نشانه های بهبود در بازارهای خودرو سه قاره

بازار جهانی خودرو

فروش خودرو که پس از گسترش شیوع کرونا در همه کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی به شدت کاهش یافته بود در هفته های اخیر با بهبود مواجه شده و بازار خودروها را تا اندازه ای از رکود خارج کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از خودروکار، بررسی آمار فروش خودروها در کشورهای مختلف گویای بهبود شرایط در بازار خودرو است به طوری که گفته می شود، اقتصاد ژاپن در سه ماه چهارم از رکود بی‌سابقه خود فاصله گرفته و فروش خودرو در این کشور طی ماه اکتبر با سریع‌ترین سرعت طی ۸ سال اخیر رشد کرد.اتحادیه فروشندگان اتومبیل ژاپن اعلام کرده که فروش وسایل نقلیه، یکی از نخستین شاخص‌های اقتصادی ماهانه ژاپن، نسبت به سال گذشته ۳۱.۶ درصد افزایش داشته که این جهش بزرگ تا حدی ناشی از افت ۲۶.۴ درصدی چندماه قبل پس از افزایش مالیات فروش و افت شدید فروش خودرو است.
گفته می شود نه تنها خودروسازان دوباره تولید را از سر گرفته اند بلکه بسیاری از خانوارهای ژاپنی به لطف کمک‌های کرونایی دولت، پول اضافی برای هزینه کردن دارند که این روند در بازار خودرو نیز تاثیرگذار بوده است.
در همین حال آمارها نشان می دهد تقاضای خرید خودرو در اروپا نیز طی ماه سپتامبر اندکی افزایش یافته که نخستین رشد این صنعت در سال جاری را نشان می‌دهد و این امر نشان‌دهنده آغاز بهبود بازار خودرو در برخی از کشورهای اروپایی است که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آنها پایین‌تر گزارش شده‌اند.
در ماه سپتامبر تقاضا برای خرید خودرو با رشد ۱.۱ درصدی نسبت به سپتامبر سال گذشته مواجه شد و به عدد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در اتحادیه اروپا و بریتانیا رسید. با این حال پنج بازار بزرگ خودرو در اروپا نتایج متفاوتی را از خود بر جای گذاشتند. اسپانیا، بریتانیا و فرانسه از افت تقاضا گزارش دادند، درحالی‌که تقاضا برای خودرو در آلمان و ایتالیا با رشد مواجه شد.

در همین حال اتحادیه صنعت اتومبیل آلمان اعلام کرده، ماه سپتامبر نخستین ماه در بیش از دو سال اخیر بود که فروش خودروی مسافری به طور هم‌زمان در آمریکا، اروپا و چین نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده است.
 پاندمی ویروس کرونا و اقداماتی که برای محدود کردن شیوع آن به کار گرفته شده است همچنان تولیدکنندگان بین‌المللی خودرو را تحت تأثیر خود قرار داده و همه بازارها همچنان پایین‌تر از سطح قبل از پاندمی هستند. بر اساس داده ها تاکنون در سه بازار بزرگ خودروی جهان، آمریکا، اروپا و چین، ۷.۸ میلیون خودرو کمتر از بازه مشابه سال گذشته خودرو فروخته شده است.
اوضاع در آسیا نیز رو به بهبود است ، در ماه سپتامبر فروش خودروی مسافری در چین بیشتر از همه بازارهای دیگر جهش کرد و با ۸ درصد افزایش به ۲.۱ میلیون خودرو رسیده است. البته این چندمین ماه متوالی رشد فروش خودرو در چین است که میزان کل فروش خودرو را به ۱۳.۱ میلیون خودرو رسانده است.
در آمریکا هم فروش خودرو برای اولین بار از ماه فوریه تا کنون رشد کرد و با جهشی ۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱.۳ میلیون دستگاه رسید.
تحلیل گران بازار معتقدند هرچند شیوع ویروس کرونا ادامه دارد اما به لطف حمایت های دولتی و پرداخت هایی که به خانوارها انجام شده، درامد اضافی برای آن ها ایجاد کره که این امر منجر به افزایش تقاضا برای خرید خودروهای نو شده است. هرچند که هنوز به واسطه اعمال محدودیت ها و کاهش سفر استفاده از خودرو به شکل چشمگیری کاهش داشته است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.