بهبود کیفیت در ایران خودرو

کیفیت ایران خودرو
کیفیت ایران خودرو

با توجه به تأکید بر افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل و همچنین وعده و قول ایران خودرو مبنی بر تسریع در این امر هم اکنون، بهبود کیفیت در ایران خودرو با کاهش ۳۹ درصدی مراجعه به نمایندگی ها قابل مشاهده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های بهبود مستمر و افزایش سطح کیفیت خودروهای تولید داخل در کنار ارائه خدمات ناب پس از فروش و تنوع سبد محصولات به روز  یکی از دغدغه های مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و مسئولان بوده است. در این زمینه همواره پایش های مستمر وجود داشته است و استانداردهای جدید و به روزی نیز در این زمینه تعریف شده و می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این مهم همچنین درست زمانی به شدت برای سطوح و طیف های مختلف درگیر در این جریان از اهمیت برخوردار شد که تولیدکنندگان داخلی باید با خودروهای وارداتی نیز رقابت می کردند. به بیان دیگر، با ورود هر چه بیش تر خودروهای وارداتی و نوع و نحوه نگاهی که آن ها غیر از خودرو به خدمات پس از فروش داشته اند باعث شد تولیدکنندگان داخلی نیز تلاش بیش تری در این زمینه ها داشته باشند، چون از یک سو سطح خواسته و دانش مصرف کنندگان نسبت به این موضوع افزایش یافته و بالا رفته است و از سوی دیگر، اثرگذاری اقتصادی در فروش هر چه بیش تر محصولات بعدی نیز بیش تر نمایان شده بود.

در این میان، بنا بر یک اصل اساسی در رقابت در نهایت مصرف کننده برنده نهایی این رقابت و افزایش سطح کیفیت بود، اما با توجه به تأثیری که تحریم ها بر صنعت خودروسازی کشور گذاشت این مسئله با نقیصه های زیادی همراه شد. در واقع، تحریم ها و مسدود شدن راه عادی مبادلات میان ایران و سایر کشورها باعث شد که در ابتدای امر خطوط تولید با مشکلات جدی کمبود قطعه مواجه شوند. در ادامه این کاهش به سطح دیگری از خدمات کشیده شد و کیفیت خودروهای تولید و حتا خدمات پس از فروش با افت محسوسی همراه شدند. این افت کیفیت به حدی اذیت کننده شده بود که باعث اعتراض سراسری در کشور شد. یعنی از صدر تا ذیل کشور نسبت به این مسئله موضع گیری کرده و انتقادهای زیادی نیز به خودروسازان شد. در این میان، با تلاش خودروسازان داخلی و عبور از دوره بحران، بهانه ها دیگر قابل قبول نبودند. آن ها باید مسیر خود را تغییر می دادند و مجدداً به سمت تولید کیفی حرکت می کردند. در این میان، ایران خودرو نیز به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در دوره مدیریت جدید در این زمینه پیش‌قدم شد. آبی پوشان جاده مخصوص در کنار قول تولید باکیفیت، وعده های بسیاری در خصوص بهبود سطح کیفی خدمات خود نیز به مردم دادند که به نظر می رسد براساس جدیدترین آمار، آن ها تاکنون به وعده های خود عمل کرده اند.

بنا بر این گزارش، شاخص مراجعات یک‌ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R100) مربوط به محصولات تولیدی ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. همچنین شاخص مراجعه یک‌ماهه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو در ماه‌های ابتدایی امسال نیز در مقایسه با دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز کاهش ۱۴ درصدی داشته است.

از سوی دیگر، بر پایه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای بازه زمانی اردیبهشت ماه امسال، براساس کاهش امتیاز منفی صورت گرفته، سطح کیفی محصولات تولید شده در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته و رشد ۱۳ درصدی نسبت به میانگین امتیاز محصولات تولیدی سال گذشته در مسیر ارتقای کیفیت و کسب رضایتمندی مشتریان قرار گرفته است.

در گروه خودروهای سبک و وانت نیز رشد ۸ درصدی سطح کیفی محصول نیوپیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

ارتقای سطح کیفی سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، منجر به بهبود ۱۰ درصدی شاخص کیفیت خودرو در زمان تحویل در دو ماهه ابتدایی امسال شده است.

دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو در مقوله کیفیت محصولات، ماحصل سیاست گذاری و هدایت گری مؤثر مدیرعامل و مشارکت همگانی کارکنان است.

بهره برداری از سرمایه گذاری های صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولیدی، هم‌افزایی و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان قطعات و تعریف و اجرای برنامه های متعدد ارتقای کیفیت در واحدهای مختلف زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو از حوزه تأمین تا خدمات پس از فروش را به دنبال داشته است.

با توجه به گزارش های منتشرشده، به طور طبیعی کار ایران خودرو در زمینه بهبود مستمر کیفیت بیش از پیش سخت شده باشد؛ از یک سو، مردم این بهبود و روند کیفی را تجربه و لمس کرده اند و از سوی دیگر، ایران خودرو نشان داد که از چه ظرفیت هایی در این زمینه برخوردار است. بنابراین به نظر می رسد که با توجه به روند حرکتی آبی پوشان جاده مخصوص در گزارش های بعدی باید شاهد افزایش شاخص کیفی در سطوح مختلف باشیم. جایی که آسمان خودروسازی کشور قرار است آبی تر از گذشته شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.