دلار بازار خودرو را به هم ریخت

تیگو 8 پرو
تیگو ۸ پرو

اول این هفته با شروع به کار بازار در همه اصناف، قیمت ارز، طلا و خودروهای صفر مشخص شد و خودرو به تبعیت از ارز و طلا افزایش قیمت داد. در این میان، بیش ترین افزایش قیمت مربوط به تیگو ۸ پرو است که با ۱۶۰ میلیون رشد، به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در ابتدای این هفته، خودرو نیز، که دیگر به طور کامل به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است، شروع پرقدرتی داشت و در همه محصولات، حتا وانت ها هم که تقریباً ثابت می ماندند، شاهد افزایش قیمت چشم گیری بودیم. در دو ماه گذشته، برخی روزها روند کلی خودروها رو به بالا بودند، اما در برخی محصولات ثبات قیمتی داشتیم و برخی دیگر هم به میزان بسیار کمی افت قیمت داشتند. اما امروز بسیار متفاوت بود و در همه محصولات رشد قیمتی داشتیم و حتا یکی از آن ها هم با قیمت پنج شنبه به فروش نرسید.

رکورد افزایش قیمت امروز در دست چینی ها بود، چراکه تولید این خودروها بیش تر با قیمت دلار و ارز در ارتباط است، از این رو، بیش تر تحت تأثیر نوسان ارز قرار می گیرند. البته خودروهای ایرانی هم رو به بالا بودند، اما افزایش آن ها به اندازه چینی ها نبود و شیب کم تری داشتند.

حتماً بخوانید: قیمت روز خودرو

تغییرات قیمت خودروهای صفر ایران خودرو

قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز رو به بالا بود، اما سیر صعودی آن ها به سایپایی ها نمی رسید و شیب کم تری داشتند. کم ترین افزایش قیمت محصولات این کمپانی مربوط به سورن پلاس بود که ۳ میلیون گران تر شد و ارزش آن به ۴۳۹ میلیون تومان ناقابل رسید. جدا از سورن پلاس، دیگر خودروهای ایران خودرویی امروز بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون افزایش داشتند، برای مثال، دنا اتوماتیک با ۱۷ میلیون رشد به ۶۸۱ میلیون رسید. بقیه محصولات مانند انواع پارس، ۲۰۷ها و ۲۰۶ها هم به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون گران تر شدند.

تغییرات قیمت خودروهای صفر سایپا

تولیدی های سایپا همان طور که گفته شد امروز به نسبت قیمت‌شان شیب بیش تری داشتند و تغییرات‌شان بیش تر حس می شد. برای مثال، پراید ۱۳۱ امروز با ۷.۵ میلیون تغییر به ۲۴۰ میلیون رسید و دیگر محصولات مانند ساینا، کوییک و شاهین هم هر کدام ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشتند. در این راستا، شاهین به ۴۹۷ میلیون تومان و ساینا فول به ۲۷۳.۵ میلیون تومان رسیدند.

تغییرات قیمت خودروهای صفر چینی

طبق این گزارش، بازار خودروهای چینی بیش تر تحت تأثیر قیمت ارز و طلا تغییر می کنند، از این رو، با رسیدن دلار به ۳۹ هزار تومان و رد کردن آن، در همه چینی های صفر بازار رشد قیمتی داشتیم. یکی از مهم ترین خودروهای امروز تیگو ۸ پرو بود که چهارشنبه از دیگنیتی پرستیژ معامله‌شده در بورس کالا شکست خورده بود و به رده دوم گران ترین چینی ها تنزل کرد، اما پس از لغو تمام معاملات دیگنیتی در بورس کالا، تیگو ۸ پرو به خودش آمد و علاوه بر پنج شنبه، امروز هم رشد قابل توجهی داشت. این خودرو امروز با ۱۶۰ میلیون افزایش قیمت به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسید و گران تر از همیشه در بازار معامله شد. همراه با این قضیه، بقیه چینی های صفر هم گران شدند، برای مثال، کی ام سی J7، تازه وارد بازار این روزها، حدود ۱۲۰ میلیون افزایش قیمت داشت و با یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون در بازار معامله شد.

با توجه به بی ثباتی های ادامه دار و توقف ناپذیر در بازار ارز و طلا، احتمال فروکش این روند در بازار خودرو بسیار کم است، مگر این که ریزش قابل توجهی در بازار ارز به وجود آید.

۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.