چرا سایپا به مصوبه لازم الاجرای شورای رقابت عمل نمی کند؟

تکمیل وجه سایپا
تکمیل وجه سایپا

با اعلام قیمت های جدید برای خودروهای سایپا و ایران خودرو، چالش هایی در مورد تکمیل وجه خودروهای پیش فروش شده شکل گرفت که حواشی آن همچنان ادامه دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پس از اعلام قیمت های جدید برای خودروهای سایپا و ایران خودرو این دو شرکت مبالغ تکمیل وجه را براساس قیمت های جدید به مشتریان اعلام کردند. در مبالغ اعلام شده تورم و یا همان افزایش قیمت شامل کل مبلغ خودرو می شد و مشتریان با استناد به مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت، طلب این مبالغ از سوی خودروسازان را غیر قانونی قلمداد کردند. این موضوع تا حدی ادامه دار شد که شورای رقابت طی نامه هایی به ایران خودرو و سایپا لازم الاجرا بودن این مصوبه را متذکر شد و ایران خودرو پس از آن اعلام کرد که از این مصوبه تبعیت می کند و مبالغ اضافی را به مشتریان استرداد خواهد کرد. اما شواهد نشان می دهد که سایپا مبالغ خود را اصلاح نکرده است و مشتریان این شرکت سردرگم هستند.

مشتریان بلاتکلیف سایپا

برخی از مخاطبان اسب بخار، که از مشتریان سایپا در طرح های پیش فروش بوده اند، به این پایگاه خبری پیام داده اند که این شرکت مبالغ را اصلاح نکرده است و نمایندگی ها به آن ها تأکید می کنند تکمیل وجه را زودتر انجام دهند. این در حالی است که ایران خودرو مبالغ تکمیل وجه را اصلاح کرد و قرار است مبلغ اضافی را به مشتریانی که پرداخت خود را انجام داده اند برگرداند. حالا مشتریان سایپا در دوراهی پرداخت یا عدم پرداخت مانده اند. از سویی، شورای رقابت این ارقام را غیرقانونی می داند و ایران خودرو هم مبالغ را اصلاح کرد و از سوی دیگر، مشتری می داند که هرچه دیرتر تکمیل وجه انجام شود خودرو هم به همان نسبت دیرتر فاکتور و تحویل آن ها خواهد شد. مشخص نیست که اگر این مصوبه لازم الاجرا بوده و طلب این مبالغ غیرقانونی است، پس چرا سایپا همچنان همان مبالغ را طلب می کند؟ اگر مصوبه ای به طور قانونی لازم الاجراست، پس باید برای هر دو خودروساز لازم الاجرا باشد. این را در نظر داشته باشید که افرادی که خودروهای سایپا (که عموماً اقتصادی ترین هستند) را در طرح های پیش فروش خریداری کرده اند عموماً از متوسط و یا متوسط رو به پایین جامعه هستند و پرداخت مبالغ بیش تر می تواند برای آن ها باری سنگین در شرایط اقتصادی ناپایدار کشور ایجاد کند.

به نظر می رسد در شرایط فعلی، دستگاه های نظارتی باید در این مورد خیلی سریع وارد عمل شوند و پیگیر وضعیت مشتریان سایپا باشند. پایگاه خبری اسب بخار از این طریق آمادگی خود را برای انتشار هر نوع جوابیه ای در خصوص پیش فروش های سایپا اعلام می کند و پیگیر شرایط مشتریان سایپا است.

۴.۴ امتیاز از ۱۲۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.