ریزش قیمت خودروهای بورسی در بازار

عرضه خودرو در بورس کالا
عرضه خودرو در بورس کالا

پس از گذشت حدود دو هفته از عرضه خودرو در بورس کالا شواهد از ریزش قیمت خودروهای عرضه شده در بازار حکایت دارد و خودروسازان نیز ضمن استقبال از این امر، از برنامه ریزی با هدف عرضه بیشتر خبر می دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از خودروکار، پس از روند کاهشی تولید و افزایش تقاضا در بازار خودرو، روش های متفاوتی برای فروش خودرو در بازار مورد توجه قرار گرفت که عرضه خودرو در بورس با هدف کشف قیمت یکی از این روش های پیشنهادی بود‌. پس از ماه ها از ارایه این پیشنهاد در نهایت در روزهای پایانی اردیبهشت استارت این پیشنهاد با عرضه وانت کارا محصول گروه بهمن خورد و پس از آن اعلام شد که شاهین خودروی لوکس گروه خودروسازی سایپا نیز دیگر محصولی است که عرضه آن از طریق بورس کالا انجام خواهد شد.
بر اساس اعلام گروه سایپا، امسال ۲۰ هزار خودروی شاهین تولید می‌شود که از این تعداد، ۱۶ هزار دستگاه در بورس کالا عرضه خواهد شد. از سوی دیگر بهمن نیز تصمیم گرفته از ۱۵ هزار خودروی کارای تولیدی، ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه را در بورس کالا عرضه کند که تاریخ عرضه نهایی هر خودرو در بورس کالا در اطلاعیه‌های رسمی اعلام خواهد شد.

گروه بهمن اعلام کرده با عرضه وانت کارا در بورس کالا قیمت این خودرو با ۹۷ میلیون کاهش با قیمت ۲۹۰ میلیون تومان در بورس عرضه می شود و قیمت این خودرو نیز در بازار آزاد با ۴۰ میلیون کاهش به ۳۱۶ میلیون تومان رسیده است.

کارشناسان صنعت خودرو بر خلاف برخی از کارشناسان بازار سرمایه این روش را منجر به شفاف سازی بیشتر قیمت ها می دانند و معتقدند تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانت خواری در سطح ملی انجام می شود، عادلانه‌ترین روش، فروش خودرو در بورس است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و این راهکاری است که باید سال ها پیش اجرا می شد.

محمدرضا نجفی‌منش ، فعال صنعت خودرو و قطعه نمی گوید: با وجود خودروسازان دولتی بیشتر قطعه سازان خصوصی هستند و این در حالیست که خودروسازان دولتی قادر به فروش کالا با قیمت تمام شده نیستند و از سوی دیگر تعرفه واردات خودرو نیز درآمدی نصیب آن ها نمی کند از این رو با پذیرش خودرو در بورس کالا بستر شفاف برای خرید و فروش فراهم می شود.

وی می افزاید: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند بازار خودرو را کنترل و قیمت‌ها را شفاف کند و تجربه موفق عرضه سایر کالاهای صنعتی در بورس کالا نشان می دهد که قیمت ها با عرضه در بورس تا حد زیادی کاهش می یابد.

رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که عرضه خودرو در بورس کالا ضمن شفاف کردن بازار مانع از دلالی و واسطه گری خواهد شد، تصریح می کند: حدود ۵۰ درصد خودرو‌های تولیدی در سال به قصد مصرف خریداری نمی‌شود، بلکه به قصد خرید و فروش و کسب سود مضاعف خریداری می شوند که عرضه خودرو در بورس می تواند این معاملات را شفاف کرده و  از خرید و فروش‌های کاذب جلوگیری کند.

براساس آن چه اعلام شده، متقاضیان خرید خودرو در بورس باید ابتدا از طریق ثبت‌نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری فارابی ، فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنند. یکی از الزامات خرید خودرو در بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی و واریز بهای تعیین شده (پیش‌پرداخت) به حساب مذکور اعلام شده بنابراین جهت افتتاح حساب وکالتی، معرفی‌نامه‌ای از سوی این کارگزاری به‌طور آنلاین صادر می‌شود که متقاضیان باید با معرفی‌نامه مذکور به یکی از بانک‌های منتخب مراجعه کرده و پس از افتتاح حساب، اطلاعات آن را به کارگزاری اعلام کنند.
پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه خرید خودرو در بورس کالا از سوی کارگزاری برای متقاضیان پیامک می‌شود و متقاضی خرید خودرو باید در روز عرضه از طریق ورود به لینک نسبت به ثبت سفارش خودروی مورد نظر اقدام کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.