کینگ لینگ تاگا H ، پیکاپ چینی و جدید بازار ایران

کینگ لینگ تاگا H ، پیکاپ چینی و جدید بازار ایران
کینگ لینگ تاگا H ، پیکاپ چینی و جدید بازار ایران

کینگ لینگ تاگا H جدید ترین محصول چینی بازار ایران است که قرار است به زودی به بازار بیاید و در نسخه های مختلف رقابتی با دیگر چینی های حاضر در این رده داشته باشد. تاگا H یک خودروی کار و تجاری از کمپانی کینگ لینگ بوده و نشان متفاوتی نسبت به ایسوزو بر روی آن نصب گردیده است.

مدیران 777 مدیران 777

تحریم صنایع ایران باعث شده تا امروز تنها خودروهای چینی باشند که به بازار ما می آیند و خبری از نشان های معتبر دنیای خودرو نیست. اگرچه چینی ها در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته اند، اما هنوز فاصله زیادی را با سطح اول کیفی خودرو در دنیا دارند. اما باز هم شرکت های مونتاژ کار در ایران باید دقیق عمل کنند و از میان خودروهای چینی، انتخاب های متناسب با بازار و با کیفیت تر را به ایران بیاورند. کینگ لینگ تاگا H از جمله خودروهایی است که با وجود چینی بودن طراحی و کیفیت بالایی را ارائه می دهد و در صورتی که شرکت صنایع خودروسازی پادرا عرضه منطقی و خدمات پس از فروش گسترده ای را ارائه دهد، این خودرو می تواند سهم خوبی را از بازار داشته باشد. اما چند نکته در مورد این خودرو وجود دارد که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم و در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

کینگ لینگ یا ایسوزو ؟

نشان کینگ لینگ یکی از خودروسازان کار و تجاری در بازار چین است که به عنوان شریک تجاری ایسوزو شناخته می شود. اما آیا کینگ لینگ تاگا H همان ایسوزو D-Max است؟ ابتدا باید به سابقه کینگ لینگ و ارتباطش با ایسوزو اشاره کرد. کینگ لینگ در ابتدا و در سال ها ابتدایی فعالیتش خودروهای کار و تجاری ایسوزو را در چین مونتاژ می کرد. همین تولید ایسوزو در خط تولید کینگ لینگ باعث شد تا این کمپانی بازوی فروش قدرتمند ایسوزو در بازار چین باشد. وقتی سهام کینگ لینگ را بررسی می کنیم، متوجه سهم ۲۰ درصدی ایسوزو از این کمپانی می شویم. در این میان تاگا اولین محصول پیکاپ کینگ لینگ بود که با برندی به غیر از ایسوزو تولید می شد. این خودرو اساس مهندسی و پیشرانه ایسوزو D-Max را دارد، اما D-Max نیست. در بازار چین بسیاری از تولیدکنندگان پیکاپ اساس مهندسی شرکای تجاری خود را در تولید به کار می گیرند و در بیشتر موارد پلتفرم و پیشرانه های بکار رفته بر اساس محصولات پرطرفدار قدیمی تر صنعت خودرو است. برای مثال پیشرانه های میتسوبیشی را در شکل های مختلف در پیکاپ های بازار ایران دیده ایم و اساس شاسی و زیربندی شبیه به تویوتا هایلوکس را در این پیکاپ ها داریم. اما هیچکدام از این مشخصات پیکاپ های بازار ایران را تبدیل به محصولی ژاپنی نمی کند و این در مورد کینگ لینگ تاگا H هم صادق است. پس نتیجه میگیریم تاگا پیکاپی است که اصول مهندسی و پیشرانه ایسوزو D-Max را دارد، اما در نهایت یک پیکاپ چینی است.

این پیکاپ شباهتی با هایلوکس ندارد

سوالی که در مورد بسیاری از پیکاپ های چینی بازار ایران مطرح می شود این است که چرا تمامی آن ها زیر بندی متناسب و شبیه به تویوتا هایلوکس را دارند؟ هایلوکس در بازار های هدف همیشه مورد استقبال بوده و به خصوص در بازار خاورمیانه این خودرو همچنان جز ده خودروی پرفروش این منطقه است. سابقه هایلوکس در منطقه و کیفیت خوب تویوتا باعث شده تا این خودرو محبوب ترین پیکاپ منطقه باشد. علاوه بر این هایلوکس متناسب ترین پیکاپ برای مسیر های آفرودی این منطقه و ایران است و همین باعث می شود تا شرکت های مونتاژ کار در ایران به سراغ پیکاپ هایی بروند که اساس طراحی و مهندسی شبیه به هایلوکس را دارند. نکته دیگر این است که برای سفارشی سازی یک پیکاپ آفرودی شما دسترسی ساده تری را به کیت های آفرودی متناسب با هایلوکس را دارید و همین باعث می شود پیکاپ های چینی که مهندسی شبیه به هایلوکس را دارند بتوانند کیت های آفرودی متنوع را راحت تر در خودروی خود بکار گیرند. اما در مورد کینگ لینگ تاگا از آن جا که این پیکاپ بر اساس ایسوزو D-Max مهندسی و طراحی شده پس قطعات افتر مارکت متفاوتی با دیگر پیکاپ های چینی بازار ایران دارد و این موضوع می تواند برای بسیاری از مشتریان نکته ای منفی باشد. البته باید دید شرکت مونتاژ کننده در آینده قطعات افتر مارکت این خودرو را به ایران می آورد یا نه.

نکته دیگری که در مورد محصولات ایسوزو وجود دارد این است که گروه بهمن با این خودروساز قرارداد دارد و اگر روزی قرار باشد پیکاپی از ایسوزو در ایران عرضه شود، مونتاژ آن باید توسط این خودروساز انجام شود. پس باز هم اگر کینگ لینگ تاگا H همان ایسوزو D-Max بود، قطعا مونتاژ این خودرو توسط شرکتی غیر از گروه بهمن ممکن نمی شد.

در روزهای نزدیک به رونمایی کینگ لینگ تاگا H در ایران، بسیار می شنویم یک خودروی ژاپنی در لباسی چینی به بازار می آید. اما با توضیحاتی که در این مقاله دادیم سعی کردیم بگوییم که این پیکاپ تنها اساس مهندسی ژاپنی ها را دارد و البته باید جایگاه ایسوزو D-Max را هم در بازار های هدف در نظر گرفت و با پیکاپی مثل هایلوکس مقایسه کرد. نکته دیگر در مورد سفارشی سازی این پیکاپ است که همانطور که گفته شد چالش هایی جدی دارد و باید دید آیا صنایع خودروسازی پادرا برای سفارشی سازی این پیکاپ چه برنامه ای دارد.

پایگاه خبری اسب بخار

محمدرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.