نامی خودرو پیشرو با واردات ۱۵۰۰ دستگاه نیسان تا پایان سال؟

واردات نامی خودرو پیشرو
واردات نامی خودرو پیشرو

در حالی که هنوز از میان متقاضیان متعدد نیسان هیچ کدام به صورت رسمی تائید و اعلام نشده است، نامی خودرو پیشرو مدعی شد که  تا پایان سال جاری ۱۵۰۰ دستگاه نیسان وارد خواهد کرد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نیسان یکی از نام های قدیمی در ایران است که می توان آن را به دو بخش تقسیم کرد.یک بخش به نیسان وانت اختصاص پیدا می کند و بخش دیگر به محصولات و شرکت های متعددی که در ایران نیسان را مونتاژ یا به صورت وارداتی به فروش رسانده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در واقع غیر از نیسان وانت معروف به نیسان آبی ، طی سال های گذشته خودروهایی مانند تینا، رونیز، پیکاپ نیسان، ماکسیما، قشقایی و مورانو در پارس خودرو تولید شده است و وانت نیسان هم که با نام زامیاد گره خورده است.

پیش از تحریم ها نیز جهان نوین آریا توانست با محصولاتی مانند جوک و ایکس تریل به بازار خودرو نفوذ کند. اما در عین حال به رغم تمام تلاشی که به کار بسته بودند و سعی می کردند با ابداع واژه هایی مانند فروش ناب ، خدمات پس از فروش ناب و تحویل ناب راه خود را بر کسب سهم بیشتر از بازار باز کنند. اما به هر ترتیب با توجه به زیرساخت و شناخته بودن ، هیوندای فروش و اقبال بیشتری نسبت به ایکس تریل داشت.

با این حال ممنوعیت ها و  تحریم ها باعث شد که محصولات به روز دیگر به ایران نیایند و درهای کشور به روی محصولات جدید بسته شود. این موضوع تا سال گذشته ادامه داشت.سرانجام وزیر معزول صمت از سرگیری واردات را در دستور کار قرار داد و پس از کشمکش های فراوان مسیر واردات آغاز شد.

اما در دور جدید واردات از شرکت های قدیمی که دارای نمایندگی رسمی هم بودند خبری نبود و در مقابل با توجه به وضعیت بازار و پیش بینی بازی برد برد پای شرکت های تازه تاسیس و جدیدی را به عرضه واردات باز کرد.

یکی از این شرکت ها نامی خودرو پیشرو است که در حال حاضریکی از  مدعیان واردات نیسان به شمار می آید.

مساله این است که این شرکت در کنار خود معین خودرو الوند ، جهان نوین آریا و همچنین چند شرکت دیگر را نیز مشاهده می کند. به همین علت سعی می کند با جلب افکار عمومی و اطلاعا رسانی از رقبا سبقت بگیرد. این شرکت بعد از بارگزاری اطلاعات ۳ محصول برای محکم کردن جایگاه خود در نشستی خبری به تشریح اهم فعالیت خود پرداخت.

در این نشست مدیر عامل نامی‌خودرو‌پیشرو، با اشاره به اینکه این شرکت از مدیران با سابقه در شرکت مختلف تشکیل شده و نیرو گرفته است گفت : خرید کلان انجام شده است . نمونه های نیز به کشور وارد شده و در حال طی مراحل استاندارد و شماره گذاری هست.

مدیرعامل نامی خودرو پیشرو
مدیرعامل نامی خودرو پیشرو

فاطمی فرد اضافه کرد:اما به دلیل اینکه هنوز تخصیص ارز صورت نگرفته است این خودرو برای عرضه در سامانه قرار نگرفته است.

وی در خصوص قیمت ها نیز گفت : خودروها باید با قیمت مناسبی دست مصرف کننده برسد.

در همین شرایط نامی خودرو پیشرو مدعی است که  مشی و تمرکز شرکت بر ۳ محور نو آوری، کیفیت و مشتری مداری بنا شده است. این در حالی است که بیشتر مدیران این شرکت سابقه حضور در شرکتی را دارند که به عدم تعهد و تحویل به موقع ، خدمات پس از فروش نه چندان مطلوب و قطعات گران معروف شده بود.

در این شرایط شباهت عجیبی میان گفته های نامی خودرو پیشرو با آن شرکت وجود دارد. ضمن اینکه در معرفی خود به نکاتی اشاره کرده اند که با توجه به سرعت حرکتی که دارند، بوی تند شعار کاملا و به صورت آزار دهنده احساس می شود.

این نوع شعارگرایی از یک سو به شدت شبیه شرکتی است که بیشتر مدیران ارشد نامی خودرو پیشتر در آن سابقه حضور داشته اند و از سوی دیگر یادآور حکایت سنگ بزرگ است.

دراین میان نمایندگی و نوع محصولاتی که وارد می شود نیز ازاصلی ترین مسائلی است که هیچ توضیحی در خصوص آن ارائه نشده است.

با توجه به تحریم ها مشخص است که نمایندگی ها از طریق شرکت های واسط اخذ شده یا خواهد شد. اما مساله اصلی خودروهای وارداتی است. مسلم است که هیچ یک نه تنها مستقیم از ژاپن وارد نخواهد شد بلکه در ژاپن هم تولید نمی شوند.

البته این موضوع نمی تواند معظل بزرگی به شمار بیاید.چرا که بسیاری از شرکت های بزرگ و معتبر دنیا نیز به صورت مشترک و یا برون سپاری وتحت لیسانس اقدام به تولید می کنند.

معظل و مساله بدون پاسخ این است که محصولات با چه کیفیتی وارد خواهند شد.در حال حاضر محصولاتی که این شرکت روی سایت بارگزاری کرده است، در چین تولید می شود ویک محصول نیز با بازار هند مشترک است.

در همین شرایط به نظر می رسد که هنوز خود این شرکت نیز مطمئن نیست که می تواند مجوز فروش نیسان را اخذ کند یا خیر .در حال حاضر با ۷ تا ۱۰ نمایندگی مذاکراتی انجام شده  است .اما گویا قطعی شدن آن فعلا منتظر تخصیص ارز مانده است.

در همین شرایط اما نامی خودرو می گوید که برای واردات ۱۵۰۰ دستگاه نیسان تا پایان سال برنامه ریزی کرده است.

ضمن اینکه در این نشست درباره سه محصول سیلفی، روگ و کیکس که وارد شده است، توضیحی ارائه نشد. یعنی هنوز مشخص نیست که این محصولات از کدام بازار، با چه قیمت و با چه کیفیتی وارد خواهند شد. آیا این شرکت نیز روی خلاء بازار حساب کرده است ؟ یا اینکه قرار است بازهم شاهد ورود نیسان های باکیفیت به کشور باشیم.

۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.