بیش از چهار دهه به خودروسازان داخلی وقت دادیم، اما شاهد افزایش کمی و کیفی نبودیم

افزایش کمی و کیفی خودروسازان داخلی
افزایش کمی و کیفی خودروسازان داخلی

سلمان اسحاقی، نماینده قائن، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «ما در مجلس، قانون واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرده بودیم و آقای مخبر، معاون اول دولت سیزدهم، هم آن را ابلاغ کردند. پس این گامی رو به جلو برای خروج از شرایط نامساعد صنعت و بازار خودرو بود، چون به جد باور داریم که رقابتی کردن فضا، باعث پیشرفت تولید خودروهای داخلی خواهد شد.»

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وی افزود: «زمانی که واردات خودرو به صورت منطقی صورت می‌گیرد، قطعاً در کنار رقابت سالم، شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی هم خواهیم شد، چون خودروسازان داخلی باید بتوانند مشتری خود را در این بازار رقابتی جذب کنند. با توضیحات، بستر قانونی برای دولت مهیاست و آن‌ها باید با رانتی که برای خودروسازان داخلی شکل گرفته است، محکم مبارزه کنند.»

اسحاقی تصریح کرد: «اگر الزام به قانون واردات خودرو توسط دولت چهاردهم در دستور کار قرار بگیرد، شک نکنید سیر نزولی قیمت خودرو را در بازار خواهید دید، موضوعی که به مطالبه به حق مردم تبدیل شده است. ان‌شاا… دولت آقای پزشکیان پس از شکل‌گیری و استقرار کامل، این اراده را به خرج دهد تا مردم بتوانند خودروی باکیفیت و با قیمت معقول را خریداری کنند، زیرا این واقعیت، هم در خودروهای خارجی مستتر است و هم به مرور در تولیدات داخلی به منصه ظهور می‌رسد.»

نماینده قائن اظهار داشت: «خودروسازان ما، سال‌هاست رقیب ندارند و با هر کیفیتی، خودروی خود را تحویل مشتری می‌دهند، زیرا مردم هم چاره‌ای جز خرید این محصولات ندارند. خودروسازان داخلی ما، همیشه باید رقیب خارجی، جلوی چشم‌شان باشد تا تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا خودروی باکیفیت و البته قیمت مناسب به بازار عرضه کنند. آن‌ها باید بدانند که مردم محکوم به خرید محصولات آن‌ها نیستند.»

وی یادآور شد: «بیش از چهار دهه از عمر انقلاب می‌گذرد و زمانی که این همه فرصت به خودروسازان دادیم و برای‌شان ایجاد رقیب نکردیم و آن‌ها به لحاظ کمی و کیفی، ارتقای محصول نداشتند و قیمت‌ها هم روز به روز بالا رفته است، دیگر نباید دست روی دست گذاشت و این حمایت را ادامه داد. از این‌رو بر واردات خودروهای خارجی بسیار تأکید داریم.»

اسحاقی در واکنش به این پرسش که چرا با وجود اهمیت واردات خودرو که همه بر آن اتفاق‌نظر دارند، اما این مهم رخ نمی‌دهد گفت: «حتماً باید اراده دولت پشت قضیه باشد. اگر دولت بخواهد، هیچ رانت و باندی، جلودار اجرای قانون نیست. اگر اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده در کوتاه‌مدت صورت نگیرد، حتماً وزیر صمت، استنکاف از اجرای قانون داشته است و مجلس به طور جد، به موضوع ورود پیدا خواهد کرد.»

نماینده قائن افزود: «ما هیچ‌وقت دولت‌ها را مکلف نکردیم که با رانت و باندهای موجود، مبارزه جدی کنند. اکنون ما قانون واردات خودروهای کارکرده را تصویب کردیم و آقای پزشکیان هم مرتباً گفتند که من به اجرای قانون پایبند هستم. رییس دولت باید در عمل این را نشان دهد و خود همین موضوع واردات خوردو، متر اندازه‌گیری برای ارزیابی آقای پزشکیان در عمل‌کردن به قانون است.»

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی بیان کرد: «ما فقط از دولت‌مردان خواستار اجرای قانون هستیم. مطمئن هستم اجرای قانون واردات خودرو منجر به رضایت عمومی مردم و افزایش کیفیت و کاهش قیمت توسط خودروسازان داخلی خواهد شد. از طرفی، حمایت از تولید داخل، وظیفه مجلس است، اما رقابتی‌شدن بازار اصلاً کاری ضدحمایت از تولید داخل نیست. من فکر می‌کنم رقابتی‌کردن صنعت خودروسازی، حتی به کارگر فعال در صنعت خودروسازی داخل هم کمک می‌کند.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.