رابطه معکوس قیمت پژو پارس و کوییک

رابطه معکوس قیمت پژو پارس و کوییک
رابطه معکوس قیمت پژو پارس و کوییک

با وجود اینکه پژو پارس تیراژ تولید بالایی را در گروه صنعتی ایران خودرو دارد، اما همچنان می بینیم که تقاضای بیش از حد برای این سدان اقتصادی ثبت می شود. نکته جالب در مورد عرضه پژو پارس، رابطه معکوس این سدان اقتصادی با محصولاتی مانند کوییک S و کوییک R است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با بررسی اولیه آمار تولید خودروسازان متوجه می شویم که خانواده پژو پارس بیشترین سهم تولید را در میان محصولات ایران خودرو دارند و از سویی در چند وقت اخیر، تیراژ تولید آن نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. اما با این وجود در آمار قرعه کشی ها شاهد هستیم که همچنان تقاضای کاذب و بیش از حد برای پژو پارس ثبت می شود. بدیهی است که دلیل اصلی این اتفاق، حاشیه سود زیاد در معامله خانواده پارس نسبت به سایر خودروهای هم قیمت است. برای همین اگر تیراژ تولید این محصول اقتصادی هر روز هم افزایش پیدا کند (که از نظر فنی امکان پذیر نیست)، عملاً امکان پاسخگویی به تقاضای کاذب وجود ندارد. یکی از نکات جالب در مورد عرضه پژو پارس، قیمت آن است که اکثر تیپ های این خودرو با قیمتی کمتر از کوییک S و کوییک R در کارخانه به فروش می رسند. اما از آن سو شاهد هستیم که کوییک S و R با حاشیه سود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان در بازار معامله می گردد و قیمتی کمتر از ۲۲۵ میلیون تومان برای تیپ های دنده ای این هاچ بک سایپایی اعلام می شود و در آن طرف، تیپ های پژو پارس قیمتی فراتر از ۳۰۰ میلیون تومان در بازار را دارند و حاشیه سودشان برای دلالان فراتر از ۱۴۰ میلیون تومان است.

به غیر این رابطه معکوس میان پژو پارس و کوییک در قیمت بازار و کارخانه شان، می بینیم که مدیران ایران خودرو از زیان حدود ۴۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه پژو پارس صحبت می کنند و در آن طرف، سایپایی ها می گویند که تولید کوییک سود نزدیک به ۲۰ میلیون تومان را برایشان دارند. پس همین عامل است که باعث شده تا سایپا با افزایش تیراژ تولید کوییک، به دنبال افزایش سهم بازار و سودآوری برود و با این کار، تقاضای بازار را کنترل کند. همچنین این اتفاق سبب شده است تا محصولاتی مانند کوییک از فرایند قرعه کشی خارج شوند و به یک ثبات نسبی در بحث عرضه و تقاضا برسند.

در نهایت می توان گفت که با وجود چنین شرایطی، هیچگاه تقاضای کاذب برای خرید پژو پارس از بین نمی رود و از سویی ادامه دار بودن این روند، تنها زیان انباشته ایران خودرو را افزایش می دهد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.