هزینه نقل و انتقال خودرو و مالیات بر عهده کیست؟

هزینه نقل و انتقال خودرو
هزینه نقل و انتقال خودرو

در گذشته، فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک، برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه می‌کردند و در آنجا هزینه ثبت را پرداخت می‌کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از صدای ایران: در مبلغ ثبتی که پرداخت می‌شد، ۶۰% مربوط به مالیات بود که خود دفتردار بعد پرداخت می‌کرد. ۴۰% دیگر برای حق ثبت و ۱۰% حق دفتردار بود. البته این درصدها حدودی است و بر اساس شرایط متفاوت می‌بود. اما اکنون در ابتدا باید مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از هر چیز دیگری پرداخت شود و بدین ترتیب امکان خرید و فروش خودرو بدون پرداخت مالیات آن وجود ندارد. در واقع کسانی که در گذشته مالیات نقل و انتقال خودرو را نپرداخته اند اسمشان در فهرست بدهکاران مالیاتی قرار داشته و ممنوع الخروج خواهند بود.

پرداخت هزینه های نقل و انتقال خودرو و این که خریدار یا فروشنده باید هزینه ها را پرداخت کند همواره جای بحث بوده است. اخیرا نیز هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو که به صورت آنلاین اخذ می شود به عنوان یکی از هزینه هایی است که برخی آن را بر عهده خریدار و برخی بر عهده فروشنده می دانند.
در سال ۱۴۰۱ طبق قانون باید مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به تعویض پلاک پرداخت شود. برای تعویض پلاک باید به صورت اینترنتی از سایت نوبت دهی تعویض پلاک نوبت بگیرید و این تنها در صورتیکه امکان پذیر است که مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کرده باشید.
لینک پرداخت مالیات در سایت نوبت دهی تعویض پلاک موجود است و می توانید به صورت آنلاین مالیات خودرو را پرداخت کنید. در ادامه می توانید به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک مراجعه و نوبت بگیرید.

چه کسی باید هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کند؟

پرداخت هزینه مالیات خودرو به عهده مالک خودرو است و در واقع فروشنده به عنوان مالک خودرو باید این هزینه را پرداخت کند.
به غیر از هزینه مالیات هزینه عوارض شهرداری و هزینه خلافی خودرو نیز به عهده فروشنده می باشد. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

مبلغ مالیات برای هر خودرو 

مالیات برای خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد قیمت کارخانه و برای خودرو های خارجی به اندازه ۲ درصد ارزش گمرکی در نظر گرفته شده است که باید به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز شود و مبالغ تعیین شده برای مالیات نیز به صورت سیستمی مشخص می شود.

هزینه تعویض پلاک 

در سال گذشته دو نرخ برای تعویض پلاک خودروها وجود داشت؛ خودروهای با ارزش بالای ۳۰۰ میلیون تومان، ۴۱۲ هزار تومان و خودروهای با ارزش پایین تر از ۳۰۰ میلیون تومان باید حدود ۲۶۲ هزار تومان برای شماره گذاری پرداخت می‌کردند. اما در سال جدید نرخ یکسانی برای شماره گذاری خودرو ها تعیین شده است و آن هم ۳۷۳ هزار تومان است. این مبلغ هم برای ماشینهای داخلی و هم وارداتی بوده که مصوبه مجلس است و دولت به راهور انتظامی ابلاغ کرده است.

عوارض شهرداری چگونه محاسبه می شود؟

در محاسبه عوارض سالیانه خودرو یا همان عوارض شهرداری، هر خودرو هزینه‌ای مختص به خود را داراست. ارزش هر خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌گردد. شهرداری‌ها هم در قالب یک دفترچه، ارزش خودروها را از وزارت اقتصاد دریافت می‌کنند. در این ارزش گذاری به مواردی مانند آخرین مدل خودرو توجه می‌شود. برای خودروهای داخلی به قیمت فروش کارخانه هم توجه می‌کنند و برای خودروهای خارجی و وارداتی به جای قیمت فروش کارخانه، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی در نظر گرفته می‌شود.

سپس فرمولی وجود دارد که در آن ارزش خودرو در عدد ۱/۵ ضرب و سپس نتیجه بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود. به عنوان مثال خودرویی با ارزش  ۱۰۰ میلیون تومان، عوارض سالیانه آن معادل این عدد خواهد بود: ۱۰۰میلیون ضرب در  ۱/۵ که معادل است با ۱۵۰۰۰۰۰۰۰ و بعد این رقم بر ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود و نتیجه برابر خواهد بود با: ۱۵۰۰۰۰ یعنی چیزی در حدود ۱۵۰هزار تومان. البته عدد ۱/۵  در طی سال‌ها متغیر است و باید دید که برای هر سال شمسی، تعرفه به چه صورت اعلام می‌شود.

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، از ۶ فروردین ۱۴۰۱ باید به سایت تعویض پلاک یا امور مالیاتی مراجعه و این مالیات را پرداخت کرد. بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در خرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب شد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است در هنگام نقل و انتقال خودرو مالیات دریافت کند. شرایط اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو به شرح زیر است:
تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها به جز خودروهای: راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.
مالیات خودروهای تولید داخل یک درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقدارها به مأخذ مذکور در تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون برای سال تولید است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا سال ۶ ام پس از سال تولید خودرو، ۱۰% از همان مأخذ به صورت سالیانه کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ۶ ام به بعد، ۴۰ درصد مأخذ می‌شود.
مالیات خودروهای صفر کیلومتر بر عهده کارخانه سازنده، مونتاژکننده یا شرکت واردکننده است. خریدار در صورتی که خودروی صفر را بخواهد بفروشد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد.
خودروها و موتورسیکلت‌های با پلاک نظامی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو نمی‌شوند.

نحوه محاسبه نرخ مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه است؟

نکته اینکه مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت بوده و به نوع، مدل و تولید داخلی یا خارجی بودن آن خودرو بستگی دارد و البته خودروهای صفر مالیات بیشتری خواهند داشت. بدین ترتیب اگر به تازگی خودرویی صفر کیلومتر را خریداری کرده اید در هنگام فروش آن به عنوان خودروی صفر باید مبلغ مالیات بیشتری بپردازید. در مورد مبلغ مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی نیز این رقم دو درصد ارزش کل خودرو تعیین شده است. این رقم در حالی است که در گمرک نیز باید ۱۰۰ درصد ارزش خودرو خارجی به عنوان مالیات یا بهره وری پرداخت شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.