دست بالای خودروسازان غیر دولتی در اتو اکسپو تهران

خودروسازان غیر دولتی در اتو اکسپو تهران
خودروسازان غیر دولتی در اتو اکسپو تهران

پنجمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب امروز آغاز شد؛ در این میان، دست بالای خودروسازان غیر دولتی در اتو اکسپو تهران را می توان یکی از نقاط قوت این رویداد دانست که می تواند به رغم تمام چالش ها دلگرم‌کننده باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اتو اکسپو تهران امروز، دوشنبه، ۹ بهمن ۱۴۰۲، برای خبرنگاران و از فردا برای عموم مردم آغاز می شود. این نمایشگاه را از نظر تعداد حاضران، رونمایی ها و وسعت برگزاری می توان آخرین نمایشگاه بزرگ کشور در سال جاری دانست. در این رویداد قرار است آخرین دستاوردهای صنعت خودروسازی کشور اعم از تولید داخل و وارداتی در کلاس های سبک و سنگین به معرض دید عموم دربیاید. برگزارکننده نیز تلاش کرده است در اولین تجربه، اتو اکسپو تهران را به صورتی متفاوت برگزار کند.

آن گونه که می گویند هدف اصلی آن ها ایجاد ارزش افزوده برای صنعت و اقتصاد کشور و همچنین فراهم کردن زمینه های برگزاری این رویداد در مقیاس استانداردهای جهانی است. این موضوعی است که در خلال روزهای برگزاری و پس از ثبت بازدید و بازخوردها مشخص خواهد شد، اما نکته قابل توجه و تأمل در اتو اکسپو تهران، حضور پرتعداد خودروسازان بخش خصوصی است. این خودروسازانی که طی سال های اخیر با شرایط گوناگون و سخت و سنگینی مواجه شده اند، اما به رغم تمام جوسازی ها و جهت گیری ها و آدرس های غلطی که داده اند، به جرئت می توان گفت بار سنگین و اصلی این صنعت بر دوش آنان قرار دارد.

این بخش از صنعت خودروسازی کشور پس از آشکار شدن نشانه های تحریم و بحرانی که در پی آن به وجود آمد، پیرو علل گوناگون عزم خود را جزم کرده و با تمام توان به دنبال شکستن تحریم ها برآمدند. هر چند تمام مسیرها به چین ختم می شد، اما چاره و راه دیگری هم در میان نبود. از سختی و فشارها تحریم ها همین بس که بسیاری از خودروسازان چینی با برندهای اصلی خود حاضر به همکاری با طرف های ایرانی نبوده و نیستند. این موضوع برای بخش خصوصی منجر به خلق برندهای جدید شد.

به بیان ساده تر، این بخش از صنعت به دلیل ماهیت، زیرساخت ها و ترکیب سهام‌داران، ترجیح داد سهم بیش تری از تولید را به خود اختصاص بدهد. این تصمیم به افزایش سرمایه گذاری ها و تزریق محصولات متنوع و مختلف منجر شد.
با این حال، طی سال اخیر، خودروسازان بزرگ و کوچک با مشکلات زیادی مواجه شده اند که اصلی ترین آن ها را می توان در قیمت گذاری دستوری، الزام به فروش در سامانه یکپارچه و کمبود ارز خلاصه کرد. این عوامل به تنهایی می تواند باعث زمین خوردن یک سازمان و یک شرکت شود، اما مسئله اصلی این است که چون این بخش با سرمایه های شخصی تشکیل شده است همواره به دنبال راهی می گردد تا براساس آن بتواند سرپا بماند. به همین علت، آن ها مجبور هستند همواره به‌روز باشند و برای زنده ماندن تلاش کنند. نتیجه این تلاش رقابت سنگین حاکم بر بازار است.
در این رویداد هم تنها یکی از غول های جاده مخصوص حضور پیدا کرده است و سایر شرکت کنندگان را بخش خصوصی تشکیل می دهد.

این نوع حضور در دورانی که با مصائب گوناگون روبه‌رو هستند پیام های متفاوتی ارسال می کند؛از یک سو، به دولت‌مردان می گوید همچنان آن ها در این صنعت حضور دارند و به آینده امیدوار هستند و از سوی دیگر، به مردم می گوید منتظر روزهای آینده باشند. در این میان، به نظر می رسد دولت با وظیفه دشوارتری مواجه شود، چراکه باید با تجدیدنظر در برخی تصمیم ها نشان بدهد که پیام را درک کرده است. در غیر این صورت، مشخص می شود که آن ها دوست ندارند صنعت خودروسازی کشور در همین روزهای سخت امروز نسبت به آینده خوش‌بین باشد.
سال گذشته، نمایشگاه خودروی شهر آفتاب در شرایطی برگزار شد که درست در آستانه آغاز آن، امکان فروش شرکتی سلب شد. این مسئله در نهایت منجر به خلق سامانه یکپارچه شد. این سامانه به رغم ظاهر ساده و مردم پسندی که دارد، اصلی ترین عامل و مانع در تزریق مستمر و گسترده خودرو به بازار محسوب می شود.

در واقع، این سامانه باعث شده شرکت ها نتوانند برنامه های خود را اجرا کرده است و براساس توان و سیاست گذاری ها روش های فروش متنوع خود را ارائه کنند. با این حال، این رویداد فرصتی است که دولت‌مردان بار دیگر به بازخوانی توان و جایگاه بخش خصوصی بپردازند و در برخی تصمیم های غیر اقتصادی خود تجدید نظر کنند.

۳.۲ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.