حرکت به سمت حذف قرعه کشی با کاهش تقاضای خرید خودرو

حذف قرعه کشی خرید خودرو
حذف قرعه کشی خرید خودرو

با اعلام ظرفیت شرایط فروش اخیر شرکت خودروسازی سایپا، مشخص شد که به خاطر کاهش اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار برخی محصولات این شرکت، تقاضای کاذب از روی طرح های فروش این شرکت برداشته شده و حال ظرفیت ارائه شده بیش از تعداد مشتریان است. به همین دلیل برای برخی محصولات این شرکت، حذف فرایند قرعه کشی خرید خودرو رخ داده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، تغییرات و افزایش قیمت مصوب خودروها در سال ۱۳۹۹ که به تصمیم شورای رقابت انجام شد، ابتدا موج نابسامانی را در بازار خودرو تشدید کرد. با وجود اینکه شورای رقابت اقدام خود را منصفانه و به نفع مصرف کنندگان می دانست، اما در واقعیت خرید خودرو برای اکثر اقشار جامعه سختتر شد. از سویی تشدید نابسامانی اقتصادی و سیاسی سبب گردید تا اقدامات شورای رقابت آن طور که باید و شاید نتیجه ندهد و با افزایش قیمت خودروها در کارخانه، بهای بازار آزاد آن محصولات هم بیشتر می شد. ولی بالاخره بعد از ماه ها شاهد هستیم که به خاطر بهبود جو روانی بازار خودرو و از سویی احتمال ریزش قیمت ارز، بسیاری از دلالان به فروشندگان واقعی تبدیل شده اند و این هجوم برای فروش خودروها در بازار آزاد، سبب شده تا با وجود رکود شدید قیمت اکثر محصولات داخلی و خارجی کاهش پیدا کند. حال این اتفاق که با نگاه هوشمندانه بسیاری از متقاضیان خودرو رقم خورده و سبب شده تا خریداران واقعی فعلاً به سراغ معامله خودرو نروند، کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار بسیاری از محصولات داخلی را در پی داشته است.

مدیران 777 مدیران 777

همین مسئله نیز جوی جدید را در طرح های فروش خودروسازان ایجاد کرده و می بینیم که در برنامه فروش اخیر سایپا به مناسب عید فطر، برخی از محصولات این شرکت تقاضایی کمتر از ظرفیت را ثبت کرده اند و به عبارتی برای این خودروها فرایند قرعه کشی اتفاق رخ نمی دهد. کوییک آر با تریم معمولی، پادرا پلاس، وانت نیسان دیزل، وانت نیسان تک سوز آپشنال و وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال از جمله خودروهایی هستند که تقاضا برای خریدشان کمتر از ظرفیت مدنظر سایپا بوده است. با این حال همچنان برای محصولات جدید این شرکت خودروسازی تقاضای بیشتر از ظرفیت ثبت می شود و در این طرح فروش هم خودروهایی مانند شاهین، کوییک اس، ساینا اس، کوییک آر با تریم قرمز و کوییک دنده ای تقاضای چندین برابری را نسبت به ظرفیت اعلام شده داشته اند.

بدیهی است که در صورت بهبود شرایط اقتصادی و کاهش قیمت ارز، قیمت تمام خودروهای موجود در بازار آزاد شکسته می شود و موج نزولی قیمت گذاری در نمایشگاه ها و وبسایت های خرید و فروش خودرو رخ می دهد. اما در کنار این پیش بینی، نیاز است تا مصرف کنندگان خودروها همچنان تقاضای خود را در سطح حداقلی حفظ کنند و با این کار سرعت کاهش قیمت محصولات داخلی و خارجی را در بازار آزاد بیشتر نمایند. قطعاً اگر موج کاهش قیمت خودروها در نمایشگاه ها و بازار آزاد ادامه داشته باشد، در ماه های آتی فرایند قرعه کشی برای بسیاری از محصولات ایران خودرو و سایپا از بین خواهد رفت.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.