ایران خودرو پاورترین؛ حرکت به سمت بزرگان

ایران خودرو پاورترین
ایران خودرو پاورترین

آبی پوش جاده مخصوص در حالی مسیر جدید خود را آغاز کرده است که به نظر می رسد با آغاز اجرای پروژه «ایران خودرو پاورترین» می تواند دست اندازهای درآمدزایی را از میان بردارد. به بیان دیگر، ایران خودرو پاورترین حرکت به سمت بزرگان را آغاز کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دور جدید فعالیت های ایران خودرو در حالی آغاز شد که تکالیف بسیاری بر عهده داشت؛ ایفای تعهدات معوق، افزایش تولید، تولید محصولات جدید، افزایش کیفیت تولید، بالا بردن سطح خدمات پس از فروش، کاهش زیان تولید و زیان انباشته و مسائلی این چنین از جمله تکالیفی بود که ملزم به اجرای آن بودند.

این تکالیف و تعهدات در حالی به عنوان وظیفه برای ایران خودرو تعریف شده است که همچنان مسئله اصلاح قیمت ها و عوارض و مصائب ناشی از آن کاسته نشده است. شاید اگر همین مورد بود به دلیل ثبات در یک امر غیر منطقی باز هم می شد با برنامه ریزی به نحوی آن ها را مدیریت کرد. منظور از این مدیریت این نیست که خروجی آن برابر با سوددهی باشد، بلکه یافتن مسیری است که هم با طی کردن آن بتوان با سرعتی مناسب حرکت کرد و هم بتوان از بیش تر شدن زیان و ضررها جلوگیری کرد. هر چند این مسئله بسیار سخت و گاه غیر قابل انجام است، با این حال با توجه به حرکت های رو به جلوی ایران خودرو می توان انتظار آن را داشت. البته همان طور که بیان شد، این مهم در حالی قابلیت تحقق داشت که این شرکت در برابر عوامل برونی یا خارجی با ثبات همراه باشد، اما همچنان نوسان نرخ ارز و میل به افزایش آن، اثرگذاری بر نرخ مواد اولیه و نهاده های تولید، افزایش نرخ تعرفه گمرکی، افزایش هزینه های تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده باعث می شود که این انتظارات فروکش کند.

اما ایران خودرو در دور جدید فعالیت های خود با علم به این موضوعات راه جدید را آغاز کرد. این راه در شرایطی آغاز شد که صنعت خودروسازی کشور پیرو اتفاقات رخ داده با یک نارضایتی عمومی همراه شده بود. به بیان ساده، وضعیتی داشت که تولیدکننده، مصرف کننده و مسئولان از نهادها و قوای مختلف نیز به شدت از این وضعیت ناراضی بودند. به نحوی که، شخص رئیس جمهور شخصاً به موضوع ورود کرد و حتی نهادی مانند قوه قضائیه نیز به خودروسازان اولتیماتوم داده بود. با این حال، دور جدید فعالیت های ایران خودرو با علم به جمیع عوامل آغاز شد؛ یعنی دور جدید مدیریت در حالی شروع شد که نگاه های بسیاری به این صنعت خیره شده بودند، در حالی که، بسیاری از آن ها خشمگین و منتظر فرصتی بودند که باز هم تیغ تیز انتقاد را از نیام خارج کنند، اما برخلاف تصور به رغم تمام مشکلات و چالش های پیش رو، روند حرکتی به گونه ای بوده است که تاکنون منتقدان در مسیرهای متفاوتی شاهد عملکرد مثبت و رویکرد نوینی بوده اند. با این حال، ایران خودرو به این مهم یعنی به کاهش معوقات، صفر شدن تولید خودروهای ناقص و افزایش کیفیت و مسائلی از این قبیل بسنده نکرده است، بلکه در کنار این موارد و بهبود فرآیند تولید، برنامه های بسیاری برای درآمد زایی را در دستور کار قرار داده است. یکی از این برنامه ها، که با توجه به پتانسیل های آبی پوشان اجرایی شده است، پروژه ایران خودرو پاورترین است.

در واقع، هدف این پروژه، ایجاد و راه‌اندازی شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودروست. وظیفه آن بازاریابی، سفارش‌گذاری و فروش موتور، گیربکس و اکسل به بازارهای خارج از گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین بازارهای بین‌المللی تعریف شده است. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، امسال و سال‌های آینده بخش مهمی از درآمد و سودآوری ایران‌خودرو از طریق فعالیت این شرکت خواهد بود. شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، ضمن افزایش ساخت داخل تولیدات سایر خودروسازان و خودکفایی بیش تر در صنعت خودرو به افزایش رقابت‌پذیری محصولات کمک خواهد کرد. شرکت دانش‌بنیان نیرو محرکه، موتورسازی ایران‌خودرو، شرکت دانش‌بنیان ایپکو، ایدم، چرخشگر، محورسازان ایران‌خودرو، محور خودرو و همچنین طرح‌های تولیدی جدید قوای محرکه، طبق سفارش و خواست شرکت پایه و مادر توسعه تجارت و خدمات قوای محرکه ایران‌خودرو، اقدام به تولید خواهند کرد و این شرکت موتور و اکسل و گیربکس را خارج از گروه عرضه خواهد کرد.

به بیان ساده، قرار است با این پروژه اهداف چندمنظوره ای محقق شوند، یعنی بسیاری از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو که طی سال های گذشته در حد توان و ظرفیت های خود کار نمی کردند با حضور در این پروژه و درگیر شدن در آن نه تنها توان تأمین نیازهای داخلی شرکت را خواهند داشت، بلکه می توانند نیاز سایر تولیدکنندگان داخل کشور را نیز تأمین کنند. در عین حال، با توجه حضور شرکت های دانش بنیان و همچنین تجربه و دانش فنی ای که وجود دارد این شرکت می تواند اهداف صادراتی را محقق کنند، چراکه از یک سو به رغم تمام مشکلات و نوسان قیمت ها با افزایش ظرفیت تولید قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند و این مسئله می تواند قدرت رقابتی را افزایش بدهد و از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی کشور به نحوی است که می تواند ایران را به هاب منطقه تبدیل کند. به بیان ساده و بسیار واضح، ایران خودرو پاورترین پروژه ای است که با آن می توان هم بخشی از زیان ناشی از اصلاح قیمت ها را جبران کرد و در کنار آن مجموعه را به سود رساند. در همین حال، تولیدات این مجموعه می تواند باعث کاهش خروج ارز و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده خودروهای تولیدی نیز بشود.

در واقع، آغاز پروژه ایران خودرو پاورترین را می توان به درستی حرکت ایران خودرو به سمت بزرگان دانست. امری که در دنیا مرسوم است، به عنوان مثال در حال حاضر، موتور برخی از خودروهای تولید چین که در ایران نیز تولید می شوند محصول شرکت میتسوبیشی ژاپن است، بنابراین ایران خودرو نیز می تواند با توجه به قدرت و سبقه ای که دارد، گام های محکمی در این زمینه بردارد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.