پورشه؛‌ زیبای آلمانی

پورشه
«پورشه» نامی جدانشدنی از دنیای خودروهای اسپرت است. برندی که نامش را از موسس کارخانه‌اش یعنی فردیناند پورشه گرفته است.

مدیران 777 مدیران 777

فردیناند پورشه در ۱۹۳۱ شرکتی را به نام خود در اشتوتگارت راه‌اندازی کرد که فعالیتش طراحی موتور خودرو و خدمات مشاوره فنی و مهندسی بود و با شرکت‌هایی همچون آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر-بنز و اتو یونیون همکاری می‌کرد. در همان سال‌ها، دولت نازی آلمان پروژه‌ای با عنوان «فولکس واگن» که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است را آغاز کرده بود و فردیناند نیز به آن پروژه دعوت شد. نخستین تولید این پروژهُ فولکس واگن بیتل بود که یکی از موفق‌ترین طراحی‌ها در تاریخ خودروسازی جهان به شمار می‌رود.
پورشه
فردیناند و پسرش فری، نخستین خودرو با برند خانوادگی‌شان پورشه را در ۱۹۳۹ به بازار عرضه کردند که بسیاری از قطعات آن متعلق به فولکس واگن بیتل بود و «پورشه ۶۴» نام داشت. همان زمان آنتوان پیک، داماد فردیناند عضو هیئت مدیره فولکس واگن بود. تا اینکه در جریان جنگ جهانی دوم فردیناند و فری به اسارت فرانسوی‌ها درآمدند. اگرچه فری یکسال بعد آزاد شد و سعی کرد در اتریش کارخانه پدری را راه‌اندازی کند اما با مخالفت متفقین، پورشه تا چند سال بعد هیچ خودرویی تولید نکرد.
دومین تولید پورشه، ۳۵۶ بود که درواقع کپی برداری از فولکس واگن بیتل با اندکی ارتقا در موتور و بعضی قطعات بود. خودرویی با موتور چهارسیلندر هواخنک در عقب که ۳۵ اسب بخار قدرت داشت. تولید این خودرو نارضایتی مدیران فولکس واگن را برانگیخت و اندکی روابط خانوادگی را نیز شکرآب کرد. ورود شرکت پورش به عرصه خودروهای اسپورت، در سال ۱۹۵۲ با مدل پورشه ۳۵۶/۱ آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربه‌های حاصل از رقابت‌های اتومبیلرانی، امنیت اتومبیل‌های خود را بهبود ببخشد. اما مشهورترین طراحی آن یعنی پورشه ۹۱۱ در ۱۹۶۳ پس از موفقیت‌های غیرمنتظره در مسابقات اتومبیل‌رانی به بازار آمد یک سال بعد همزمان با عرضه سری پورشه ۹۱۱ کلاسیک، مدل پورشه کاررا جی‌تی‌اس کوپه را که نخستین خودروی جهان با بدنه غیرفلزی بود عرضه کرد. اما موفقیت‌های مالی پورشه از ۱۹۹۴ آغاز شد و فروش این خودروساز در سال مالی ۲۰۰۹ میلادی ۹۸۶۵۲ دستگاه در سال رسید.
پورشه
پس از اختلافات سال ۱۹۴۷ بر سر پورشه ۳۵۶، روابط پورشه و فولکس واگن چندان خوب نبود اما در اواخر دهه ۱۹۶۰ باردیگر روابط آنها با یکدیگر نزدیک شد و طراحی و تولید مدل مشترکی تحت نام «فولکس‌واگن-پورشه ۹۱۴» در سال ۱۹۶۹ نخستین حاصل این همکاری بود. همکاری بعدی آنها در تولید پورشه کاین بود که نخستین خودروی شاسی بلند پورشه محسوب می‌شود و بر پایه یک پلتفرم مشترک، با آئودی کیو۷ و فولکس‌واگن تورگ، در کارخانه براتیسلاوا در سال ۲۰۰۲ طراحی و ساخته شده است. در سال ۲۰۱۰ «مارتین وینترکورن»، مدیرعامل کنونی گروه فولکس‌واگن با حفظ سمت مدیرعاملی پورشه را نیز در دست گرفت. ریاست هیئت مدیره پورشه نیز در اختیار وولفگانگ پورشه (فرزند فری پورشه) قرار گرفت.
پورشه تاکنون بیش از ۳۰ خودرو را با چهار گروه موتور تخت، موتور خطی، موتور وی شکل و خودروی اس‌یووی (شاسی بلند) را روانه بازار کرده است که برخی از مدل‌های قدیمی مانند پورشه ۹۱۱ و بسیاری از مدل‌های اخیر مانند پانامرا، کاین و کاررا جی‌تی در بازار ایران موجود هستند. در سایت دیوار می‌توانید مدل‌های مختلف پورشه را بیابید و بدون واسطه از فروشندگان خریداری کنید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

منبع : ویرلن

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.