مازراتی ۵۰۰۰ GT، خودرویی که به درخواست شاه ایران ساخته شد

مازراتی 5000 GT
۶۰ سال پیش بود که «مازراتی» برای اولین بار خودروی “۵۰۰۰ GT” را در نمایشگاه تورین معرفی کرد. در هنگام معرفی، مازراتی ۵۰۰۰ GT به ستاره نمایشگاه تبدیل شد و اکنون این شرکت، شصتمین سالگرد معرفی مدل مذکور را گرامی داشته است.
مازراتی 5000 GT
تنها ۳۴ دستگاه از این خودروی زیبا در کارخانه Viale Ciro Menotti در مودنا تولید شد. ۵۰۰۰ GT به دستور «محمدرضا پهلوی»، شاه سابق ایران، ساخته شد. او که از عملکرد مازراتی ۳۵۰۰ GT خرسند شده بود، مدل قدرتمندتری را از مازراتی درخواست کرد. «جولیو آلفیری»، مدیر فنی وقت مازراتی در هنگام درخواست شاه ایران از این کارخانه می دانست که باید طراحی خودرو را به کلی تغییر دهد.
مازراتی 5000 GT
بدنه این خودرو از آلومینیوم ساخته شد و شاسی آن لوله ای بود. اولین نمونه از مازراتی ۵۰۰۰ GT با نام دیگر “Shah of Persia” در سال ۱۹۵۹ در تورین ایتالیا رونمایی شد. مازراتی ۵۰۰۰ GT در ابتدا با کد AM103 شناخته می شد. این خودرو که کاملاً از نو بازطراحی شد، از پیشرانه ۸ سیلندر مدل ۴۵۰S با حجم تقریبی ۵ لیتر بهره می برد.
مازراتی 5000 GT
بدنه خودرو توسط “Carrozzeria Touring” تولید شد، اما شرکت های مشهوری همچون پینین فارینا، برتونه، گیا، وینیاله، آلِمانو و … نیز در طراحی و تولید بدنه نقش داشتند. به لطف ۵۰۰۰ GT، مازراتی ثابت کرد که می تواند خودروهای لوکسی را برای مشتریان خاص تولید کند. در ابتدا، پیشرانه خودرو ۳۲۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ تولید می کرد.
مازراتی 5000 GT
پس از سال ۱۹۶۰، با تغییراتی همچون سیستم انژکتوری سوخت و استروک بلندتر سیلندرها، قدرت به ۳۴۰ اسب بخار ۵۸۰۰ دور بر دقیقه افزایش یافت. در ابتدا جعبه دنده ۴ دنده دستی برای خودرو درنظر گرفته شد و پس از آن در سال ۱۹۶۳، جعبه دنده ۵ دنده دستی نیز به فهرست انتخاب ها اضافه شد. با وزنی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلوگرم، مازراتی ۵۰۰۰ GT در سال ۱۹۶۰ به سرعتی بیش از ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت می رسید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777


ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: Carscoops

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.