خبر موافقت با افزایش قیمت خودروها بازار ایرانی ها را شوکه کرد

موافقت با افزایش قیمت خودروها
موافقت با افزایش قیمت خودروها

ساعاتی قبل خبری منتشر شد مبنی بر این که دولت با افزایش قیمت های در نظر گرفته شده از طرف شورای رقابت موافقت کرده و قرار است قیمت های جدید محصولات داخلی امروز اعلام شود. انتشار همین خبر که راست و دروغ بودنش هنوز مشخص نیست، توانست شوکی به بازار خودروهای تولید داخل وارد کند و منجر به گران تر شدن آن ها شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

از آن جایی که در روزهای اخیر، گفته های زیادی مطرح شد و ساعاتی بعد همان گفته ها از طرف نهادهای دیگر مورد تکذیب قرار گرفت، این بار هم نمی توان به طور قاطع گفت که خبر موافقت با افزایش قیمت خودروها توسط دولت و همچنین انتشار قیمت ها تا ساعاتی دیگر واقعیت دارد یا نه، اما می دانیم این دست از خبرها هر چند هم دروغ و کذب باشند، می توانند تأثیر خود را در بازار آزاد بگذارند و باعث ارزان و یا گران شدن خودروها شوند.

همان طور که پیش تر گفته شد، امروز هم خبر جدیدی درباره داستان اخیر صنعت خودرو، شورای رقابت و دولت به اطلاع عموم رسید که حاکی از موافقت دولت داشت. کمی پس از آن، شورای رقابت اعلام کرد قرار است قیمت ها منتشر شوند و همین اتفاق برای تغییر در قیمت های بازار خودرو کافی بود.

در این حین پرسش هایی پیش می آید که چرا این دو نهاد خبرهایی منتشر می کنند که کاملاً با هم مخالف اند؟ آیا انتشار همین خبرها به خودی خود عامل تورم بازار پر التهاب خودرو نیست؟ چه کسانی از این سردرگمی ها سود می برند؟ علت این که نهادی کاملاً مسئولیت این قضیه را گردن نمی گیرد چیست و ده ها پرسش دیگر.

به طور کلی، بسیاری از مخاطبان در کامنت ها ما را متهم می کنند و می گویند که عامل همه این اتفاقات شمایید. این در حالی است که بسیاری از خبرنگاران نظیر ما نیز نمی دانیم در پشت پرده این جریان ها چه می گذرد و علت این نابه‌سامانی ها در مشخص کردن تکلیف مردم و خودروسازان چیست.

لازم به ذکر است که بدانید قطعی بودن چنین خبرهایی هنوز مشخص نیست و ما صرفاً بازتاب دهنده صحبت های مسئولان مربوطه هستیم.

بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو

تغییرات قیمت خودروهای صفر ایران خودرو

در بازار امروز محصولات ایران خودرو، نسخه های اتوماتیک محصولات با افزایش قیمت های شدیدتری روبه‌رو بودند. برای مثال، تارا دنده ای حدود ۳ میلیون گران تر شد، اما نسخه اتوماتیک این خودرو با افزایش قیمت ۵۵ میلیونی روبه‌رو بود، اما برخلاف روند کلی بازار امروز، قیمت رانا پلاس پانوراما امروز تغییری نکرد و همان ۶۷۵ میلیون ماند.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
پارس تیوفایو۷۴۸,۰۰۰,۰۰۰۷۵۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱۶۱۲,۰۰۰,۰۰۰۶۱۶,۰۰۰,۰۰۰
۲۰۷ پانورامای دنده ای مشکی۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰۸۹۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس قالپاقی۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک مشکی۱,۰۰۵,۰۰۰,۰۰۰۱,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰

تغییرات قیمت خودروهای صفر سایپا

امروز کوییک S، با وجود این که هنوز نسخه ۱۴۰۲ ندارد، حدود ۱۱ میلیون گران تر شد و پشت سرش ساینا S با ۸ میلیون افزایش قیمت قرار گرفت. قیمت کوییک معمولی نیز امروز تغییری نکرد و با همان ۴۱۹ میلیون به فروش رسید.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
پراید وانت (۱۵۱)۳۳۲,۰۰۰,۰۰۰۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تیبا صندوق دار ۱۴۰۱۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S مدل ۱۴۰۱۴۱۳,۰۰۰,۰۰۰۴۲۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین سفید۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰۷۴۲,۰۰۰,۰۰۰

تغییرات قیمت خودروهای صفر چینی

برخلاف بازار خودروهای ایرانی، بازار چینی ها اما تقریباً روز آرامی را سپری کرد و بیش تر خودروها قیمت های قبلی خود را حفظ کردند، در برخی موارد حتا شاهد افت قیمت هم بودیم. برای مثال، تیگو ۸ پرومکس امروز ۴۰ میلیون نسبت به دیروز ارزان تر شد و برخلاف آن، لاماری حدود ۵۰ میلیون بالا رفت. خودروهایی مانند دیگنیتی پرایم و پرستیژ، ریسپکت، J7 و فیدلیتی هم تغییر قیمت خاصی نداشتند.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
هایما S5 6AT 1401۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۶۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7 مشکی۲,۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دیگنیتی پرایم سفید تو مارون۲,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت مشکی ۱۴۰۱۱,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
لاماری مشکی۲,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
۲.۹ امتیاز از ۱۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.