سایپا به دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات

افزایش قیمت محصولات سایپا
افزایش قیمت محصولات سایپا

براساس نامه ای که به امضای علی تیموری مدیرعامل سایپا خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس نوشته شده است، گویا سایپا قصد دارد قیمت محصولاتش را در کارخانه افزایش دهد.

مدیران 777 مدیران 777

پس از اعلام دستورالعمل جدید قیمت گذاری توسط شورای رقابت می شد حدس زد که به زودی قیمت خودروهای داخلی در کارخانه افزایش پیدا می کند. در هفته های اخیر با رشد بی سابقه نرخ ارز قیمت خودرو هم بالا رفت و خودروسازان ادعا می کنند با قیمت های قدیم نمی توانند از پس هزینه های تولید برآیند. این در حالی است که سال گذشته وزیر صمت وعده داده بود خودرو در سال جاری گران نخواهد شد، اما وضعیت اقتصادی و شرایط بازار طوری رقم خورد که حالا درها برای افزایش قیمت کارخانه باز شده است. براساس نامه ای که به امضای علی تیموری، مدیرعامل سایپا، رسیده، شرکت سایپا تمامی صورت های مالی و مستندات لازم را برای افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه داده است و به زودی قیمت های جدید برای محصولات این شرکت اعلام خواهد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
افزایش قیمت محصولات سایپا
افزایش قیمت محصولات سایپا

این اقدام سایپا این گرا را به بازار می دهد که به زودی همین روند را برای ایران خودرو هم خواهیم داشت و افزایش قیمت های کارخانه برای کلیه خودروهای داخلی در راه است. این در حالی است که بازار خودرو حالا از همیشه آشفته تر است و شوک افزایش قیمت می تواند این آشفتگی را دوچندان کند. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که حتا اگر قیمت ها افزایش یابد باز هم خودروسازان مایل هستند محصولات خود را در بورس کالا به فروش برسانند و مبلغ بیش تری را با توجه به شرایط بازار از مشتریان دریافت کنند. این روند احتمالاً می تواند ایران خودرو و سایپا را به سودزا بودن سوق دهد، اما به نظر نمی رسد سامانی برای بازار به همراه داشته باشد.

اگرچه خودروسازان در ماه های اخیر از ثبت رکوردهای طلایی تولید می گویند، اما همچنان خبری از آرامش در بازار خودرو نیست و بالا رفتن قیمت های بازار همچنان ادامه دارد. اگر روند افزایشی قیمت دلار ادامه دار باشد نمی توان انتظار ثبات در بازار را داشت، چراکه حالا خودرو ماهیت سرمایه ای در ایران پیدا کرده است و به نظر می رسد با افزایش عرضه نمی توان تقاضای بالای خرید از کارخانه را کاهش داد. باید دید افزایش قیمت های خودروهای داخلی در کارخانه چه زمانی محقق می شود، اما در هر صورت آن چه مسلم است این افزایش قیمت می تواند قیمت های بازار را از نرخ های فعلی بالاتر ببرد. 

۴.۴ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.