ریشه آلودگی هوا؛ مقصر خودروسازان یا فساد دستگاه های نظارتی؟

آلودگی هوا
آلودگی هوا

بار دیگر با سرد شدن دما و شروع فصل سرما، آلودگی هوا دوباره به یکی از اصلی ترین معضلات کلان شهرها بدل شده است. در این وضعیت همیشه یک سؤال کلیشه و تکراری وجود دارد: ریشه آلودگی هوا؛ مقصر خودروسازان یا فساد دستگاه های نظارتی؟

مدیران 777 مدیران 777

آلودگی هوا، طبیعی مثل مهاجرت پرندگان!

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آلودگی هوا در کلان شهرها و شهرهای بزرگ کشور آن قدر تکراری شده که انگار یک پدیده عادی و طبیعی است که هر سال باید منتظر آن باشیم. باید مانند پدیده هایی مثل مهاجرت پرندگان و بارش های زمستانی انتظار آمدن آن را داشته باشیم، اما این چشم انتظاری که به نوبه خود زندگی بسیاری از هم‌وطنان را تحت تأثیر قرار می دهد، حالا در کنار کرونا به معضلی دوچندان بدل شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

جای خالی فرهنگ سازی

البته در این میان جای کارهای اقتصادی و فرهنگی خالی است. در این شرایط همچنان خودروهای تک سرنشین بسیاری در خیابان ها وجود دارد. حضور این خودروها از یک سو، حق طبیعی دارندگان آن تلقی می شود، از سوی دیگر، فقدان کار کافی و مکفی در زمینه فرهنگ سازی به شدت احساس می شود. طی سال های اخیر آنچنان که باید و شاید در این زمینه سرمایه گذاری نشده است تا با افزایش ناوگان حمل و نقل شهری و انتقال حس احترام و راحتی و مسئولیت، شهروندان به جای استفاده از وسیله شخصی و افزایش هزینه های خود بتوانند از آن ها استفاده کنند. ضمن این که، افزایش میل به استفاده از خودروهای شخصی نشانه ای از بی تفاوتی شهروندان نیز دارد که باید دلایل آن نیز بررسی شود.

استاندارد یورو ۵؛ درست یا ادعا؟

این در حالی است که طی سال های اخیر استانداردهایی مانند یورو ۵ اجباری شده است و مسئولا ن مدعی هستندکه هم موتورها بهینه و هم سوخت بهینه شده است. در این جا این پرسش مطرح می شود که آیا واقعاً ادعاهای یادشده درست و صحیح هستند یا ریشه مشکل جای دیگری است. هر چند همچنان اجبار استاندارد یورو ۵ در کنار سوخت یورو ۴ یک معضل تلقی می شود، اما برخی شایعات در این میان وجود دارند که به نظر می رسد پرداختن به آن بسیار ضروری است، چراکه می تواند از یک سو، عوامل فساد را شناسایی کرده است و از سوی دیگر، عدم توانایی نظارت دستگاه های مرتبط را نشان بدهد.

شایعاتی که به آلودگی دامن می زند

در این میان، این شایعات برخی از آن ها بسیار پررنگ تر هستند. به عنوان مثال، بسیار شنیده می شود که کیفیت بنزین جایگاه های بنزین با یکدیگر متفاوت است. با گذری در شهر و رصد پمپ بنزین ها مشخص می شود که برخی از آن ها شلوغ تر از دیگران است که دلیل بهتر بودن بنزین عنوان می شود.

شایعه دیگر به مراکز معاینه فنی مربوط می شود. براساس این گفته ها هم اکنون می توان با قیمتی توافقی کاتالیست اجاره کرد و تأییدیه های مورد نیاز را پاس کرد. نکته دیگر در این بحث اصطلاح فنی «ریچ کردن موتور» است. به این معنی که برای پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ پاشش سوخت به موتور را بیش تر می کنند. هر چند ریچ کردن باعث می شود میزان پاشش بیش تر و موتور خنک شود، اما در عین حال، مصرف سوخت یک خودرو از صدی ۸ را به صدی ۱۲ می رساند. به بیان ساده، با این عمل می توانند استانداردها را پاس کنند، اما نکته اصلی افزایش میزان سوخت و به همان نسبت تولید بیش تر مونواکسید کربن است که باعث افزایش حجم آلودگی هوا خواهد شد. در این شرایط به نظر می رسد که عوامل و مسئولان مرتبط به طور بسیاری جدی باید این شایعات را بررسی و پاسخ شایسته ای برای آن پیدا کنند. اگر مقصر خودروسازان هستند، که باید مشکل برطرف شود و اگر سیستم نقص و به اصطلاح باگ دارد، باید با عوامل فساد برخورد شود تا با جان شهروندان بیش از این بازی نشود.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.