یک‌سوم قطعات یدکی خودرو قاچاق یا تقلبی است

لوازم یدکی قاچاق
لوازم یدکی قاچاق

وزیر صنعت و معدن و تجارت (صمت) روز جمعه، ۱۱ شهریور، گفت که ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودروی موجود در بازار یا قاچاق است یا تقلبی.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از پرسش: رضا فاطمی‌ امین در ادامه از شناسایی کارگاه‌هایی خبر داد که قطعات دست دوم را با بسته‌بندی جدید، به‌ عنوان جنس نو به بازار عرضه می‌کنند و افزود که حتی کارگاهی در اراک «شناسایی شده بود که پس از رنگ‌آمیزی کمک‌فنرهای دست دوم و بسته‌بندی،‌ آن‌ها را به‌ عنوان قطعات نو به بازار عرضه می‌کرده است».

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فروردین امسال اعلام کرده بود که «بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است». 

عزت‌الله اکبری تالار پشتی، نماینده مجلس، پیشتر با انتقاد از کیفیت پایین قطعات یدکی خودرو و قاچاق گسترده این لوازم در کشور گفته بود: «زمانی که دولت نقش تصدی دارد نباید تولیدکننده باشد، چرا که آسیب بسیاری به اعتماد، جان، تولید ملی و مال مردم وارد می‌شود.»

فربد زاوه، کارشناس خودرو، نیز قبلا در گفت‌وگو با روزنامه جام جم، «کیفیت پایین» لوازم‌ یدکی داخلی را عامل افزایش کالای قاچاق و تقلبی در بازار خوانده بود.

بر اساس اعلام حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی قاچاق کالا و ارز، کشفیات قاچاق در حوزه قطعات خودرو در ۹ ماه ۱۴۰۰ به یک هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان رسیده بود.

در سال‌های گذشته، همزمان با افزایش تحریم‌ها و عدم امکانات واردات انواع کالاها از جمله لوازم خانگی عرضه کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت در ایران، همچنین عرضه کالاهای دست دوم به عنوان لوازم نو نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.