بررسی شاین مکس بنزینی؛ سدان وارداتی ایران خودرو + ویدیو

بررسی شاین مکس بنزینی
بررسی شاین مکس بنزینی

روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو در مجموعه پارک گیاه شناسی تهران، برای نخستین بار امکان بررسی میدانی شاین مکس را در دو نسخه بنزینی و هیبریدی فراهم کرد.

آریزو 8 آریزو 8

ویدیوی بررسی شاین مکس بنزینی

شرکت ایران خودرو در دور جدید واردات به سراغ یک سدان بزرگ و به نسبت لوکس از کمپانی دانگ فنگ به نام آئولوس یی شوئن مکس رفته است. البته نکته جالب آن که، آبی پوشان به دلیل سختی تلفظ نام این خودرو، اسم آن را به شاین مکس به‌جای یی شوئن مکس تغییر داده اند. ایران خودرو قرار است در وهله اول، نسخه بنزینی را روانه بازار نماید و سپس نوبت به نمونه هیبریدی خواهد رسید. کارهای اخذ مجوز و واردات این سدان هم توسط شرکت ایساکو کیش از شرکت های تابعه ایران خودرو صورت پذیرفته است.

اندکی در خصوص سدان جدید آبی پوشان

یی شوئن مکس یا همان شاین مکس ایران خودرویی ها، با نشان آئولوس گروه دانگ فنگ به بازارهای هدف معرفی شده و قرار است در جایگاه یک سدان لوکس چینی به صورت وارداتی توسط ایران خودرو به ایران بیاید. این خودرو از نظر ابعاد، در جایگاه کمی بالاتر نسبت به KMC J7 کرمان موتور می ایستد و رقیب مستقیم آن در بازار ایران را می توان چری آریزو ۸ یا به عبارت بهتر فونیکس آریزو ۸ دانست.

طراحی ظاهری شاین مکس بنزینی

شاین مکس از نظر طراحی ظاهری، خودرویی با استایل جذاب و خشمگین به نظر می آید و این نورد خصوصا در رنگ های تیره بیشتر خود را نمایان می سازد. در بخش دماغه شاهد به‌کارگیری یک جلوپنجره بزرگ با قطعات کرومی پله ای در طرفین هستیم که به چراغ ها نیز متصل شده است. گرافیک چراغ ها زیباست و فرم سپر نیز حالتی عضلانی و اسپرت دارد. نمای کناری فرمی فست بک مانند دارد و امتداد سقف خودرو با شیبی ملایم به درِ صندوق ختم می شود. یک نوار کرومی بالای پنجره های جانبی و دو خط شخصیت را هم می توان از دیگر المان های کنار خودرو برشمرد. در بخش انتهایی نیز چراغ های به هم پیوسته با گرافیک داخلی دودی رنگ به چشم می آیند و البته نوشته AEOLUS و DFM و همچنین A60MAX از جمله بج هایی هستند که روی درِ صندوق نصب شده اند.

طراحی داخلی و امکانات

در بخش داخلی طراحی زاننده محور را شاهد هستیم. تریم رنگی داخل خودرو در نسخه بنزینی، سفید – مشکی بوده و دوخت های نارنجی در آن بکار رفته است. فرمان دو شاخه، کلاستر دیجیتالی و مانیتور عریض نیز از دیگر نکاتی هستند که در کابین این خودرو جلب نظر می نمایند.

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می توان به مواردی همچون سنسور باران، شیفتر دنده الکترونیکی، صندلی های جلوی zero gravity، سقف پانورامیک، شش ایربگ، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی راننده برقی ۶ حالته به همراه تنظیم گودی کمر و تهویه و گرم‌کن، صندلی شاگرد برقی با تنظیم چهار جهت به همراه گرم‌کن، کول باکس، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، رادار تابلو خوان، سیستم پایش سطح هوشیاری راننده، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم تهویه اتومات و… اشاره کرد.

مشخصات فنی و توان حرکتی شاین مکس بنزینی

شاین مکس در نسخه بنزینی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است، که ۱۹۰ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تَر (WDCT) توان را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند.

شتاب گیری اولیه خودرو به لطف خروجی قابل قبول موتور، راضی کننده است و ارگونومی کابین و موقعیت قرار گیری راننده، راندن این خودرو را لذت بخش جلوه می دهند. تاخیر جعبه دنده های دوکلاچه در شروع حرکت و سربالایی ها، در این خودرو نیز تا حدودی به چشم می آید. به دلیل نوع انتخاب محل تست و محدوویت های موجود، نمی توان در خصوص پایداری آن در پیچ هاخصوصا در سرعت های بالا نظری ارائه کرد اما روی کاغذ، این خودرو تقریبا تمام سیستم های ایمنی مورد نیاز را ارائه می دهد.

قیمت

طبق شنیده ها و با توجه به قیمت علی الحساب شاین مکس در سامانه یکپارچه خودرو های وارداتی‌، پیش بینی می شود قیمت نهایی این خودرو در نسخه بنزینی، چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان اعلام شود.

آئولوس شاین مکس چه مشخصاتی دارد؟

ایران خودرو شاین مکس در نسخه بنزینی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است، که ۱۹۰ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر تولید می کند.

آئولوس شاین مکس بنزینی چه امکاناتی دارد؟

از امکانات این خودرو می توان به صندلی های zero gravity، سقف پانورامیک، شش ایربگ، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلی راننده برقی ۶ حالته به همراه تنظیم گودی کمر و تهویه و گرم‌کن، صندلی شاگرد برقی با تنظیم چهار جهت به همراه گرم‌کن، کول باکس، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، رادار تابلو خوان، سیستم پایش سطح هوشیاری راننده و… اشاره کرد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.