قیمت قطعات یدکی پژو پارس در بازار امروز

پژو پارس

«پژو پارس»، فیس لیفت رسمی «پژو ۴۰۵» است که از سال ۱۳۷۸ در بازار حضور دارد. این خودرو که در واقع حاصل همکاری مرکز تحقیقات شرکت «ایران خودرو» و «پژو» فرانسه بود، در آن سال ها به عنوان نسخه لوکس تر ۴۰۵ و جایگزینی برای ۴۰۶ در ایران معرفی شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در طراحی این خودرو تلاش شد که تا حد امکان، طرح نهایی شبیه به ۴۰۶ از آب درآید. به این ترتیب شاهد الهام از اصول طراحی ۴۰۶ در پارس هستیم. پارس که در سال های ابتدای دهه هشتاد با نام «پرشیا» نزد مردم شناخته می شد، تا امروز مدل ها و تیپ های مختلفی را به خود دیده است. ایران خودرو برای ایجاد تنوع در بازار این محصول، تیپ های گوناگونی از آن را روانه بازار کرده است. امروز فقط چهار تیپ «پارس سال»، «پارس ال ایکس»، «پارس اتوماتیک» و «پارس دوگانه سوز» به تولید می رسند. بسیاری از قطعات پژو پارس با پژو ۴۰۵ مشترک هستند و این موضوع کار را برای مالکان پارس آسان تر کرده است. در واقع، به جز قطعات ظاهری، تمام قطعات فنی پارس با ۴۰۵ مشترک هستند.

در این مقاله به بررسی قیمت قطعات «پارس سال» (با موتور XU7) می پردازیم.

قطعات فنی

پارس سال که با نام پارس معمولی هم شناخته می شود، از همان پیشرانه XU7 قدیمی بهره می برد و تمام زیرساخت های فنی آن با ۴۰۵ یکسان است. کمک فنر عقب پارس از نوع KDS، در محدوده ۴۵۰ هزار تومان قابل خریداری است. همین کمک فنر با مارک «عظام»، کم تر از ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پمپ بنزین این خودرو از نوع ۷ درجه یا ۰ درجه با برند «فرهنگ قطعه پیشتاز»، بیش از ۴۰۰ هزار تومان می ارزد. بوش و پیستون پارس را هم همین شرکت تولید می کند که فراتر از ۶۰۰ هزار تومان در بازار قیمت گذاری می شود. کیت کلاچ کامل پارس از «نوا والئو» اصلی و لیبل دار، نزدیک به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. اما می توانید همین کیت کلاچ را با برند عظام در محدوده ۱ میلیون تومان خریداری کنید. سرسیلندر کامل پارس با مارک «بشل» در حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود. در حالی که، همین قطعه از برند «کرگدن»، کم تر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. دینام موتور XU7 از برند عظام بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. استپر موتور XU7 توسط شرکت «بابا پارت موتور» تأمین می گردد که بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. تسمه تایم XU7 نسبت به سایر موتورهای داخلی قیمت ارزان تری دارد و اگر تولید «ایساکو» باشد با بودجه ۲۵۰ هزار تومانی هم قابل تهیه است. میل سوپاپ پژو پارس را از نوع شرکتی با برندهای ایساکو یا فرهنگ قطعه پیشتاز، در حدود ۲۲۰ هزار تومان می توانید خریداری کنید. میل لنگ پژو پارس نیز از نوع شرکتی، تقریباً ۶۰۰ هزار تومان می ارزد.

لنت ترمز جلو و عقب پژو پارس در مارک های مختلف از ۱۲۰ تا بیش از ۳۰۰ هزار تومان قابل خریداری است. «مدرن»، «تکستار»، «پارس لنت»، «گلد»، «فریکسا» و «کوپر» از جمله برندهای تولیدکننده لنت ترمز برای پژو پارس هستند. شمع موتور تک پلاتین پژو پارس با مارک «اکیوم» در محدوده ۱۵۰ هزار تومان عرضه می شود. اگر این شمع موتور اکیوم، دو پلاتین باشد قیمتش به ۱۸۰ هزار تومان می رسد. واترپمپ پژو پارس معمولی توسط شرکت «امکو» تأمین می گردد که نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. موتور فن خاری پارس را هم امکو می سازد که با قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومان فروخته می شود. همچنین موتور فن را در مدل پیچی با قیمت مشابه می توانید تهیه کنید. دیسک ترمز جلو پارس معمولی با مارک فرهنگ قطعه پیشتاز تقریباً ۳۳۰ هزار تومان است. اگر این دیسک ترمز ساخت شرکت «کوپر» باشد هم در همین محدوده قیمتی قرار می گیرد. رادیاتور آب آلومینیومی پژو پارس ۱۸۰۰، که توسط «کوشش رادیاتور» ساخته می شود، ۷۵۰ هزار تومان فی می خورد. کیت کامل برف پاک کن پژو پارس را می توانید با مارک امکو و با قیمت حدود ۴۲۰ هزار تومانی خریداری کنید.

قطعات تزیینی

بدیهی است که قطعات تزیینی پژو پارس با توجه به قیمت بالاتر و لوکس تر بودن چهره این خودرو گران تر از قطعات ظاهری ۴۰۵ باشند. بین تیپ های مختلف پارس هم تفاوت چندانی از نظر ظاهری وجود ندارد، چراکه بیش تر این تیپ ها صرفاً از نظر فنی و سطح امکانات با یکدیگر متفاوت اند. جلوپنجره تک خط پارس همراه با لوگوی پژو و به صورت رنگ شده، بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته این قیمت برای مدل های متفرقه است و اگر مدل شرکتیِ جلوپنجره را بخواهید، باید بیش تر از ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنید. زه زیر چراغ های جلوی پارس در رنگ های مختلف در بازار یافت می شود. این قطعه توسط شرکت های مختلفی به تولید می رسد، شرکت «مهرخواه» از جمله آن هاست. این قطعه را می توانید در سه رنگ اصلی سفید، مشکی و نقره ای به قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خریداری کنید. به پوسته سپر جلوی پارس می رسیم. پوسته سپر جلو پارس با برند مهرخواه در دو رنگ سفید و مشکی به صورت آماده یافت می شود که از ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اختلاف قیمت رنگ سفید با مشکی تقریباً ناچیز است. یادتان باشد که این پوسته سپر فاقد چراغ های مه شکن است و آن ها را باید به صورت جداگانه تهیه کنید. پوسته سپر عقب پژو پارس هم با همین برند مهرخواه و به صورت مشکی و سفید رنگ شده، در محدوده قیمتی ۶۰۰ تا ۶۴۰ هزار تومان فروخته می شود.

فلاپ رکاب پژو پارس در سه رنگ سفید، نقره ای و خاکستری قابل تهیه است که هر سه رنگ با قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه می شوند. آینه های کناری طرح قدیم پژو پارس را در مارک های مختلف با بودجه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی می توانید تهیه کنید. فلاپ رنگی آینه کناری طرح قدیم پژو پارس با برندهای متفرقه از ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. آینه های کناری طرح جدید پژو پارس در مارک های مختلفی عرضه می شوند که شروع قیمت آن ها از ۱۷۰ هزار تومان به بالاست. فلاپ این آینه ها را هم به صورت جداگانه با قیمت ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان می توانید خریداری کنید. حتا چراغ راهنمای آن ها نیز به صورت جداگانه با قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی عرضه می گردد. آینه های پژو پارس ELX، که نسبت به دو آینه دیگر کمیاب تر هستند، با بودجه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قابل تهیه اند. به بخش جذاب چراغ ها می رسیم. جایی که چراغ جلو پارس را در برندهای گوناگون می توان خریداری کرد. چراغ جلوی پارس با مارک «کروز» بیش از ۳۵۰ هزار تومان، در هر طرف، با برند «اس ان تی» در حدود ۲۳۰ هزار تومان و با مارک های «فن آوران»، «فراز» و «مدرن» کم تر از ۲۰۰ هزار تومان عرضه می گردد. این چراغ با برند «جمع ساز» هم یافت می شود که حدود ۲۸۰ هزار تومان قیمت دارد. چراغ خطر عقب پارس با برند اس ان تی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان ارزش دارد. چراغ عقب پارس از نوع دودی روشن با مارک «اکمی» ۲۵۰ هزار تومان و از نوع دودی تیره با مارک های جمع ساز و اس ان تی در محدوده ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. پروژکتور جلوی پژو پارس از سوی شرکت های زیادی به تولید می رسد؛ فن آوران، نیکنام، فراز، اس ان تی، جمع ساز و اکمی، از جمله این شرکت ها هستند. پروژکتور پارس، بسته به شرکت سازنده، از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت می خورد که این حجم از اختلاف قیمت برای یک چراغ مه شکن عجیب و غیرمنطقی است!

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.