شریک غیر چینی خودروسازان ایرانی

شریک غیر چینی خودروسازان
شریک غیر چینی خودروسازان

در حالی که برخی حاشیه ها به تلاش چینی ها برای خرید سهام دو غول جاده مخصوص اشاره دارد، رئیس ایدرو تأکید می کند که سایپا و ایران خودرو به سرمایه گذار واگذار می شود، اما وزیر صمت پیشنهادی نیز بر مشارکت خارجی تأکید دارد. آیا باید منتظر شریک غیر چینی خودروسازان ایرانی بود؟

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمد اتابک در برنامه هایی که برای ساماندهی بازار کالاهای بادوام (خودرو، لوازم خانگی و…) ارائه کرده به مشارکت خارجی نیز اشاره کرده است. به بیان ساده تر، اتابک در نظر دارد برای توسعه سریع تر و بهتر صنعت از همکاری و مشارکت خارجی ها بهره ببرد. این در حالی است که بنا به برجا بودن برجام و مشکلات ناشی از تحریم ها و FATF حتا حضور مستقیم چینی ها نیز چندان محتمل نیست.

بنابراین این پرسش پیش می آید که آیا قرار است چینی ها در قالب مشارکت سکان هدایت غول های جاده مخصوص را در دست بگیرند؟ آیا قرار است باقی مانده صنعت خودروسازی کشور تمام و کمال در اختیار چینی ها قرار بگیرد؟ آن هم درست در شرایطی که واگذاری سهام این دو شرکت در انتظار تصمیم سران سه قوا نشسته است.

خصوصی سازی منتظر جلسه سران سه قوا

در همین زمینه چندی پیش رئیس سازمان گسترش صنایع و نوسازی ایران (ایدورو) با اشاره به این که واگذاری خودروسازان یک‌سری تأثیرات محیطی دارد و نیاز است تا مجلس و قوه قضاییه پای این تصمیم باشند گفت: «بدون همراهی هر سه قوه این تصمیم قابل اتخاذ نیست.»

بابک احمدی افزود: «حدود دو ماه قبل، جمع‌بندی نهایی را برای تصویب در شورای سران سه قوه به دبیرخانه شورای سران ارسال کرده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری نهایی هستیم.»

وی تصریح کرد: «بخشی از علت عدم تعیین تکلیف واگذاری خودروسازان، اتفاقی بود که برای رییس دولت سیزدهم رخ داد و به دنبال آن، طرح این موضوع در جلسه سران قوا به تعویق افتاد؛ ضمن این که، هر چند پیشنهاد وزارت صمت آماده شده و برای سران قوا ارسال شده است، احتمال دارد با تغییر دولت نقطه نظرات جدیدی به وجود آید و شاید در این پیشنهاد اصلاحاتی اعمال شود.»

واگذاری سهام خودروسازان به خارجی ها دروغ است

بابک احمدی همچنین در خصوص واگذاری سهام این دو خودروساز به خارجی ها تأکید کرد: «این موضوع دروغ محض است، قطعاً سهام خودروسازان به سرمایه‌گذار داخلی واگذار خواهد شد و ما هیچ وقت صنعت مادرمان را به شرکت خارجی واگذار نمی‌کنیم.»

این تأکید رئیس ایدرو با برنامه مشارکت خارجی وزیر پیشنهادی صمت تناقض دارد، چراکه در حال حاضر، غیر از چین هیچ شریک خارجی دیگری حاضر به مشارکت همکاری با ایران نیست، مگر این که شرایط سیاست های تنبیهی برجام برداشته شود.

در این شرایط باید دید که منظور اتابک از مشارکت خارجی ها چیست؟ آیا قرار است سرمایه گذاری جدیدی صورت بگیرد؟ آیا این سرمایه گذاری در قالب یک شرکت ایرانی با مشارکت و سرمایه گذاری خارجی خواهد بود؟ آیا قرار است سهام این دو خودروساز از طریق این گونه شرکت ها واگذار شود؟ یعنی شریک خارجی پشت پرده امور را در دست خواهد گرفت؟ آیا شایعه علاقه شدید خودروسازان بزرگ چین برای خرید سهام دو خودروساز بزرگ کشور بی پایه و اساس است؟

در این شرایط به نظر می رسد وزیر پیشنهادی صمت که به روایتی کار سختی برای اخذ رأی اعتماد از مجلس دارد، در همین ابتدای راه نیز با سختی های زیر روبه‌رو خواهد شد. در واقع، اتابک غیر از سروسامان دادن به بازار خودرو باید هر چه سریع تر و به صورت واضح تکلیف واگذاری سهام این دو خودروساز و خریدار آن را مشخص کند.

آیا واقعاً سهام این دو به سرمایه گذار داخلی واگذار خواهد شد یا این که به صورت واسطه ای این صنعت مهم به چینی ها بخشیده خواهد شد؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.