چینی‌های مقیم ایران؛ جک J4 بخریم یا آریو

چینی‌های مقیم ایران؛ جک J4 بخریم یا آریو
نامی که ممکن است در میان برندهای چینی اتومبیل‌سازی با آن آشنا نباشید زوتی است. این برند که تولیدات زیادی ندارد مدلی تحت عنوان Z300 طراحی کرده و روانه بازار کرد.
پس از گذشت چند سال (یعنی سال ۲۰۱۳) سایپا وارد مذاکرات بسیاری با این برند شده تا خودرو مذکور را تحت نامی جدید وارد ایران کند. این نام که در قراردادهای اولیه‌اش آریو نام گرفت با این مدل ماند تا جایی که تغییر نامی برای آن در نظر گرفته نشد و هم‌اکنون می‌توانید این خودرو را با عنوان آریو یا آریو ۳۰۰ خریداری کنید. نکته‌ای هم که در مورد این خودرو باید بدانید شباهت عجیب آن نسبت به سایر خودروهای وارداتی ازجمله جک و چری است. از همین رو بد نیست تا نگاهی به آریو و همچنین مدلی که بیشترین میزان شباهت به آن را دارد بیاندازیم. این خودرو چیزی نیست جز جک J4..


خریدوفروش جک j4 تقریبا با هیچ‌یک از رقبایش پوشیده نشده است و آریو نیز از این قاعده مستثنا نیست. این یعنی وقتی از خودرویی چالاک و سریع صحبت می‌کنیم نام جک J4 بیشتر از آریو به چشم می‌آید. بااین‌حال اگر بخواهیم منطقی به این دو مدل نگاه کنیم باید گفت که آریو آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید بد نیست. آریو ظاهر زیبایی دارد و در رقیب قابل‌توجهی در مقابل جک J4 است. نکته‌ای هم که باعث می‌شود در این رقابت برتری پیدا کند تفاوت‌های عمده ایست که در طراحی آن به‌کاررفته است. مثلاً چراغ‌های کشیده‌ای که از گلگیر تا پایین جلوپنجره‌ای‌ها ادامه پیداکرده‌اند، باعث می‌شوند تا آریو ظاهری کلاسیک‌تر داشته باشد. این در حالی است که جک J4 بیش از هر چیزی یک خودرو اسپرت است. از همین رو اکثر جوانان به هنگام انتخاب خودرو دست روی جکم گدارند تا آریو. البته یک طرح جدید از Z300 تحت عنوان Z360 وارد بازار شده است که به‌نوعی طرح فیس لیفت شده به‌حساب می‌آید احتمالاً می‌توان تحت نام آریو ۳۶۰ آن را در بازار ایران پیدا کرد.
جک J4 بر پایه تکنولوژی خودروسازی جک ساخته‌شده است اما آریو کپی تقریبا مناسبی از تویوتا آلیون است. از همین رو آریو را می‌توان رقیبی مناسب بر خودرو تحسین‌شده‌ای چون J4 دانست. این پنل به آریو اجازه می‌دهد تا اتاقکی جادار و کشیده داشته باشد و مشکل کوچکی که در کوچک بودن کابین J4 وجود دارد را حل کند. اما بااین‌حال گزارش بسیاری حاکی از این هستند که کابین آریو آن‌چنان‌که باید محکم و ایزوله نیست و با کارکرد بالاتر می‌توان انتظار صداهای اضافه و مشکلات احتمالی کابین را داشت. البته نکته بسیار مهم‌تری وجود دارد که کابین جک J4 را از آریو سرتر می‌کند و آن‌هم  چیزی نیست چون پنل جلویی اتومبیل که راحت‌ترین فضای ممکن را برای راننده فراهم می‌کند.
چینی‌های مقیم ایران؛ جک J4 بخریم یا آریو
البته این تمامی تفاوت‌های این دو خودرو نیست و خرید جک j4 از بعد قدرتی هم منطقی‌تر از آریو است. جک یک طرح بیشتر ندارد و این طرح خاص با پیشرانه‌ای قدرتمند همراه شده است. این قدرت که از حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی ناشی می‌شود به‌صورت خالص می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار نیرومحرکه تولید کند. در ضمن باید اشاره کرد که این میزان نیرو تنها با ۶۰۰۰ دور در هر دقیقه محقق شده است. بااین‌حال آریو از سه طرح مختلف تشکیل می‌شود که پیشرانه هرکدامشان با دیگری فرق می‌کند. موتوری که در مدل وارداتی ایران قرارگرفته است سری الگنت این برند بوده ۱۵۰۰ سی‌سی است. این موتور با ۶۰۰۰ دور در دقیقه موفق به تولید ۱۰۰ اسب بخار می‌شود. بیشینه سرعت این دو خودرو هم به ترتیب ۱۸۰ و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است که خودش دو نکته دیگر را پیش می‌آورد. اولی شتاب و دیگری استهلاک است.
جک به‌مراتب خودرویی کم‌مصرف‌تر است و در هر صد کیلومترش تنها ۵٫۸ لیتر بر هر صد کیلومتر می‌سوزاند. این در حالی است که آریو حداقل دو لیتر بیشتر سوزانده و عملاً به عددی نزدیک به ۷٫۱ لیتر نگاه می‌کنید. ازنظر شتاب اولیه هم جک همچنان سریع‌تر بوده. ۱۳ ثانیه‌اش بر ۱۴ ثانیه آریو می‌چربد. البته یادتان نرود که مهر تأیید نهایی را قیمت بر روی ارزش خرید یک خودرو می‌زند که در این مورد بسیار خاص جک برنده اصلی مقایسه است. قیمت جک j4 هم‌اکنون از ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان متغیر است درحالی‌که برای دستگاه آریو حداقل باید ۱۴۰ میلیون تومان کنار بگذارید. به همین دلیل ما جک J4 را پیشنهاد می‌کنید چون هم سرعت بیشتری دارد و هم ظریف‌تر است. البته تصمیم نهایی با شماست چون آریو اصلاً خودرو بدی نیست؛ فقط سلیقه خاص‌تری طلب می‌کند.
منبع : ویرلن

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.