نشان تجاری ویرا دیزل در تبریز رونمایی شد
ویرا دیزل در نمایشگاه خودروی تبریز از نشان تجاری جدیدش رونمایی کرد. نشانی با الهام از کرگدن طراحی شده و شکلی مدرن در میان نشان های این رده از بازار دارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ویرا دیزل یکی از خودروسازان کار و تجاری است که با سبد کامل محصولاتش در نمایشگاه خودروی تبریز حضور دارد. در کنار این محصولات، طی مراسمی از نشان تجاری جدید این شرکت هم رونمایی شد. طراحی این نشان را حسین وفایی انجام داده که از طراحان برجسته ایران و فارغ التحصیل طراحی خودرو از تورین ایتالیا است. اگر نام حسین وفایی برای شما آشناست تعجبی ندارد. چراکه او همان طراحی است که پیشتر نشان جدید کرمان موتور را طراحی کرده بود. استفاده از طراحان زبده در طراحی نشان های تجاری امری است که باید در صنعت خودرو به فال نیک گرفت چون نشان تجاری اولین مواجهه مخاطب با محصول است و می تواند در موفقیت و شناسایی محصولات بسیار مهم و موثر باشد.
الهام از کرگدن در طراحی نشان تجاری ویرا دیزل
حسین وفایی طراحی این نشان درباره لوگو جدید ویرا دیزل می گوید: «من از قبل به طراحی در حوزه خودروهای کار و تجاری علاقه داشتم و زمانی که از من دعوت به همکاری شد خیلی زود این پیشنهاد را پذیرفتم. نگاه متفاوت در گروه ماموت و زیر مجموعه ویرا دیزل باعث شد تا من طراحی نشان جدیدشان را بپذیرم.» این طراح در ادامه به سنت دیرینه ماموت در استفاده از حیوانات متفاوت در نشان های تجاری اشاره کرد و گفت : «بر اساس این سنت ما هم برای نشان تجاری ویرا کرگدن را انتخاب کردیم و این پتانسیل قوی برای من رقم می زند تا از این حیوان زیبا در طراحی نشان خودروهای سنگین استفاده کنم.» در ادامه طرح های اولیه از نشان ویرا نمایش داده شد و تغییراتی که به مرور زمان طرح را تغییر داد اشاره کرد.
شاید در نگاه اول متوجه الهام طراح از کرگدن نشوید، چراکه در طراحی این نشان هم از کرگدن الهام گرفته شده و هم حرف اول ویرا دیزل (V) در آن به کار رفته است. در مجموع یک نشان تجاری مینیمال و زیبا برای این خودروساز به وجود آمده که هویت جدیدی برای ویرا دیزل می سازد.
حضور موفق ویرا دیزل در تبریز
نشان تجاری جدید ویرا دیزل فصل جدیدی را برای این شرکت در حوزه خودروهای کار و تجاری رقم می زند. این شرکت برنامه دارد تا سبد محصولات خود را در آینده گسترده تر کند و سهم قابل توجهی را در خودروهای کار و تجاری کشور داشته باشد. در نمایشگاه خودروی تبریز کامیونت ۶ تن شاکمن، کشنده Y3 و کشنده دماغه دار Z3 دیده می شدند و علاقه مندان به خودروهای کار و تجاری استقبال خوبی از حضور این شرکت در تبریز نشان دادند.
لطفا پرزنتیشن هویت بصری این شرکت رو هم منتشر کنید.
بعنوان طراح هویت بصری باید بگم بزرگترین ضعف این دیزاین خودشو در استراتژی نمایان میکنه..
دیزاینر سعی کرده از نظر سلسه مراتب المانهای ارتباطی نشان حرف v رو در اولویت قرار بده و کرگدن نماد پنهان( با توجه به انتزاع عمیقی که دیده میشه در طراحی) در نشان باشه. تا اینجای کار همه چیز رو میشه به گردن بریف پروژه انداخت که خب بی ربط به استراتژی برند نبوده و نمیشه تا اینجای کار ضعفی حداقل از نظر دیزاین وارد دونست ولی ضعف پروژه زمانی مشخص میشه که تو پرزنت پروژه و حتی رپورتاژ پروژه این همه داره به کرگدن تاکید میشه و طراح نشان سعی داره نماد کرگدنی رو برای بیننده قابل دیدن کنه که اصلا وجودش در نشان قابل تشخیص نیست و این تلاش هم برای نشان و هم برای طراح و هم برای برند و هم برای بینتده آزاردهندست و میتونه نقطه ضعف این نشان باشه. یه ضعف بزرگ دیگه هم میشه روی این پروژه حس کرد و اونم اینه که نشانی که برای خودرو دیزاین میشه عملا با نشان یه محصول غذایی متفاوته و عنصر حجم هم به دیزاین اضافه میشه به همین دلیل این هم میتونه نقطه قوت باشه برای پروژه و هم نقطه ضعف. تو این پروژه به خوبی از حجم استفاده شده حداقل در فرم و فضاسازی ولی نکته ای که این طراح رعایت نکرده خطوط محیطی برای قرار گرفتن در پایه و فضای اتصال نشانه. مثلا شما ببینسد تو همین کامیونی که عکسشو گذاشتید نشان روی یک دایره مشکی متصل شده و این دایره بشدت ناهمگونه با خطوط محیطی لوگو و هم با بستر پایش که همون جلو پنجره باشه. مشکلی که در سیمبل اسب ایران خودرو هم به شدت حس میشدت و بعد از چند سال ایران خودرو مجبور به تعریف خطوط محیطی جدید به دور نشان شد که شبیه به یک سپر هستش که توی ریرا هم ازین نشان استفاده شد و تونست تعادل فضا رو بین لوگو و محیط اتصال بوجود بیاره. البته ایشون هم بی تقصیر نبوده چون ایشون تحصیلاتشون طراحی خودرو و طراحی صنعتی بوده و این مواردی که گفتم رو بیشتر طراحان گرافیک میدونن و همیشه این مشکلات برای رشته های میان رشته ای اجتناب ناپذیر بوده و خواهد بود.