موج جدید افزایش قیمت در بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیونی

افزایش قیمت خودروهای داخلی

مدیران 777 مدیران 777

اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی پس از نوسانات ارزی هر روز بیشتر می شود به طوری که کمترین اختلاف قیمت در بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیونی مربوط به پراید با ۱۳ میلیون تومان و بیشترین آنها نیز به پژو ۲۰۷ دنده ای با اختلاف ۴۵ میلیون تومان اختصاص یافته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

سود های کلان چند ده میلیونی که از اختلاف قیمت خودرو، ما بین عرضه کننده و بازار حاصل می شوند در کنار کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازها، موجب شده تا روز به روز از تعداد مصرف کنندگان واقعی کم شود و واسطه گران بازار خودرو را در دست بگیرند.

موج جدید افزایش قیمت خودروهای داخلی با وجود اینکه از مهرماه آغاز شد و این روند در ابتدا با شیب کندی همراه بود در هفته های اخیر و به دنبال کاهش عرضه خودرو به بازار و اصلاح قیمت بنزین با جریان تندی روبرو شد هر چند برخی گمانه زنی ها از جهش قیمت خودروها در بازار حاکی از اثرات نرخ بنزین بود اما بسیاری از فعالان این حوزه ، شرایط بوجود آمده را نه تنها متاثر از نرخ بنزین نمی دانند بلکه عمدتا کاهش عرضه خودروسازان به بازار و نوسانات ارزی را مهمترین علت وضع موجود در بازار خودرو عنوان می کنند.

بررسی میدانی بازار خودرو نشان می دهد که همچنان یک سر زنجیر گرانی ها نوسانات مجدد بازار ارز و تحریم ها است که تاثیر مستقیم بر روی بازار خودرو گذاشته و سر دیگر آن، کاهش عرضه و یا شاید افزایش تقاضا برای خرید خودرو است.

در حالی بررسی ها حاکی از برهم خوردن بازار عرضه و تقاضاست که با جهش قیمتی که در دو هفته اخیر و پس از افزایش نرخ ارز در بازار خودرو ایجاد شده رکود بر بازار خودرو سنگین تر و تقاضا به شدت در بازار افت کرده است.

این در حالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو معتقد است که اعلام سلیقه ای قیمت خودرو و رشد حبابی قیمت ها در این سه هفته گذشته موجب افزایش بلاتکلیفی مشتریان در بازار خودرو شده که عمدتا متاثر از نوسانات ارزی است چنانچه این جریان باعث قفل شدن بازار خرید و فروش و از سویی رشد کاذب قیمت ها در بازار شده است.

افزایش آگهی فروش خودروهای ثبت نامی با نرخ های غیر واقعی در سایت ها
به گفته وی اختلاف قیمت خودرو در بازار موجب شده که بسیاری از متقاضیان طرح های فروش فوری خودروسازان پس از ثبت نام و پیش از دریافت خودرو اقدام به آگهی فروش خودروهای ثبت نامی با نرخ های غیر واقعی در سایت ها کنند که همین امر موجب تورم کاذب قیمت خودرو در بازار می شود.

این فعال بازار خودرو همچنین در واکنش به برخی از خبرها در خصوص رشد معاملات در بازار خودروهای دست دوم به خبرنگار پرشین خودرو عنوان می کند که در شرایطی که تقاضا در بازار خودرو با افت شدیدی همراه شده و خرید خودروهای صفر و حتی دست دوم نیز متاثر از این جریان با رکود جدی روبرو است به طوری که پیش بینی می شود در صورت ادامه کاهش عرضه و تغییر جریان تقاضا در بازار ، قیمت خودرو در بازار با جهش بیشتر مواجه شود.

۷۰ درصد ثبت نام کنندگان در طرح های فروش خودروسازان مصرف کنندگان غیر واقعی هستند
به گفته موتمنی جریان کاذب قیمتی که این روزها در بازار به راه افتاده عمدتا بر روی کاغذ و توسط ثبت نام کنندگان خودروهایی است که پس تحویل درصدد فروش خودروشان با بالاترین قیمت در بازار هستند که معمولا مشتری نیز ندارد و به چنین قیمت هایی در بازار معامله ای صورت نمی گیرد و در صورت ضرورت، ناگزیر به فروش زیر قیمت های بازار می شوند.

به گفته فعالان بازار هم اکنون ۷۰ درصد ثبت نام کنندگان در طرح های فروش خودروسازان متقاضیان واقعی نیستند و برای کسب سود اقدام به خرید خودرو می کنند و این بواسطه تدوام نگاه سرمایه ای به بازار خودرو که با نوناسات ارزی ایجاد و با بازگشت ثبات به بازار متوقف و موجب خروج متقاضیان غیر واقعی از بازار خودرو خواهد شد.

پژو ۲۰۷ رکوردار افزایش قیمت در بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون/ اختلاف قیمت پراید در بازار به مرز ۱۳ میلیون رسید
بررسی بازار خودرو نشان می دهد که در شهریور ماه امسال و در اوج سفرهای تابستانی اختلاف قیمت پراید در بازار به کمترین میزان رسید در حالی که امروز این اختلاف قیمت به حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون رسیده است بر همین اساس مقایسه قیمت کارخانه و بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون در بازار حاکی از آن است که پژو ۲۰۷ دنده ای هم اکنون رکوردار اختلاف قیمت در بازار است و هم اکنون تفاوت قیمت این خودرو در بازار به ۴۵ میلیون تومان رسیده است این در حالی است که با وجود رشد قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار کماکان با وجود گذر از مرز ۵۰ میلیون همچنان کمترین با ۱۳ میلیون کمترین تفاوت قیمت را در بازار خودروهای زیر ۱۰۰ میلیونی دارد.

پس از پژو ۲۰۷ صندوق دار، دنا دارای بیشترین تفاوت قیمت کارخانه و بازار را دارد به طوری که اختلاف قیمت آن به حدود ۳۹ میلیون تومان در بازار رسیده است.

رشد ۴ میلیونی قیمت دوگانه سوزها در هفته جاری / تفاوت قیمت ۴۰۵ دوگانه سوز در آستانه ۳۰ میلیون قرار گرفت
ارزیابی اختلاف قیمت سایر خودروها در بازار نشان می دهد که به رغم افزایش روزانه قیمت خودروهای دوگانه سوز، روند اختلاف قیمت خودروهای بنزین سوز هم کماکان در حال افزایش است بر این اساس مطابق جدیدترین آمار قیمتی حاکی است که اختلاف قیمت پژو ۲۰۶ وی ۸ صندوق دار به ۳۳ میلیون در بازار رسیده است.

همچنین با توجه به افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروهای دوگانه سوز نیز جهش قیمت زیادی را در در هفته های اخیر داشته به طوری که در هفته جاری قیمت دوگانه سوزها نسبت به هفته قبل حدود ۴ میلیون افزایش داشته است.
بررسی اختلاف قیمت ۴ مدل خودرو دوگانه سوز در بازار حاکی از آن است که قیمت وانت نیسان دوگانه سوز پس از رشد قیمتی هم اکنون به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ رسیده واختلاف قیمت آن را در بازار به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ افزایش یافته است همچنین اختلاف قیمت سمند EF7 دوگانه سوز در مقایسه با مدل ساده آن به ۲۴ میلیون رسیده این در حالی است که تفاوت قیمت پژو ۴۰۵ دوگانه سوز و پژو پارس دوگانه نیز به ترتیب ۲۹ و ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.