ریزش قیمت ها در بازار خودرو با توافق ایران و آمریکا

ریزش قیمت ها در بازار خودرو با توافق ایران و آمریکا
ریزش قیمت ها در بازار خودرو با توافق ایران و آمریکا

جدی تر شدن دستیابی به توافق میان ایران و آمریکا با ریزش قیمت ها در بازار خودرو همراه شده و به احتمال زیاد سرعت بیشتری خواهد گرفت. یعنی بر خلاف تصور افت بازار به دلیل سیاست های داخلی نبوده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نوشته روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» :” طی روزهای گذشته «پیشرفت‌های چشمگیری» در مذاکرات هسته‌ای انجام شده است؛ این پیشرفت‌ها فراتر از حد انتظار بوده و دستیابی به توافق طی هفته‌های آینده محتمل است.  ارزیابی‌های مقام‌های اطلاعاتی  رژیم صهیونستیی حاکی از آن است که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده‌اند.”

مدیران 777 مدیران 777

البته عده ای کارشناسان معتقدهستند: بعید است تهران و واشنگتن به توافق موقت تن دهند ، زیرا ایران بارها توافق موقت را رد کرده است.

برخی دیگر از تحلیل گران نیز می گویند: ظاهرا طرفین ماجرا به این نتیجه رسیده اند که برجام دیگر قابلیت احیا ندارد و بر اساس این توافق برنامه اتمی ایران کاملا حفظ می شود ولی نگرانی غربی ها بابت  حرکت ایران به سمت بمب اتمی تا پایان دوره ریاست جمهوری جو بایدن رفع می گردد.

جزئیات توافق ایران و آمریکا

بر اساس این گزارش، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در گام اول حدود ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد. ضمن اینکه بر اساس ادعای برخی منابع این توافق موقت و تا پایان دوره بایدن خواهد بود.طی این مدت غنی سازی ایران از ۶۰ درصد به ۲۰درصد می رسد؛  مواد غنی شده اتمی از ایران خارج نمی شود اما پلمب می شود تحت نظارت آژانس اتمی؛هیچ سانتریفیوژی برداشته نمی شود.

آغاز کاهش قیمت در بازار سکه و ارز

البته آنگونه که به نظر می رسد نزدیک بودن توافق نه تنها در بازار خودرو بلکه در بازارهایی مانند سکه و ارز نیز اثر گذار بوده و باعث کاهش قیمت ها شده است.

طی روزگذشته، قیمت کاهش سکه امامی با عقب نشینی و گذر از مرز ۳۰ میلیون تومان در محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز سه شنبه یک میلیون و دویست هزار تومان کاهش را نشان می دهد.

قیمت انواع ارز در بازار آزاد نیز روند نزولی داشت با کاهش نسبی مواجه شد .در بازار آزاد هر دلار آمریکا با افت بیش از هزار تومان به ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت هر یورو نیز بیشتر از هزار تومان نسبت به سه شنبه کاهش یافت و به ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

بازار خودرو هم ریزشی شد

روند کاهشی و ریزشی نرخ ارز و قیمت خودرو در بازار نشان می دهد که این بار به نظر بازار خبر هم توافق را جدی گرفته است.طی روزهای گذشته این بازار به رغم رکود حاکم با افت نسبی همراه بود.ولی در برخی خودروها و برندها که جزء پرفروش ها و شاخص های بازار به شمار می آیند این ریزش به ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

البته بر خلاف تصور این ریزش ها ارتباطی به سیاست های داخلی ندارد.به بیان دیگر همانگونه که سایر بازارها به طور مستقیم از نرخ ارز و اخبار تاثیر گذار بر قیمت آنها تاثیر می گیرند،بازار خودرو نیز همین شرایط را دارد.

در این وضعیت و با جدی تر شدن دستیابی به توافق احتمال دارد که ریزش قیمت خودروهای شاخص در بازار با سرعت و افت بیشتری همراه شود. البته آنگونه که به نظر می رسد این افت چندان طولانی مدت نخواهد بود.

در واقع از یک سو موقت بودن این توافق و از سوی دیگر عبور از شوک باز هم بازار را به حالت پایداری نسبی خواهد رساند.ضمن اینکه توقع ریزش شدید قیمت ها بیش از نرخ دلار پایه محاسبات توقعی و انتظاری خلاف واقع خواهد بود.

با این حال این روند نشان می دهد که حتی احتمال گشایش های بین المللی تا چه اندازه می تواند بسیاری از گره های داخلی اقتصاد کشور را باز کند.

به طور طبیعی ریزش قیمت ارز در بازار خودرو نیز به طور مستقیم اثر خواهد گذاشت.شاید در این مقطع تعداد زیادی از دلارهای خانگی به سمت نقد شوندگی هدایت شوند.این احتمال در خصوص برخی دارندگان خودرو نیز صادق است.البته این مورد بیشتر شامل افرادی می شود که دارای  سرمایه های خرد هستند.

این افراد برای جلوگیری از زیان و از دست دادن سرمایه ترجیح می دهند که از حاشیه سود خود بکاهند. اما در مقابل افراد حرفه ای و با تجربه چندان عجولانه و بر اساس جو بازار حرکت نخواهند کرد.

این احتمال در مودر بورس نیز وجود دارد.در این وضعیت شاید بسیاری از فعالان بورس،سهام خودرویی خود را در صف فروش قرار بدهند.این برای حرفه ای،یک شرایط ایده آل برای جمع آوری سهام خرد خواهد بود.سهامی که شاید در انتها بتواند به یک صندلی درهیات مدیره خودروسازان بزرگ ختم شود.

در حال حاضر هنوز حاکمیت نسبت به شایعات و اخبار و حواشی توافق واکنشی نشان نداده اند.اما روند نزولی بازارها را می توان به درست بودن این اخبار تعبیر کرد.

۴.۱ امتیاز از ۲۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.