیتی که لنت ها نه زیاد رها باشند و نه بیش از اندازه درگیر، ترمزگیری مناسب و به اندازه ای داشته باشید و از سرعت خودرو به اندازه دلخواه کم کنید.

در ویدیو می بینید که حتا ترمز ABS هم نمی تواند در یخ زدگی جاده ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهد، زیرا همه چرخ ها  بر روی یک مسیر لیز قرار می گیرند و پس از ترمزگیری قفل می شوند. در این شرایط، سنسور هر چرخ سرعت صفر را به ECU منتقل می کند و از آن جایی که اختلاف سرعتی توسط ECU درک نمی شود، بنابراین میزان ترمزگیری های چرخ ها نیز متفاوت نمی شوند و به عبارتی ABS تقریباً عمل نمی کند.

نحوه شروع به حرکت و گاز دادن

اما جدا از مبحث ترمزگیری نحوه شروع به حرکت و یا طرز گاز دادن به خودرو هم بسیار مهم است. برای شروع به حرکت در شرایطی که مسیر به شدت لغزنده است ابتدا بهتر است از دنده سبک تر از یک، برای مثال دنده ۲ و یا ۳ استفاده کنید تا گشتاور کم تری توسط گیربکس به چرخ ها منتقل شود و هرزگردی کم تری به وجود آید. در برخی از خودروهای اتوماتیک حالت برفی وجود دارد و در برخی دیگر دکمه Second Start. با زدن دکمه حالت برفی و یا Second Start، خودروی شما برای شروع به حرکت از دنده ۲ استفاده می کند و ترتیب دنده ها از ۲ شروع می شود تا مانند دنده ۱ گشتاور بالایی تولید نشود و خودرو راحت بتواند شروع به حرکت کند. البته اگر خودروی اتوماتیک شما حالت برفی (Snow) و Second Start را نداشت، می توانید لیور گیربکس را در حالت دستی قرار دهید و دنده ۲ را انتخاب کنید.

پس از انتخاب دنده مناسب، بهتر است پدال گاز را به آرامی فشار دهید تا موتور دور پایین تری داشته باشد و بتواند راحت تر به یک مسیر لغزنده غلبه کند.

ویدیو

۴.۳ امتیاز از ۳۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.