نگاهی به تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

زمانی که همسر «کارل بنز» اولین وسیله نقلیه بنزینی را می راند، هرگز نمی دانست اولین قدم در تاریخ درخشان «مرسدس بنز» را رقم زده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این مقاله به بررسی تاریخچه و تغییرات لوگوی مرسدس بنز می پردازیم. ستاره درخشانی که تمام مردم، حتا آن ها که علاقه ای به خودرو ندارند، آن را می شناسند. اما پیش از بررسی تغییرات لوگو باید چگونگی شکل گیری و رشد این خودروساز آلمانی را بررسی کنیم.

سال ۱۸۸۸ تولد اولین وسیله نقلیه بنزینی

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ حمل و نقل بی شک ساخت اولین وسیله نقلیه بنزینی بوده است. زمانی که بشر ماشینی ساخت که حمل و نقل را آسان تر و شخصی تر از گذشته کرده بود. در سال ۱۸۸۵ بود که کارل بنز (یکی از مؤسسان مرسدس بنز) وسیله ای ساخت که با سوخت بنزین و روی سه چرخ حرکت می کرد. در آن زمان تفکراتی عمیق در مخالفت با تکنولوژی و مدرنیته بر جامعه حکم فرما بود و به همین دلیل او قصد نمایش عمومی این وسیله را نداشت. در سال ۱۸۸۸ همسر کارل بنز، «برتا بنز»، این وسیله را از مانهایم (Mannheim) تا فورتزهایم (Pforzheim) راند تا مردم ببینند امکان جا به جایی و سفر با وسیله ای شخصی ممکن شده است. تاریخ ۱۲ آگوست سال ۱۸۸۸ یکی از مهم ترین و انقلابی ترین اتفاقات صنعت خودرو رقم خورد و با نمایش خودروی سه چرخ بنز تولد صنعت جدید به نام خودروسازی در جهان رقم خورد.

شکل گیری مرسدس بنز

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

پس از این اتفاق تاریخی علاقه مردم روز به رزو به تکنولوژی ساخت خودرو بیش تر شد و کارخانه “Benz & Cie”، با مدیریت کارل بنز، روز به روز بیش تر شناخته می شد. البته در آن سال ها همیشه رقیبی سرسخت به نام «دایملر» (Daimler Motoren Gesellschaft) در برابر آن ها بود که پس از بحران اقتصادی و سیاسی آلمان در جنگ جهانی اول، این دو کارخانه با هم ادغام شدند و مرسدس بنز کنونی را به عنوان یک برند در سال ۱۹۲۶ به وجود آوردند.

پس از به وجود آمدن برند مرسدس بنز، از همان ابتدا برنامه های این نشان براساس تولید خودروهای لوکس و باکیفیت پایه گذاری شد. تلفیقی از مهندسی دقیق آلمانی و طراحی های جذاب باعث می شد مرسدس بنز همیشه خاص و متفاوت باشد. بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ رونق کار مرسدس بنز به حدی زیاد بود که به یکی از بزرگ ترین خودروسازان دنیا تبدیل شد. و در حال حاضر، ششمین برند ارزشمند دنیا مرسدس بنز است و کسی وجود ندارد که با این برند آشنا نباشد.

تغییرات لوگوی مرسدس بنز

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

بی شک یکی از ماندگارترین نشان های تجاری دنیا، نشان مرسدس بنز است. طراحی این نشان به خوبی و با ظرافت خاصی انجام شده است. در حالی که طراحی لوگو به نظر پیچیدگی خاصی ندارد، اما باید گفت نشان تجاری یک برند باید ویژگی های خاصی در طراحی داشته باشد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود. اهمیت طراحی لوگو به حدی مهم است که بسیاری بر این باور هستند که برترین نشان های اقتصادی دنیا بدون داشتن لوگوی مناسب به موفقیت نمی رسیدند.

حتا اگر علاقه مند به خودرو نباشید با دیدن ستاره سه پر مرسدس بنز مجذوب خودرو می شوید و این یعنی طراحی لوگو در بهترین حالت انجام شده است. این لوگو در سال ۱۹۰۳ طراحی شد، اما در سال های ۱۹۰۹، ‌۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافت تا این که در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایره ای که دور آن را محصور کرده بود تبدیل شد. با وجود تغییرات گسترده در محصولات مرسدس بنز، در طول سال ها، تغییر زیادی در لوگوی این خودرو نمی بینیم.

اما مفهوم کلی این لوگو چیست؟

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

این ستاره سه پر رؤیایی در سه جهت دریا، آسمان و زمین را نشان می دهد و بیان می کند موتورهای بنز در هر نقطه بهترین هستند و ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است.

همچنین شما می توانید تاریخچه خودروسازان دیگر را در صفحه تاریخچه خودرو بخوانید.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.