آشنایی با رانا پلاس اتوماتیک + تصاویر جدید

رانا پلاس اتوماتیک
رانا پلاس اتوماتیک


به تازگی، تصاویری از برخی جزییات رانا پلاس اتوماتیک به دست‌مان رسیده است که سبب آشنایی بیش تر ما با این خودرو می‌شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آن طور که مشخص است، تولید نمونه های اولیه رانا پلاس اتوماتیک در شرکت ایران خودرو آغاز شده و در ماه های آتی قرار است این خودروساز تولید انبوه جعبه دنده رانا پلاس اتوماتیک را در کارخانه نیرو محرکه آغاز کند.
پس از عرضه نمونه‌ های سقف فلزی و سقف مونروف (رانا پلاس سقف شیشه ای)، اکنون نوبت به نمونه اتوماتیک این سدان کلاس B  رسیده است.

مشخصات فنی

این سدان جمع و جور آبی های جاده های مخصوص به پیشرانه TU5 plus (پیشرانه ای که تاکنون بر روی تارا دنده‌ای، تارا اتوماتیک و پژو  207iهای دورنگ نصب شده) تجهیز شده است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است؛ همچنین پیشرانه TU5 پلاس به فناوری هایی مانند زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی هوا و سوخت (CVVT)، پمپ روغن متغیر، استاندارد آلایندگی یورو ۵ و… مجهز است، اما جعبه دنده این خودرو در اصل از نوع AMT یا نیمه اتوماتیک است. تیپ جدید رانا پلاس به جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز است. این جعبه دنده، که ساختاری مشابه به گیربکس های دنده دستی دارد، فرایند کلاچ گیری را به صورت هوشمند انجام می دهد و تعویض دنده ها در آن بر عهده جعبه دنده است. اما همیشه در جعبه دنده های AMT پیشنهاد می شود تعویض دنده در ترافیک ها توسط راننده انجام شود تا فشار کم تری به سیستم اعمال شود.

با توجه به تصاویر درزکرده مشاهده می‌کنیم که ایران خودرو برای رانا پلاس اتوماتیک از اهرم تعیض دنده چرخان (دوار) استفاده کرده است که سبک جدید و جالب توجهی محسوب می‌شود.
در پنل تنظیمات جعبه دنده این خودرو، مانند سایر خودروهای AMT حالت پارک (P) وجود ندارد و راننده می تواند میان گزینه های R، N،D  وM  یکی را انتخاب کند. همچنین حالت اسپرت و برفی هم برای سیستم انتقال قدرت رانا پلاس اعمال شده است؛ اما نکته جالب توجه تعویض دنده های این خودرو در حالت دستی است (حالت M) . با دیدن تصاویر این خودرو متوجه می‌شویم که آبی های جاده مخصوص شیفترهای پشت فرمان را برای دنده های مثبت و منفی (تعویض در حالت دستی) تدارک دیده اند.

امکانات ایمنی و رفاهی رانا پلاس اتوماتیک

رانا پلاس اتوماتیک AMT احتمالاً امکاناتی مشابه با رانا پلاس پانوراما داشته باشد. این سدان به امکاناتی نظیر سقف شیشه ای ثابت، فرمان کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، راهنمای تعویض لاین، شیفتر دنده پشت فرمان، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و… مجهز خواهد بود. همچنین امید است این خودرو با رینگ های آلومینیومی به بازار عرضه گردد و دیگر شاهد قالپاق و رینگ فولادی برای نمونه اتوماتیک نباشیم.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک چیست؟

این خودرو به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی TU5 پلاس با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر به همراه یک جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT با حالت تعویض دستی از طریق شیفتر های پشت فرمان مجهز است. همچنین اهرم تعویض دنده این خودرو طرحی جالب و مشابه برخی از خودروهای روز کلید دوار دارد.

گیربکس نیمه اتوماتیک به چه معناست؟

این سیستم انتقال قدرت شباهت زیادی به گیربکس های دستی دارد و در آن مکانیزم کلاچ گیری توسط راننده به طور کامل حذف شده است. همچنین تعویض دنده ها در حرکت توسط خود جعبه دنده انجام می شود که از این نظر مشابه نمونه‌ های اتوماتیک است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.